Stel je persoonlijke vraag #58

Not sure if serious

3 likes

Welke oorlog voelt dichterbij?

• Oekraïne
  • Iran

0 stemmers

3 likes

Ik ben bloedserieus

4 likes

meid it’s not about you hahaha

5 likes

Gotta love wit feminisme

17 likes

Ik kan toch een ander idee hebben over wat ik respectvol vind en wat zij respectvol vinden? En ik vind het merkwaardig dat je mijn voorkeur voor gelijke behandeling van verschillende geslachten framet als wit feminisme.

2 likes

Hoe is Iran in enig opzicht dichterbij?

3 likes

Hallo hierdoor zitten ONZE influencers vast in Dubai. Nu komt het wel heel dichtbij.

8 likes

Ik ken veel meer mensen van Iraanse afkomst dan Oekraïense, denkt dat dat het is…?

3 likes

Dat kan; maar als Rusland 10 km verder naar het westen schiet dan hebben we een artikel 5 en zitten wij letterlijk in een oorlog.

Voelt toch directer dan mensen die je kent voor mij

4 likes

Dat is het ook, je haalt gender(on)gelijkheid aan als reden, en wit feminisme = feminisme zonder rekening te houden met de rol die cultuur/geloof/afkomst speelt.
Precies dat dus.

11 likes

Ik hoef echt niet per se iemands hand te schudden, maar ik vind het aso om iemands uitgestoken hand compleet te negeren en dan de man ernaast wel de hand te schudden. Heb dat wel een keer gehad en dan voel je je inderdaad gewoon een beetje voor lul gezet.

In Nederland is het de norm om handen te schudden, bij beide geslachten. Als jij van die norm afwijkt door je geloof, prima, maar zeg dat dan gewoon even. Hoeft geen hele uitleg te zijn, maar gewoon 1 zin dat je liever diegene de hand niet schudt door je geloof. Iemand compleet negeren vind ik gewoon niet netjes. Dan komt het juist respectloos over.

Misschien dacht deze man het juist minder ongemakkelijk te maken door maar gewoon te doen alsof het er niet was, maar dat werkte dus duidelijk niet haha.

Persoonlijk ben ik het er niet mee eens om zo onderscheid te maken tussen geslachten, maar ja het is niet mijn geloof.

Verder snap ik niet waarom het de norm is om vreemden überhaupt aan te raken bij een begroeting. Ik wil alleen vrienden en familie zo begroeten, de rest niet. Ook geen 3 zoenen op verjaardagen bij de schoonfamilie van de andere kant die ik toch niet ken. Allemaal geen behoefte aan, en heel veel mensen niet. Toch voel ik me een beetje onbeleefd als ik op een Nederlandse kringverjaardag een keer niet iedereen af ga voor 3 zoenen.

5 likes

Rusland hoeft idd maar een paar km verder een raket neer te gooien maar toch voelt het alsof Amerika/israel - Iran eerder kan escaleren. Vooral omdat iedereen de voeten kust van Amerika en israel dus als die zeggen ja nato kom in actie dan gaat dat wss ook gebeuren, al lijkt het me niet dat Turkije Iran ook aan zou vallen. Wat dan ook weer voor verdere escalatie kan zorgen? Denk ik?

2 likes

Dit gebeurt bij mij echt niet meer , alleen de jarige en dichte familie geef ik een kus maar meestal knuffel maar het andere bezoek een hand of zwaai. Niemand verwacht drie zoenen.
En als ik bij vrienden aankom op een feestje en het waren vroeger 3 zoenen , is dat nu gewoon een bro hug /halve hug.
Die drie zoenen zijn hier echt ongeveer uitgestorven sinds corona en ben verbaasd dat dat op jullie feestjes wel nog is

5 likes

Ik geloof in gelijke behandeling van iedereen en ik behandel anderen zoals ik zelf graag behandeld wil worden. Dat is een hele belangrijke waarde voor mij. Ik begrijp dat er nu meer gepleit wordt voor gelijkwaardigheid maar dan ga je toch onderscheid maken op basis van geslacht. Maar dat betekent niet dat ik geen oog zou hebben voor de grotere achterstelling van mensen van kleur en mijn witte privilege.

3 likes

Je beseft het waarschijnlijk niet eens maar het feit dat je direct spreekt over de “grotere achterstelling” ipv stilstaat bij culturele verschillen vind ik eigenlijk een bevestiging van het witte feminisme.

1 like

Nee dat is niet waar, ik heb een andere mening daarmee zeg ik niet dat mijn mening beter is.

En even ter verduidelijking met grotere achterstanden bedoelde ik financiële beloning en kansen in de maatschappij.

1 like

Nee het is ook alleen bij een bepaalde generatie eigenlijk, boven de 50 denk ik. Vriendinnen geef ik inderdaad een knuffel, en familie die dicht bij me staat ook. Denk niet dat ik mijn ouders of zus ooit 3 zoenen heb gegeven haha. Maar meer ooms en tantes, of dus de familie / schoonfamilie van de jarige op zo’n kringverjaardag.
Misschien moet ik er ook maar gewoon mee ophouden, be the change :upside_down_face:

2 likes

Ik was laatst op een verjaardag van familie die focking oud werd met heel veel oude mensen en dan geef ik echt niet iedereen drie kussen maar loop wel ff een rondje om iedereen een hand te geven. Moet mn kind ook. Is toch gewoon fatsoen?

3 likes

Is wel fatsoen, maar ik vond het vroeger als kind verschrikkelijk om heel veel oude mensen (die ik meestal ook niet goed kende) een hand te geven. Ik zeg meestal bij binnenkomst wel ‘hoi’ of ‘hallo allemaal’, maar meer dan dat zit er niet in. Tenzij ik een goede band met iedereen heb. Maar broers of zussen van mijn oma of haar vrienden van de bridgeclub gaf ik niet graag een hand.

3 likes