Stel je persoonlijke vraag #58

ik geloof wel echt dat skincare (zonnebrand en retinol vooral) kan helpen maar het is natuurlijk ook een stukje genen en levensstijl. en veel mensen hebben gewoon geen idee hoe mensen van bepaalde leeftijden eruit zien. ik word ook vaak jonger geschat maar ik vind mezelf er wel gewoon uitzien als mijn leeftijd eigenlijk.

(en nu is het wachten op de duimpjes en ‘humble brag’ reacties op al deze antwoorden)

6 likes

Mijn tijd hier is nog kort dus ik investeer in herinneringen en zo goed mogelijk voor mijn gezin zorgen, en ik probeer om nog de beste versie van mezelf te zijn (inclusief grijs haar maar zonder rimpels haha)

19 likes

Mooi :heart:

1 like

Ja dit heeft mij zowel fysiek als gevoelsmatig in één keer van jong naar oud gekatapulteerd. Gelukkig ook gevoelsmatig want daardoor heb ik er vrede mee.

Lijkt het jou fijn om er veel jonger uit te zien dan je bent?

• Jawel
  • Nee want dat vind ik iets griezeligs hebben
  • Nee overig

0 stemmers

1 like

Het boeit me echt nul.

15 likes

Same en ik vind het wel echt irritant als mensen (doen alsof ze (?)) me jonger schatten want ze denken dat dat een compliment is (dus of ze vinden het en willen dat ook zeggen want dat wil iedereen vast horen??, of ze vinden het niet per se maar ze willen het toch zeggen want dat wil natuurlijk iedereen horen??) maar het boeittttt me dus niet ik ben echt oké met mijn leeftijd, ouder mogen worden is een fucking voorrecht dat genoeg mensen niet gegund is en dat mag aan me gezien worden.
Ofja hóe oud ze me schatten boeit me niet, wat me boeit is dat mensen denken dat er jong/jeugdig/gaaf/strak/noem het op uitzien een doel zou zijn. I don’t care!!!

8 likes

Ik vind grijze haren ook helemaal niet lelijk. Het is eigenlijk bestwel leuk ook als je erover nadenkt dat ineens je een andere natuurlijke haarkleur krijgt maar toch ben ik daar bang voor. Tot op heden nog geen grijze haar gevonden. Maar je komt dan denk ik ooit in zon tussenfase? Zegmaar wanneer ga je het verven en/of helemaal laten uitgroeien? Mn overgrootoma had met 96 jaar nog zwart haar met een paar zilveren/grijze haren ertussen. Ik vind wel dat blonde mensen vaak mooier grijzer haar krijgen.

En wat vind je dan erger van deze 2 om te krijgen/hebben?

• Rimpels
  • Grijs haar

0 stemmers

3 likes

Ik vind de rimpels nog niet zo vervelend, ik heb ze ook niet echt, ik gebruik botox maar als het uitgewerkt is heb ik ook nog geen rimpels. Maar ik krijg wel jowls en dat vind ik echt heel erg en vervelend en daar is niks tegen te doen! Ja behalve opereren.

En ik verf sinds een paar maanden mijn grijze haren niet meer. Ik heb er best wat maar ik heb nog niet zo’n rand uitgroei, dus het lijkt me het beste moment om nu te stoppen zodat het mooi uit kan gaan groeien. Het zijn nu meer high lights :smile:

2 likes

Je had nog geen duimpje dus ik heb je er even een gegeven

ik vind rimpels niet zo erg maar volumeverlies en slappe huid wel kut. als ik moe ben krijg ik ook van die deuken in mijn wangen die met de jaren steeds erger worden en ook verergeren als ik ongezond leef. ik probeer ouder worden te omarmen en ik vind het prettig en passend om te zien dat ik er niet meer uitzie als een meisje van 21 maar ik vind het wel fijn om een gehydrateerde glanzende huid te hebben en niet puffy en deukerig te zijn door stress en slaapgebrek. dan is hoe mijn gezicht er uit ziet ook een directe reflectie van hoe ik eet en leef en holistisch bekeken is het wel mijn streven goed voor mezelf te zorgen, beter dan ik jaren heb gedaan in ieder geval

5 likes

Pfff wat toevallig dat het er hier nu over gaat want het duizelt me de afgelopen tijd zo??

Echt plotseling, ineens, geen idee?

Altijd en echt altijd was ik iemand die het geen fuck boeide. Ouder worden. Ik ben 32 en ik heb altijd geroepen, ouder worden is zoooo heerlijk. Het is nog steeds ik. Maar dan sterker, knapper (hahah) met meer en gewoon wijzer en zelfverzekerd in het leven. Ik heb een geweldige 20’s gehad. Ik ben hard met m’n neus op de feiten gedrukt na het verliezen van een van mijn ouders op 28 jarige leeftijd dus ik weet als geen ander dat het geen gegeven is om ouder te worden.

Maar ineens. Een paar maanden nu, heb ik zo’n heimwee naar al die mooie vrije jaren in m’n 20’s. Baal ik er wel ineens van dat ik zie dat ik er ouder uit begin te zien. En begint het me wel te storen. Wat voorheen gewoon niet zo was. Wat @issa noemt, gewoon idd in je gezicht. Maar ook gewoon zo van, ah ik had nog zoveel meer willen doen ofzo. En ineens een soort van jaloezie op die meiden van 20, zo jong, nog aan het begin van alles.

Ik vind het best kut ook dat ik dit nu deel maar ergens hoop ik op een soort van herkenning ofzo. Omdat ik ouder worden zo omarmde maar nu gewoon eerlijk gezien ineens niet. Ik wil niet ouder worden en het maakt me zo verdrietig dat ik nooit meer 20 ga zijn. Hoop echt dat dit een fase is (wat voor fase?) want ik vind dit echt kut en schaam me er ook voor dat ik dit ineens voel sinds een tijd.

Btw er is ook geen directe reden in m’n leven nu dat ik dit zou moeten voelen. Het is stabiel. Wat ook een enorme luxe is. (Misschien daarom juist?)

Omg sorry wat een ellendig lang bericht is dit geworden haha maar ja oké hopelijk ben ik niet de enige iig :confused:

Ik wil hier echt m’n les uit leren maar zie hem ff niet

39 likes

ik vind dat altijd een beetje dommig. er zijn heel veel bullshit ingrediënten maar simpele dingen als hydrateren, chemische exfplianten, en retinol zorgen er gewoon voor dat je huid er mooier uit ziet. je zal genetische aanleg voor rimpels of diep collageenverlies niet tegengaan maar dat zijn niet de enige dingen die je er ouder uit laten zien. een oneffen, droge, doffe huid gaat er gewoon uitzien als zo’n uitgedroogde grond vol cracks, vitamine C helpt extra tegen zonneschade, en de werking van retinol is gewoon wetenschappelijk bewezen.

ik heb een paar vriendinnen die ook ‘niet in skincare geloven’ en ik zie echt heel duidelijk het verschil in hun huid en die van mij en vriendinnen die het wel gebruiken.

beetje hetzelfde als ‘zeep onder de douche is slecht’, ik heb nog nooit zo’n zachte sterke huid gehad sinds ik me onder de douche beter scrub & exfolieer (met producten zonder parfum wel) en me met shea/cacaoboter met rozenbottelolie insmeer. jaren hiervoor in de winters, toen ik nog geen skincare gebruikte, hingen de vellen aan mn gezicht van uitdroging en kon ik icm ‘minder douchen want dat is niet goed’ met mijn lichaamshuid bijna een stuk hout opschuren

18 likes

dankje vond het al lang duren :wilted_flower:

1 like

Nee hoor, heel herkenbaar! Ben echt gelukkig nu, maar ergens denk ik soms; wow had ik maar de schijt van nu gehad met de leeftijd van toen. En er is gewoon zoveel wat ik nog wil doen? En als ik dan bijv kijk naar lange termijn plannen (vakantie bijv in oktober ofzo of een concert) dan heb ik er aan de ene kant zin in en aan de andere kant benauwt het me? Dat die tijd zo om de hoek ligt en dan is het weer kerst, en nieuwjaar en ben ik weer een jaar ouder.

Echt een ouwe wijvenuitspraak, maar tijd vliegt?!

22 likes

Ik heb precies hetzelfde, ik ben zelfs al 38 :grimacing: dat ik VOLGEND jaar 40 wordt, dat vliegt mij af en toe wel aan. Dan sta ik in een pilates les met 20 jarige en dan voel ik mij echt wel oud.

Terwijl ouder worden an sich, echt prima is, ik voel mij mentaal beter dan in mijn 20e jaren.

9 likes

O ja van retinol heb ik ook gelezen dat het bewezen effectief is (in een bepaalde dosering en onder andere bepaalde voorwaarden). Maargoed verder heb ik er inderdaad weinig verstand van en ook weinig ervaring mee. Ik vind het gewoon een hoop gedoe en dat is het me niet waard. Er worden zoveel claims gemaakt waarvan het merendeel echt onzin is en alleen bedoeld om je geld afhandig te maken. Geen zin om me door al die informatie heen te worstelen op zoek naar wat nou écht werkt. Want ik vind het gewoon niet belangrijk.

Natuurlijk denk ik soms ook wel eens ‘wow ik zie er echt ouder uit’, maar aan de andere kant is het zo’n privilege om ouder te worden dus probeer ik het maar lekker te omarmen.

2 likes

Klinkt een beetje als het besef dat een bepaalde fase echt achter je ligt, niet gek toch als dat iets oproept?

Ik ben heel dankbaar dat ik geen tiener/twintiger meer hoef te zijn (ik vond het heftige jaren, hoe bijzonder ook), maar heb zelf ook wel dat ik het verstrijken der tijd (om het zo maar te zeggen) steeds acuter voel naarmate ik ouder word en dat vind ik soms best lastig. Er ligt toch steeds meer achter je en daardoor besef je je ook ineens dat er straks nog meer achter je gaat liggen of zo.

Ik vind dat best beklemmend. Dan lig ik 's ochtends met mijn man en mijn kind dichtbij me voor te lezen op bed en dan denk ik ineens van ooit ligt dit ook weer achter me en wie weet wat er nog komt. Misschien ben ik straks nog wel 20 jaar alleen net zoals mijn oma. En dan wil ik me vastklampen aan wat ik heb maar dat kan niet.

Beetje een zijstraat en misschien doel jij wel net op iets anders, maar ik vind ouder worden in ieder geval niet alleen maar winst, het is ook verlies tegelijkertijd en je eigen uiterlijk kan daar natuurlijk ook gewoon een confrontatie mee zijn. Dus voor zulke gevoelens hoef je je echt niet te schamen vind ik.

14 likes

Ik voel dit bericht helemaal. Voor mijn gevoel zit ik echt al in die midlifecrisis ofzo. Misschien inderdaad omdat mijn leven zo stabiel en volwassen is. Ook voel ik me zoveel zelfverzekerder dan vroeger en mooier en alles. Ik heb zin in feestjes, festivals en domme dingen doen zonder heftige consequenties. Maar door dit gevoel voel ik me dan weer heel onvolwassen, ironisch.

6 likes

Ik vind het eigenlijk ook fucking irritant om jonger geschat te worden, word op m’n werk ook regelmatig als student/stagiair aangezien en ben zelf wel eens door een vak coördinator (die ik alleen per mail gestuurd had) bijna weggestuurd bij het katheder waar ik m’n college aan het klaarzetten was omdat diegene dacht dat ik een van de studenten was :sob:

Maar heb het idee dat het meer door de bouw van m’n gezicht komt dan specifiek door het gebrek aan rimpels ofzo. Maar wie weet is het ooit voorbij als ik wel rimpels krijg!!!

2 likes

Ik vergeet ook regelmatig hoe oud ik ben. Hebben jullie dat ook? Dat je echt even drie keer goed moet nadenken wat het ook alweer was.

• Ja en dat terwijl ik nog relatief jong ben
  • Ja maar ik ben ook al zo oud dat ik de tel kwijt raak
  • Nee dat heb ik nou nooit

0 stemmers

1 like