Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Voltijds HB onderwijs!
Het is wmb een vorm van speciaal onderwijs, maar… dat is het officieel niet haha.

2 likes

Ik wist niet goed wat te stemmen want het is wel speciaal onderwijs maar ze hebben ook een label openbaar en mijn kind doet een trajectklas AMG inmiddels dus waar valt dat dan onder haha

1 like

Intussen is mijn kind wel in het “je kunt wel wachten” leeftijd en houd ik m bezig met zelf dingen pakken / de handscanner oid. Maar toen ie vooral in de weg liep, kocht ik standaard een bak druiven waar ie dan ondertussen zichzelf mee vermaakte (door te eten).

Bij ons ligt dat kinderfruit bij de zelfscankassa en is 9/10x leeg. :clown_face:

1 like

Oja, dat wist ik eigenlijk wel :sweat_smile:

Vanaf welke leeftijd zit of mag jouw kind op sport/muziekles/scouting/dans of een andere hobby?

• <4 jaar
  • 4 jaar
  • 5 jaar
  • 6 jaar
  • 7 jaar
  • 8 jaar of ouder
  • wanneer het zwemdiploma binnen is
  • anders

0 stemmers

Als zwangere heb je recht op maximaal 1/8e van je werkdag doorbetaalde pauze. Je hoeft het dus niet in te halen.

Heb jij daar gebruik van gemaakt tijdens de zwangerschap?

• Ja
  • Nee, wist ik niet
  • Nee, kon/mocht niet
  • Nee, wilde ik niet

0 stemmers

Zou jij er sowieso gebruik van maken bij een volgende zwangerschap/nu je het weet/als het zou kunnen?

• Ja
  • Nee, want

0 stemmers

Ik had het hierover met collega’s en best veel vonden dat je het sowieso moest doen. Tijdens de eerste zwangerschap had ik het echt nodig en ging ik daarmee een uur eerder naar huis. Nu zou iets meer rust fijn zijn maar nog niet per see nodig en er is al zoveel werk.

Toen ik mijn manager vertelde dat ik zwanger was, was dat een van de eerste dingen die ze zei en dat ik daar écht gebruik van moest maken. Heb wat dat betreft een super fijne zwangerschap qua werk gehad. Ik kon vaak niet eerder naar huis, maar kon tussendoor wel rustiger aan doen.

3 likes

Bij ons kun je dit in het systeem aanvinken als rusttijd tijdens zwangerschap (is trouwens ook nog tot 6 maanden na de bevalling in te zetten). Ik werkte destijds 40 uur en ging, met name in het derde trimester, regelmatig in de middag een uurtje relaxen/liggen. Zette het niet elke dag in, alleen als ik het ook daadwerkelijk nodig had. Dit verschilde van week tot week. Heb mede daardoor wel tot 36 weken 40 uur door kunnen werken.

1 like

Ik heb het nooit officieel aangevraagd, maar ik voelde ook totaal niet de ruimte om het te vragen. Ik heb me van week 10-18 ongeveer 25% ziek moeten melden (en werkte daarmee alsnog bijna mijn contracturen vanwege de werkdruk) dus dat voelt wel als compensatie.

In mijn urenplaatje werd ook geen rekening met het kolfrecht, omdat ik al deels ziekgemeld stond 🫠

Wat goed om te zien dat zoveel van jullie wel gebruik maakten van het recht om te rusten!

3 likes

Ik moest elke dag een halfuurtje plat liggen ivm bekken klachten, ook op kantoor (vreselijk maar goed), daar gebruikte ik die tijd o.a. voor.

3 likes

Wel altijd peutergym gedaan. Maar nu hij 4 is eerst even rustig aan het wennen op school, dat kost hem echt al veel energie.
Straks richting de 5 eerst zwemles en daarna een andere sport.

4 likes

Mijn pauze is sowieso al doorbetaald.

3 likes

Ik heb de werktijd op de momenten dat ideaal zouden zijn juist heel hard nodig.
Voor schooltijd en na schooltijd is juist de meest effectieve tijd in mijn functie (want dan kan je het team en leerkrachten spreken en geef ik veel “scholing” en nabesprekingen ook met ouders enz).
Halverwege de dag een uur pauze nemen voelt echt heel onzinnig. Want ik kan daar niet in naar huis ofzo.

1 like

Alle medische controles tijdens de zwangerschap moest je niet inhalen, hoe lang ze ook duurden. Ik mocht onbeperkt thuis werken en op kantoor als ik een dutje wilde doen dan kon ik naar de medische dienst, maar dat vond ik awkward. Ik ging dan in mijn auto slapen.

Ben zo blij met mijn werkgever

3 likes

Is dat niet meer awkward, en oncomfortabel? Haha

2 likes

Ik heb het niet gedaan, omdat ik het gedoe vond en alles moeilijk op te vangen was. Achteraf gezien had ik het beter wel kunnen doen, want nu ben ik met 28 weken zo goed als volledig uitgevallen. Dat had misschien niet helemaal voorkomen kunnen worden, maar als ik wat meer rust had genomen was dat toch beter geweest.

Wij hebben twee basisscholen bij onze buurt; één is openbaar, de andere is particulier/christelijk.

De Christelijke staat als een hele goede, maar ook ietwat elitaire en conservatief ingestelde school bekend. De openbare school schijnt ook goed te zijn, maar is niet zo bekend als de andere.

Als het zover is (over 3 jaar), dan gaan we beide scholen bekijken, maar op dit moment neigen we naar de openbare.

Neen, ik ging op de achterbank slapen met mijn hoofd tegen het raam. Maar ik kan ook overal slapen, timer aan en ogen dicht.

2 likes

Ik heb het nooit gevraagd maar wel gestemd op: kon/mocht niet. Ik werk in de kinderopvang en je mag per dag een bepaalde tijd buiten ratio staan. We hebben al structureel personeelstekort dus geen idee wie dat zou moeten opvangen.

Maar nu zou ik wel meer naar mijn lichaam luisteren. Achteraf veel harde buiken gehad en ook last van mijn onderrug door het tillen. Het is zo rot dat je je directe collega’s ermee ‘belast’. Zelfde geldt voor het kolfrecht.

We hebben ook geen aparte pauzeruimte dus is allemaal niet echt ideaal

3 likes

Nee zou ook niet weten hoe ze dat op mijn werk moeten doen. Een extra verpleegkundige aannemen die mij dan schaduwt? Gaat gewoon niet. Beetje coulance krijgen van mn collega’s kreeg ik wel. Dus de minder zware patienten/andere taken. Maar geen extra rust en al helemaal geen dutje…
wij zijn nog aan het pleiten voor doorbetaalde pauze want het is belachelijk dat we dat niet krijgen. Maar dat is voor iedereen!

5 likes