Stel je persoonlijke vraag #9

Klanten die bijvoorbeeld denigrerende opmerkingen maakte als ik een rekenmachine pakte. Ja sorry hoor dat ik het ook voor u goed probeer uit te rekenen hoeveel er precies af moet als er 3 acties niet goed verrekend zijn. Of mensen die helemaal pissig worden als je per ongeluk voor de tweede keer vraagt of ze een klantenkaart hebben, echt doe rustig joh. Of juist boos worden als ze eerst aangeven geen klantenkaart te hebben en na het afrekenen hem opeens vinden en je de punten er dan niet gelijk weer op kan zetten. Als ik aan dat soort momenten denk mis ik m’n bijbaantje echt niet.

3 likes

Bij de koffiezaak waar ik werkte werd heel erg neerbuigend tegen ons gedaan. Ook een man die daar met zijn zoontje van 9 ofzo was en zei “en dit is de reden dat je je school moet afmaken”. Echt opbokken met je suikervrije frappuccino met magere melk, met slagroom.

Heb ook gemerkt dat de generatie van mijn ouders vaak zo onbeleefd is met dit soort dingen en dat viel me pas op nadat ik dit werk deed. Kan amper een dankjewel vanaf, toch een kleine moeite, we zijn ook maar mensen. Heb mijn ouders er ook echt op aangesproken toen ik ze zelf zo zag gedragen.

17 likes

Ik heb een discussie met een vriendin. Wat vinden jullie ervan om het woord ‘curvy’ te gebruiken als beschrijving voor een vrouw boven een bepaalde maat? Meerkeuze.

  • Een goede beschrijving.
  • Ik heb hier geen mening over.
  • Dit insinueert dat alleen vrouwen boven een bepaalde maat curves hebben en dat vind ik vervelend/niet kloppen.
  • Een slechte beschrijving.
  • Een eufemisme.

0 stemmers

Ik heb bij 3 verschillende niveaus van winkels gewerkt (denk Action in een tokkie buurt, gewone supermarkt, en een hypernieuwe gezondheidssupermarkt) en het was echt heel erg interessant hoe anders mensen me behandelden. Bij de gezondheidssupermarkt was iedereen oprecht aardig en beleefd tegen me, en maakte ik makkelijk praatjes met klanten over wat ze kochten of over de dag, iedereen begroette me bij de kassa en ze lachten zelfs vaak om mn domme woordgrapjes. En we hadden regelmatig taart (wel lactose en suikervrij), als er over was brachten klanten me vaak nog een stukje.

Maar bij de tokkie action ben ik echt heel erg slecht behandeld door klanten, vooral ouders die hun kinderen niet in het gareel hielden. Ben regelmatig geslagen/aan mn haar getrokken tijdens het vakkenvullen, mensen waren mega aso aan de kassa, etc. Een keer gooide een kind van ± 11-12 zelfs een HELE INSTALLATIE GOEDKOPE ENERGY DRINK OM, OVER MIJ HEEN. Moest ik natuurlijk opruimen.

De supermarkt was weer de precieze middenmoot, soms waren er aso’s, soms hele vriendelijke mensen. Maar ALTIJD mensen die zeiden dat ik “meer moest lachen”. Sorry, ik stond als vegetarier op de vleesafdeling soms, er viel niet veel te lachen als je weet hoe filet americain gemaakt wordt.

6 likes

Ik heb een bijbaan in een regio waar veel rijke mensen wonen. Ze uiten zich niet op een directe/verbale manier neerbuigend. Maar soms krijg ik wel de kriebels van bepaald gedrag.

Verder zijn ze ook een beetje wereldvreemd. Sommigen vonden het bijvoorbeeld heel apart of raar dat het werk voor mij een bijbaan is naast mijn studie (en: “huuuuh, waarom ben je dan niet op kamers in stad X???” - ja waarom toch? $ :nerd_face:).

3 likes

Wow what the fuck
 Waarom in vredesnaam?

Wat erg dat zo’n man directeur is van een school zeg. En wat naar dat hij zo tegen je deed. Gelukkig weet je zelf beter!

1 like

Kindjes die dachten dat het leuk was? Ik had destijds mn haar in een aparte kleur en die wilden er heel graag aan zitten. En met geslagen bedoel ik ook kleine kindjes die gewoon niet in de gaten werden gehouden. Als ik ergens knielde vonden sommigen het leuk om met hun kinder knuistjes op mijn schouder en rug te stompen. Echt niet okay dat ouders dit toelieten eigenlijk, maar ik was 14 dus ja ik ga niet tegen Herman de tokkie met een bierbuik 2x mijn hele lichaam in.

1 like

Goh er komen allemaal semi trauma’s naar boven. Ik heb ook in een ander luxe 4 sterren hotel gewerkt. Ik was toen 16. Ik deed daar het ontbijt in de ochtend, en ik maakte kamers schoon vaak samen met een ouder iemand die er ervaring in had want dat moest allemaal Pietje precies en als 16 jarige weet je nog niet alles van bedden opmaken etc. Toen wilde ik een keer het vuile beddengoed wegbrengen en ik liep door de gang langs 2 hotelgasten. 2 oudere vrouwen. Ik had allemaal beddengoed in m’n handen en zei “goedemorgen”. Toen werd ik een soort van uitgelachen. Toen heb ik “kutwijfen” gezegd. Blijkbaar is dit niet doorgegeven want ik bleef er daarna nog wel werken.

7 likes

Ik heb eerst als typiste en toen als secretaresse in een ziekenhuis gewerkt van m’n 16e tot m’n 21 oid en sommige artsen konden zooooo neerbuigend doen ook, gadverdamme. Een paar stopten er mee toen ze er achter kwamen dat ik de dochter was van een andere arts in het ziekenhuis, dat vond ik zo mogelijk nog erger.

9 likes

Stel, je zoekt een nieuwe job en krijgt een aanbod:

  • Je reistijd gaat van 75 minuten naar 40 minuten
  • Je moet twee avonden (tot +/- 19u30) per week en 5-10 halve zaterdagen per jaar werken, maar hebt andere weekdagen wel vroeger vrij
  • Je komt terecht in het werkveld van je dromen
  • Je gaat er netto 50-75 euro op achteruit maandelijks
  • Je gaat van 20 naar 35 vakantiedagen
  • De baan is iets onder je diplomaniveau
  • Aannemen die handel
  • Nog even verder zoeken
  • Anders, namelijk 


0 stemmers

Asking for a friend :upside_down_face:

1 like

Klinkt heel goed, behalve het laatste punt: onder je niveau werken is imo vreselijk voor een full time baan. Is er snel uitzicht op doorgroeien?

1 like

Het is niet heel erg onder niveau, ik heb twee masters en het is een uitdagende bachelorfunctie :slight_smile: Doorgroeien ga ik vragen, maar inderdaad wel belangrijk om rekening mee te houden

1 like

Als het groeien is vanuit je huidige baan: 100% doen! Ga je echt terug in niveau (zo klinkt het nu niet), dan vast laten leggen wanneer je doorgroeit.

3 likes

Je zet ‘graag’ en ‘gemakkelijk’ naast elkaar, maar die 2 dingen gaan niet per se samen, vind ik.

Ik doe heel vaak en heel graag nieuwe dingen, ik ga ook vaak naar vage landen en ik doe de meeste van die dingen alleen. Ik heb ook het gevoel dat ik dat nodig heb, nieuwe uitdagingen, grenzen verleggen, nieuwe omgevingen etc. In mijn omgeving sta ik bekend als een avonturier die alles probeert en niemand kijkt er raar van op als ik een nieuwe hobby heb of iets nieuws probeer.

Tegelijkertijd vind ik het heel vaak niet gemakkelijk. Ik heb thuis soms dagen waarop ik zenuwachtig word bij de gedachte naar buiten te gaan. Ik heb op reis ook momenten waarop ik amper mensen durf aan te spreken of dagen waarop ik in m’n hostel blijf. En als ik nieuwe dingen probeer, voel ik me meestal ook heel ongemakkelijk en nerveus. Mensen zien vaak die grote, avontuurlijke verhalen, ik word vaak een durver genoemd, met veel lef. Maar zo voel ik me doorgaans helemaal niet, haha. Zeker niet als ik weer in een moeilijke periode zit en nerveus word als ik naar de supermarkt om de hoek moet :roll_eyes:.

7 likes

Ik ga wel iets heel anders doen dan mijn huidige job (vooral een heel ander werkveld), maar ik zal inderdaad dat doorgroeien aanhalen op het volgende gesprek :biggrin: Ik wil ook sowieso weg bij mijn huidige baan dus ik moet er gewoon voor gaan denk ik

2 likes

Wat een heftige verhalen trouwens, al die neerbuigende mensen en onvriendelijkheid!

Ik ben semi-avonturier, wat zijn leuke vage landen?

Jemig he, dat is echt niet oke! Ik snap dat je daar niet tegenin gaat

1 like

Allebei vaak meegemaakt. Vroeger keek men vooral op mij neer bij de eerdergenoemde horeca/detailhandel horrorbaantjes. En nu kijken sommige mensen tegen me op en anderen juist niet. Ik werk dan wel op een universiteit maar stel weinig voor in mijn vakgebied en ik heb nog niet eens een PhD. Maar mensen die weinig verstand hebben van het systeem denken al gauw dat je Ă©Ă©n of andere belangrijke professor moet zijn om college te mogen geven (wat ik die mensen niet kwalijk neem!). In de familie gaat men er ook automatisch van uit dat ik een hoog salaris heb, wat gewoon niet waar is. Sommige Duitse collega’s van mij (promovendi) krijgen niet eens betaald en die geven ook college. Het is sowieso een raar systeem.

3 likes