Stel je persoonlijke vraag #59

Als 4 jarige moest ik (van mezelf uiteraard) als ik bij ballet een pirouette maakte hem ook de andere kant op doen zodat ik weer in ‘balans’ was. Als we dan in een choreo 3 keer naar links draaiden en 1 keer naar rechts, dan deed ik zo gauw de muziek stopte dus nog 2 pirouettes rechtsom en dan was het weer goed.

En ja ik heb nu als volwassene op een aantal vlakken wel OCD :upside_down_face:

9 likes
  • ik heb al van kinds af aan het gevoel dat er een touw aan mijn rug zit dat met mij meebeweegt. Dus als ik een rondje draai, draait het touw om mij heen en zit ik ‘vast’. Dus als ik me omkeer,.zal ik ook altijd weer terugdraaien op dezelfde manier. Vroeger met sport was dat soms best wel lastig want dan moest ik constant weer een draai maken, terugdraaien etc, terwijl ik dan een tegenstander moest verdedigen :laughing:
  • als ik de auto uit zet, moet ik altijd zeggen: off off off p p p p
  • Ik heb dus iets met het getal 5 en 3. Dus bepaalde dingen raak ik minstens 5 keer aan, of 5 + 3 of 5x3. Bijvoorbeeld een bepaald stopcontact in de keuken. En bijv bij mn kinderen kijk ik altijd of ze minstens 5 x ademhalen.
  • bij het dichtdoen van een deur tel ik ook altijd tot 5, telefoon s avonds 5x van schermbeveiliging af, voor ik uit bed stap moet ik tot 15 tellen en liefst ook 15 keer ademen, voor ik de douche uitga ook tot 15 tellen. Vast nog wel meer dingen die ik nu niet kan bedenken omdat ik ze bijna onbewust doe.

Ik ben overigens niet bang voor bepaalde getallen zoals je wel eens ziet. Getallen als 6 of 13 doen me niks.

Ik besef dat ik nu als volslagen idioot over kan kom, echter kan ik hiermee dus heel prima functioneren en vreemden weten dit ook niet van mij. Maar als ik stress ervaar of moe ben dan heb ik er wel veel meer last van. Ik heb er ook wel eens over gesproken met een professional maar ik functioneer gewoon te goed dat me echt werd aangeraden hier iets mee te doen.

5 likes

Wowwww haha die eerste!!! Nog nooit iemand gehoord die dat ook had. Was dus idd met sport heel onhandig

4 likes

Heb ooit jaren geleden in dat programma over jeugd met dwang eens een jongen gezien die her ook had, dat was voor het eerst dat ik het bijna een ander zag. Hij moest bijv ook van zichzelf achteruit lopen etc.

1 like

Ja, dat in balans moeten zijn heb ik ook! Niet zo vaak meer als vroeger maar nog wel vaak met gekleurde bestrating of een zebrapad oid. Dan maak ik echt een hupje/hou ik in om niet continu met dezelfde voet op dezelfde kleur uit te komen.

3 likes

Ik heb therapie gehad voor mijn OCD, en het is oprecht het allerbeste wat ik had kunnen doen. Ik heb geen handelen naar meer.

19 likes

Ik vind het echt heel stom als andere hardlopers me niet eens aankijken. Hallo, doe even menselijk ofzo. Alsof we niet allebei aan het lijden zijn voor de goede zaak??

8 likes

Als kind wel een fase gehad; spullen rechtleggen voor ik ging slapen, nog een keer aan de deur voelen of hij op slot zat, knuffels op precies de goede volgorde. Ik ben er wel gevoelig voor.

1 like

Zou jij je schamen als je opgenomen zou willen of moeten worden op een psychiatrische afdeling?

• Ja best wel
  • Een beetje misschien
  • Nee, maar zou het ook niet aan iedereen vertellen
  • Totaal niet en zou er heel open over zijn naar (de meeste) mensen

0 stemmers

1 like

Ik heb gestemd op een beetje en het stomme is dat ik dat dus alleen van mezelf zou vinden?? Bij iemand anders zou ik zeggen dat het niks is om je voor te schamen en dat iedereen kan overkomen. Maar blijkbaar als het om mezelf zou gaan zou ik me er toch voor schamen.

20 likes

Ik schaamde me er voor. Dus ik heb ja gestemd omdat dat in het moment wel was zoals het was. Waarom kan ik dit niet zelf? En ook het web vol leugens wat ik gecreëerd had eromheen werd doorbroken…
maar achteraf totaal niet en ben er heel open over. Heb ook als ervaringsdeskundige gewerkt en presentaties gegeven voor opleidingen als ervaringsdeskundige.
Dus zowel dikke vette Ja als, nee ik ben er open over

12 likes

Ik had een hele tijd dat ik de nacht voor een tentamen over een dikke harige zwarte spin droomde. Dus op een gegeven moment was dromen over spin = ik ga tentamen halen

1 like

Als ik het echt een langdurige dag opname was zou ik het niet op mijn cv zetten ofzo. Terwijl als ik in dat gat op m’n cv maanden aan het genezen van kanker was zou ik dat zeker in een sollicitatiegesprek vermelden. Gek eigenlijk hè?

3 likes

Privé dingen gaan meer mensen niets aan dan wel, dus ik ben heel secuur in wat ik deel. Dit zou dan ook iets zijn wat niemand (behalve naasten) iets aangaat.

5 likes

Zou me niet schamen, maar denk ik niet de behoefte hebben om het met iedereen te delen. Na mijn bevalling heb ik mijn verloskundige en artsen en psycholoog wel gesmeekt om opgenomen te worden in het ziekenhuis of psychiatrische afdeling, maar verder maar met een of twee vriendinnen daarover gepraat, gek eigenlijk.
Als dit voor jou een uitzicht is hoop ik dat het je goed gaat :heart:

8 likes

Ja waarschijnlijk wel, postnatale depressie/angststoornis.

Maar ik ben altijd way too open, bij wijze van spreke zou ik het geen issue vinden om het de cassiere bij de Albert heijn te vertellen :joy:

16 likes

ik heb momenteel in plaats van een liedje, de ringtone van Teams in mijn hoofd

:smiley:

1 like

Tip: er is ook een discoversie van de Teams ringtone :sunglasses: mocht je hoofd nog niet druk genoeg zijn lol

1 like

Dit. Ik ben altijd wel selectief in wat ik aan wie vertel.

Ik vind het lastig om te zeggen of ik mij wel/niet zou schamen, want ik denk dat je zoiets pas op het moment zelf wel of niet voelt, maar ik ben van mening dat je je er niet voor hoeft te schamen. En hoop dus dat ik dat ook niet zou doen.

5 likes

Ja ik ben ook altijd vrij open over alles, vandaar dat ik ook ja heb gestemd.

Veel sterkte :heart:

1 like