ik heb ‘nee maar niet iedereen blabla’ gestemd maar tegenwoordig durf ik wel meer open te zijn, vroeger was ik echt een oester. maar eigenlijk lucht het wel op om dingen met anderen te delen, dan zit je ook wat minder in je hoofd. ik zou het alsnog niet fijn vinden als willekeurige mensen het weten, ik denk omdat ik dan bang ben dat er allemaal foute verhalen ontstaan vanwege het stigma op psychiatrie? maar bijv vrienden en familie en zelfs collega’s zou ik tegenwoordig minder erg vinden
Ik denk dat ik naar mijn vrienden en familie wel heel open zou zijn, maar ik heb bijv. wel wat collega’s waarvan ik denk dat ze judgy zouden doen en waarvan ik eigenlijk vind dat m’n privé ze ook niks aan gaat dus daar zou ik het wel voor me houden.
Bij mij is het inmiddels 10 jaar geleden dat ik 6 maanden opgenomen ben geweest en nu zou ik er denk ik wel opener over zijn maar toentertijd was het zo’n groot geheim dat zelfs toen mijn oma overleed ik wel naar de uitvaart etc. mocht maar dat er wel geheimzinnig gedaan werd over dat ik niet met mijn ouders mee terug naar huis ging, of ik reed dan voor weekend verlof met iemand mee en dan mocht diegene van mijn ouders mij niet voor mijn huis oppikken want wat zouden de buren dan wel niet denken
Ik vind het alleen maar mooi als we daar wat meer open met elkaar over zouden kunnen praten. Je gaat al door een moeilijke/verdrietige tijd en dat wordt niet minder zwaar door er niet over te ‘‘mogen’’ praten.
Ik praat ook altijd open over mijn mentale struggles en over mijn adhd en medicatie, want waarom moet ik me daar voor schamen. Als ik suikerziekte heb en medicatie gebruik zou je daar wel open over mogen praten, maar omdat het mentaal is zit er een taboe op. Echt stom.
Net als met een opname, niemand zou zich schamen als je voor een blindedarmontsteking opgenomen wordt, maar voor mentale problemen moeten we ons wel schamen.
Ik zou waarschijnlijk 2 dagen denken ik hou dit voor mezelf maar uiteindelijk kan ik toch mn mond niet houden
een keer was ik aan het intervallen en aan het sprinten alsof m’n leven ervan afhing, waarbij ik een meid inhaalde. toen zij mij weer inhaalde zei ze ZO wat een SPRINT was dat!!! LEKKER!!! nou ik heb daar nog weken elke dag aan gedacht zo leuk was het
Bij inmiddels 10 jaar geleden, maar alleen aantal vriendinnen weten het. Mijn familie weet het nog steeds niet en ik was ook niet van plan het ze te vertellen.
Mijn neef is ook opgenomen geweest en wat heeft het hem gekost om van het stigma af te raken.
Maar het is natuurlijk belachelijk, want het is niks om.je voor te schamen, het kan werkelijk iedereen overkomen.
![]()
Ah ja ik hou daarvan!
ik rende pas voor de bus (ja weet dat mensen daarop haten maar ik trek liever een sprintje dan dat ik weer moet wachten) en toen zat die buschauffeur ook helemaal van ‘wow indrukwekkende sprint!’ en toen voelde ik me ook echt cool hahaha
ik vind sprinten bij kickbokstraining nooit leuk maar wel handig eigenlijk
Precies. Het is een volkomen normaal iets om te hebben en vind het naar dat er mensen zijn die zich er voor schamen. Ik heb zelf geen last van schaamte maar iemand die ik goed ken is om die reden altijd gestopt met diverse therapieën. Momenteel heeft die persoon nog steeds moeite en kan niet mee met de maatschappij. Is misschien ook onbewust de reden geweest dat ik mijzelf heb aangeleerd dat ik me niet hoeft te schamen schamen. Dus ik ben er open over, maar heel selectief omdat ik heel privé ben wat dat betreft.
Huh wat heb ik een ongeschreven sociale code gemist? ![]()
Ach dit vind ik echt verdrietig. Als mijn kind ooit opgenomen zou moeten worden zou het mij als ouder echt niks kunnen schelen wat eventuele buren zouden denken. Snap die tendens nooit zo, maar leeft denk ik meer bij de oudere generatie die de schone schijn op willen houden. Maar verdrietig als dat ten koste van je kind gaat. Kan me voorstellen dat je die schaamte internaliseert en het gevoel krijgt dat er iets mis met je is. Terwijl het super goed is dat je hulp zoekt wanneer je dat nodig hebt.
Als ik zelf opgenomen zou moeten worden zou ik dit zeker delen met vriendinnen, schaam me daar niet voor en ben heel open. Als vrienden mij daarover zouden veroordelen dan zijn het niet ‘mijn mensen’. Op werk zou ik wel selectiever zijn, misschien enkel met collega’s met wie ik een goede band heb en in vertrouwen kan nemen, de rest gaat mijn privé leven niet aan.
je hebt van die insta en tiktok accounts die mensen gaan filmen en uitlachen wanneer ze rennen voor de trein, ns sprinters heten ze geloof ik. maar goed zet mij(n indrukwekkende sprint) maar lekker online hoor ik ga niet wachten
Toen ik laatst alleen op een zondag/nacht/ochtend thuis was hoorde ik de hele tijd een piep. Echt een harde en hele nare. Mn vriend zou over
Pas 6 uur thuis zijn en hij was niet in nl. Het was echt een keiharde piep. Ik schaamde me kapot voor de buren. Ik heb uit wanhoop op stoelen en krukjes gestaan en 4! Brandmelders eraf getrokken. Ik dacht, ik moet toch maar mn vader bellen. Het bleek een ander alarm te zijn, die van de koolmonoxide. De batterijen waren leeg. Ik heb dus in een korte tijd met grof geweld alle brandmelders van de muur gehaald. Terwijl er misschien 2 batterijen vervangen moesten worden. Ik heb de brandmelders letterlijk van het plafond getrokken smh.
Heb jij een koolmonoxide meter in huis?
- Ik heb geen idee
- Ja
- Nee
0 stemmers
Ik heb ook geen gas in huis haha.
Ja zo luxe ga ik pas over een jaar bouwen. Nu nog in een huis uit 1928.
Wat heeft jouw voorkeur?
- Nieuwbouw
- Lieve oudere woningen
0 stemmers
Een oudere woning maar die wel goed geïsoleerd is.
Succes haha
Heb niks tegen nieuwbouwhuizen ansich maar wel tegen 9 v/d 10 uitbreidingswijken waar geen volwassen groen te vinden is. Nu woon ik in m’n volledig verbouwde huis uit 1904 dus met goede isolatie en vloerverwarming maar ook grote bomen en weinig parkeerplaatsen
.
Ik heb in beide gewoond. Oudere woningen (van voor de jaren 50) vind ik mooier. Maar nu woon ik met m’n partner en twee kinderen in een nieuwbouwwoning en dat vind ik toch ook heel fijn: lekker warm in de winter, koel in de zomer (ook bij 40 graden), geen gas in huis…