Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Het is weleens voorgekomen, maar die keren waren perongeluk. Dat ik bijvoorbeeld zijn shirt wilde grijpen om te voorkomen dat hij wegrende en daarbij een velletje vast had o.i.d.

Als “het is weleens voorgekomen” slaat op: dit heb ik weleens bewust gedaan / als straf dan moet ik mijn antwoord veranderen naar nee.

2 likes

Ik heb m’n kind nog nooit pijn gedaan, niet expres of per ongeluk maar als een kind bijvoorbeeld een dier pijn doet dan misschien uit schrik ofzo? Aan zoiets denk ik dan qua afhangen van de context.

1 like

Expres en doelbewust pijn doen is echt een no go, maar ik heb mijn kind weleens pijn gedaan ja, en daar is context echt alles.
Toen ze 2 was en bij me vandaan liep, zo de straat op terwijl er een auto aankwam, heb ik haar uit schrik en adrenaline echt hard teruggetrokken aan haar bovenarm. Daar heeft ze wel een blauwe plek van gehad op de plek van de greep.
Ik denk dat iedereen in zo’n situatie begrip heeft voor het ‘pijn doen’.

1 like

Nee misschien niet direct, is meestal op latere leeftijd inderdaad

10 likes

Nou nou, van 1 tik in hun hele jeugd, die ze eerst zelf gaven? Denk dat dat wel meevalt hoor.

1 like

Je zegt dat slaan niet mag, maar je doet het zelf. Daarmee leer je je kinderen precies het tegenovergestelde: dat geweld een geaccepteerd middel is.

24 likes

Geslagen worden door iemand die veel groter en sterker is dan jij, en die je ook nog eens het meest vertrouwd op de wereld. Er gaan mensen voor minder in therapie.

6 likes

Je kind door elkaar rammelen? En mijn kinderen weten ‘mama slaan is een tik terug’. En dan ook nog nadenken over hoe hard je je kinderen eventueel terug slaat. Ja sorry nee klinkt niet echt als een fijne plek

20 likes

De aantal keren dat ik een tik heb gekregen toen ik klein was herinner ik me stuk voor stuk nog.

6 likes

Nou, fijn dat iedereen hier verder de perfecte ouder is. Dat door elkaar rammelen is ze zelf ook niet trots op, en gebeurde in een zware periode. Ze heeft dat niet genegeerd, maar heeft maatregelen genomen om het verder te voorkomen. Ze had dat hier ook niet toe kunnen geven. Dit forum is altijd zo hard, ik zou al spijt hebben van me kwetsbaar opstellen hier als ik @Loretje was.

7 likes

Het komt op mij persoonlijk over alsof ze er juist trots op is eigenlijk? En dan bedoel ik het slaan.

1 like

Ik zeg niet dat ik het een goede methode vind, ik zou het zelf ook niet doen. Maar bij jou was het meerdere keren, en misschien ook als reactie op ‘gewoon’ stout gedrag? Dat vind ik een stuk erger dan eenmalig en als reactie op het slaan van het kind zelf. Allebei niet goed nee, maar wel een andere situatie vind ik.

Vind het ook wel goed voor een kind dat ze leren dat je een klap terug kan verwachten als je iemand slaat, maar dat leren ze vanzelf wel van een ander kind van dezelfde leeftijd, dat hoeven hun ouders niet te doen nee.

Precies dit. Natuurlijk niet bewust, maar er is wel eens gezeur met aankleden en als ik het dan doe en dochter trekt een arm/been weg dan stoot ze zich bijvoorbeeld. Dat is context bij mij.

Context is bij mij niet: ja ik doe ze wel eens pijn, maar dan moeten ze maar luisteren.

7 likes

Ja dat is inderdaad een andere situatie. Ik kreeg een pak slaag op m’n billen (ouderwets over de knie) toen ik echt iets heel stouts had gedaan. Maar vind het niet per se ‘erger’ dan een tik als reactie als een kind zelf slaat. Ik zou beide nu zelf nooit doen bij mijn dochter, maar neem het m’n ouders ook niet kwalijk want het is ongeveer 30 jaar geleden, andere tijden bla bla. Maar ik herinner me het nog wel is dus m’n punt haha.

1 like

Ja dat weet ik natuurlijk niet. Het is meer dat ik denk, ik zou het zelf ook niet doen, maar ik vind het ook niet compleet onverdedigbaar. Je hoort ook weleens van die verhalen van een 2-jarig kind ofzo dat iedereen bijt. En die kan je dan eigenlijk niet goed uitleggen dat dat pijn doet en dat ze het niet moeten doen. Heb weleens gelezen “we beten hem 1 keer terug en daarna heeft hij het nooit meer gedaan.” Is dat de perfecte methode? Nee vast niet, maar wel effectief. En je voorkomt dan ook ander leed, zoals dat kinderopvang kind uit het verhaal.

@vaatdoek Ja bij mij is het vroeger ook weleens gebeurd, niet over de knie, maar een tik op m’n billen wel. Kan het me maar 1 keer echt herinneren maar denk dat het wel vaker gebeurd is. Niet heel vaak. Maar daar is iedereen anders in natuurlijk, ik heb ook een slecht geheugen wat betreft mijn jeugd.
Ik heb daar nu ook niet echt problemen mee, was inderdaad een andere tijd. Dat kan je als excuus zien, maar dat is wel gewoon echt zo. Neemt niet weg dat ik het zelf inderdaad ook nooit zou willen doen. Heb zelf geen kinderen maar verwacht niet dat mijn neefje / nichtje me ooit tot het uiterste zullen drijven haha

Ik ben echt verbijsterd dat mensen dit goedpraten van @Loretje ? Ik weet niet hoe oud je bent maar sinds 2007 is het gewoon bij wet verboden om kinderen te slaan (of schoppen of schudden of bijten…)

5 likes

Lekker effectief, en een kind dat bang voor je is.
Ik word hier echt woest van. En dan specifiek dit voorbeeld. Een kind van 2, die zichzelf nog niet duidelijk kan maken, nog niet alles begrijpt (en daarom kan je het hem idd nog niet uitleggen) terugbijten?? Dan ben je echt niet goed bij je hoofd.

(Ik realiseer me dat dit niet je eigen voorbeeld is, maar wat je gelezen hebt, dus niet naar jou persoonlijk, maar wel dat dit gebeurt).

21 likes

Je snapt dat het (helemaal) bij zulke jonge kindjes het onvermogen is om hun eigen emoties te kunnen reguleren?

En je gaat daar dan zo op reageren als ouder zijnde… Je helpt je kind er meer mee om daar op een andere manier mee om te leren gaan dan terug te bijten/slaan.

8 likes

Ik ben zelf geen ouder, maar ik kan het me wel voorstellen dat als je echt alles geprobeerd hebt en aan het eind van je latijn bent, dat dit gebeurt. Denk niet dat je kind dan meteen bang voor je is. Betekent natuurlijk niet dat het een goede oplossing was.

@Allium Ja ik weet ook niet in hoeverre zulke verhalen echt gebeurd zijn. Tuurlijk is het niet de eerste oplossing die je kiest, maar ik kan me wel voorstellen dat het in een moment van wanhoop gebeurt.
En ik snap ook wel dat haar bericht reacties uitlokte, en dat veel mensen het er niet mee eens zijn (zoals ik zei zou ik het zelf ook niet doen). Ik reageerde omdat ik de eerste reactie van @Karl_Lagerfeld een beetje een gechargeerde reactie vond, op zo’n sarcastische toon ook. Maar goed, iedereen mag natuurlijk reageren zoals ze zelf willen.

@Loretje Wil je dat ik mijn reactie die het benoemt verwijder?

Ik hou er verder maar over op denk ik.

Klopt, vond ik wel passend bij de bagatelliserende opmerking dat haar kinderen niet direct therapie nodig hebben omdat ze ze allemaal 1 keer een heeft geslagen.

4 likes