Stel je persoonlijke vraag #59

Wie is er intelligenter, jij of je partner? (zwart wit gesproken, wie er slimmer is. Er zijn natuurlijk meer soorten intelligentie)

• Ik
  • Mijn partner
  • Beide even slim
  • nvt - geen partner

0 stemmers

Heb je wel eens iemand gedate waar er een (redelijk) groot intelligentieverschil zat?

• Ja, ging prima
  • Ja, werkte toch niet
  • Nee, onbewust niet
  • Nee, bewust niet

0 stemmers

Uitleg waarom iets wel of niet lukte altijd welkom! :slight_smile:

Ik vind intelligentie altijd wat moeilijk te duiden omdat dat in zoveel dingen zit. Maar ik heb op de middelbare jaren een vriendje gehad dat vmbo deed en ik deed zelf gymnasium. Dus in die zin hadden we een opleidingsverschil/kon hij misschien minder goed leren dan ik. Maar hij was heel intelligent op gebied van filosofische discussies, de staat van de wereld, en ook emotioneel intelligent. Dus dat werkte prima

8 likes

Het ligt er denk ik aan wat je belangrijk vindt in een relatie en ook intelligentie op welk gebied. Voor mij is intellectuele stimulatie bijvoorbeeld niet belangrijk in een relatie, dat kan ik ook bij mijn vrienden vinden, dus hoeft hij op dat gebied ook niet op hetzelfde niveau te zitten.

2 likes

Het werkte niet maar ik denk niet per se dat het nooit kan werken. Hij was vooral gewoon een onzekere eikel die heel erg boos werd als ik ‘moeilijke woorden’ (zoals ĂŒberhaupt :smiling_face_with_tear:) gebruikte en dan dacht dat ik dat ‘expres’ deed om hem ‘voor lul te zetten’.

(Overigens ben ik ook niet bijzonder slim maar dat was wel schrijnend.)

Ik vond het prima gaan, hij vond vooral dat hij continue moest benadrukken dat ‘ie uni deed en ik MBO. Was snel klaar.

1 like

Ik heb maar een relatie gehad met iemand die ook universiteit heeft gedaan. Meeste mbo, volgens mij een hbo. Eerlijk gezegd vond ik de universitair geschoolde in veel opzichten de minst snuggere. Ik heb overigens zelfs ook eerst mbo en daarna hbo gedaan. Ik vind veel mensen daar niet perse minder intelligent, vaak juist meer levenservaring waar ik meer mee heb dan boekenslim. Mijn vrienden hebben ook bijna allemaal geen uni gedaan.

3 likes

Ik moest oprecht even nadenken maar mijn partner heeft mbo gedaan en ik universiteit, zou dat gewoon vergeten. Want buiten dat ik een uitgebreidere woordenschat heb en taaltechnisch sterker ben (denk dat er bij hem ook wel een dyslectisch randje in zit), is hij in andere dingen weer intelligenter dan ik ben (algemene kennis, technisch inzicht).

8 likes

Ja klopt, dit is ook mijn ervaring. Kwam gekke types tegen op de uni, van complotgekkies en sociaal afgezonderde-types tot aan mensen die niks deden bij samenwerkingsopdrachten en anderen ervoor op lieten draaien.

Mijn persoonlijke ervaring met mensen die mbo geschoold zijn of geen opleiding hebben afgemaakt is veel positiever. In mijn ervaring zegt opleidingsniveau niet altijd iets over iemands intelligentie, alleen maar of diegene zich goed kan aanpassen aan een bepaald systeem (of ermee wegkomt niets te doen).

1 like

Mijn partner is theoretischer, sneller in verbanden zien en complexere zaken begrijpen dan mij, maar sociaal gezien is hij dan dan weer best star. Ik ben weer ‘intelligenter’ als het om mens/gedrag gaat, dus in ons geval werk dat prima. Ik vind het persoonlijk lastig wat intelligentie nu precies inhoud want ik heb op werkgebied ergens gewerkt waar >50% een PhD had maar een groot gedeelte daarvan kon niet goed communiceren. Daar had je onder de streep ook niet veel aan.

6 likes

Ik heb weleens gedate met iemand die superhoogbegaafd was en met een 10 is afgestudeerd, al op jonge leeftijd allemaal succesvolle dingen had behaald, maar sociaal gezien was ze gewoon niet zo sterk. Ze was best manipulatief en eigenlijk gewoon niet zo prettig in gezelschap, maar dat viel niet op doordat ze over alles heel interessant kon meepraten met iedereen. Dat zag ik pas toen we uit elkaar waren gegroeid. Maar dat werkte dus niet zo.
Mijn partner nu is een typische beta en veel praktischer en ik meer alpha en sociaal, dus we vullen elkaar wel goed aan.

4 likes
De mensen met wie ik een relatie heb gehad waren
  • Introvert
  • Extravert
  • Ambivert

0 stemmers

Zelf ben ik
  • Introvert
  • Extravert
  • Ambivert

0 stemmers

1 like

Een intelligentie verschil lijkt me makkelijker te navigeren dan verschil in hoe je oplaadt. Ik zou knettergek worden als iemand de hele tijd andere mensen om zich heen wil hebben en elk weekend vol zou proppen met plannen met andere. Andersom zou die persoon waarschijnlijk gek worden van mijn rustige plannen.

7 likes

Oooh helemaal mee eens! Mijn ex vond altijd dat het weekend op donderdag al begon en dan moesten er allemaal mensen uitgenodigd worden voor het eten en naar de kroeg en weet ik het allemaal. Ook op zondagavond. Ik wil juist op zondagavond liever niks om op te laden voor de nieuwe week. Uiteindelijk was of ik chagrijnig en helemaal op omdat we weer bij iemand moesten gaan eten en leuk doen of hij was chagrijnig omdat we ‘saai’ thuis zaten. Nou ja is dus ook niks geworden :joy:
Mijn huidige partner is precies zoals ik. Selectief sociaal haha dus we hoeven niet overal bij te zijn maar vinden het gedoseerd wel heel leuk. Op zondagavond hebben we vrijwel nooit iets. Ben dus ook met hem getrouwd :grin:

13 likes

Ving jij vroeger sprinkhanen?

• Ja
  • Nee
  • Vroeger??? Nog steeds

0 stemmers

1 like

Sprinkhanen, slakken, lieveheersbeestjes, mieren, wormen etc. etc.

3 likes

Ik moet meerdere keren per week sprinkhanen uit mijn slaapkamer vangen :clown_face:

3 likes

Ohhh ik vind dit juist echt prima. Misschien omdat ik niet samenwoon met m’n partner, maar ik wil graag m’n vrienden veel zien, hij wil veel alleen tijd, dus dat sloot juist wel goed aan vond ik. Maar ik verwacht hem ook niet mee met alles en hij hoeft ook niet dat ik bij zijn alleen-tijd ben haha dus dat scheelt. En het is voor mij ergens ook wel chill dat hij gewoon zegt “laten we samen thuis chillen” want dat is uiteindelijk voor mij ook wel fijn op z’n tijd.

Heb wel eens kort gedate met iemand met wie ik denk ik een intelligentieverschil had en daar moest ik de hele tijd alles uitleggen en ze vond dat ik veel te snel ging, dat vond ik echt veeeeel vermoeiender.

2 likes

We hebben ooit allebei een IQ-onderzoek moeten doen en hij kwam 1 punt hoger uit dan ik.

Maar ook zonder dat zou ik zeggen dat hij ‘slimmer’ is. Maar ook met name doordat hij heel veel algemene kennis heeft en alles interessant vindt om te weten, van geschiedenis, tot topografie, hoe iets werkt, hoe alles technisch in elkaar zit etc. Dat heb ik gewoon niet.

Hij denkt wel over alles 6x na, gaat enorm twijfelen en nadenken over de juiste keuze/manier. En ik doe het gewoon met veel minder stress. Dus wie beter af is weet ik nog niet :laughing:.

3 likes

Ik denk dat mijn iq hoger is maar ik ben zo vergeetachtigheid en zoveel dingen boeien me te weinig, dat ik denk dat hij toch slimmer overkomt (mijn man heb ik het dan over).

4 likes

Hetzelfde IQ vind ik niet zozeer belangrijk wel de compatibiliteit. Ik wil fijn en eerlijk kunnen communiceren met iemand, zelfde waarden, past onze levensstijl goed bij elkaar? Vult iemand mij ook emotioneel goed aan? Heeft iemand ook empathie? Hebben we wel dezelfde politieke voorkeuren?

14 likes