Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Hierbij een topic voor alle polletjes over zwangerschap, ouderschap en kinderen!

7 likes

Helemaal top! Ik wilde laatst al een kind-gerelateerde poll aanmaken maar wist niet of dat in het tips/ervaringen topic kon. Nu ben ik die vraag vergeten haha, maar hierbij een andere vraag:

Merk jij dat je geheugen achteruit is gegaan na een (of meerdere) zwangerschap(pen)?
  • Ja
  • Nee
  • Weet het niet

0 stemmers

1 like

Geheugen als een zeef! Weet ook niet of het nog goed gaat komen haha , is inmiddels denk ik gewoon een onderdeel van mn karakter geworden😂

2 likes

Mijn dochter is bijna 7 en bij mij is het wel iets verbeterd, maar de oude ben ik niet meer geworden. :smiling_face_with_tear:
Het is bij mij niet alleen geheugen, maar ook lijk ik minder diep na te kunnen denken dan voorheen. Complexere teksten / puzzels / vraagstukken kosten mij tegenwoordig meer tijd en moeite dan vroeger.

7 likes

Je eerste kind kwam ter wereld in week

• <36
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 42>
  • ben nu zwanger van mijn eerste

0 stemmers

Hoe heb jij je kraamweek(en) ervaren?

• Zwaarder dan ik had verwacht
  • Minder zwaar dan ik had verwacht
  • Precies zoals ik had verwacht

0 stemmers

De kater kwam hier las later. Had op een hele zware tijd gerekend, maar de kraamweek was echt een roze wolk. Daarna was die wel heel eeg lang ver te zoeken, maar het begin was echt ontzettend fijn

3 likes

Maar was de kater fysiek of mentaal? Ik vond (en vind) het fysiek echt een 8 ofzo, maar mentaal -10. Dat valt me echt heel zwaar en confronterend.

4 likes

Waarom zie ik dit topic terwijl ik zwanger/kind op negeer heb? :thinking:

4 likes

De kraamweek doorgebracht in het ziekenhuis. We moesten sowieso al even blijven, daarna werd mijn dochter blauw in de nacht erna en was er meteen veel spanning over hoe het met haar ging. Na een week mochten we gelukkig naar huis en vanaf dat moment werd het beter. Maar ik zit nog in de eerste weken, dus misschien ook wel te snel om een goed antwoord te kunnen geven.

@Spaarlamp Vervelend dat het je mentaal zo zwaar valt. Weet je wel een beetje waar het aan ligt? En heb je steun van je omgeving?

3 likes

Ik vond de kraamweek en het begin prima, vanaf week 8(?) tot 9 maanden zou ik echt niet nogmaals mee willen maken, en tot anderhalf skip ik ook liever. Het slaapgebrek vond ik zo extreem. Gelukkig zijn we ook compleet. En als ze nu wakker wordt zegt ze 9 van de 10 keer gewoon wat ze wil.

Met welke leeftijd sliep jouw beste slaper meestal door?

• 3 maanden
  • 6 maanden
  • 9 maanden
  • 1 jaar
  • 1,5 jaar
  • 2 jaar
  • 2,5 jaar
  • 3 jaar
  • 3,5 jaar
  • 4 jaar
  • 4,5 jaar
  • 5 jaar
  • Later dan dit

0 stemmers

Stemmen op wat het dichtste in de buurt is.

1 like

En nog een vraag

Heb jij een slaaptrainingsmethode gebruikt? Edit: bedenk je dus weer maar 1 kind, of eventueel die beste slaper.

• Wel gebruikt, kind sliep er niet mee door
  • Wel gebruikt, daardoor slaapt kind nu door
  • Niet gebruikt

0 stemmers

Nieuwsgierig:

Word je in de loop van de tijd minder verliefd op je kind
  • Ja
  • Nee

0 stemmers

Voor de mensen die al een paar jaar een kind hebben:
Tijdens de zwangerschap en na de geboorte word de bubbel kleiner en is het in je hoofd vooral baby baby baby.
Er is minder ruimte in je hoofd voor dingen die je eerder wel interesseerde want er is wel iets belangrijkers: een baby op komst of de new born in de wieg.
Merkte je zelf een verschil in wanneer die interesse weer wat terugkwam: dingen die je pré baby deelde met je beste vriend(in) en je toen interesseerde?

Wanneer merkte je een verandering?
  • Na een maand
  • Na een paar maanden
  • Na een half jaar
  • Na een jaar
  • Na jaren
  • Nooit meer. Het is voornamelijk kind kind kind gebleven en ik moet bewust moeite doen om interesse te tonen in dingen die mij voorheen wel interesseerde

0 stemmers

2 likes

Ohh wat eng dat ze blauw werd, inmiddels gaat wel alles goed neem ik aan?

Ja, hadden een schouderdystocie en hij ademde/huilde pas na een paar minuten en uiteindelijk is er qua communicatie best wat mis gegaan in het ziekenhuis waardoor ik een zwart gat heb en vragen heb die ze niet (zo gedetailleerd als ik zou willen) kunnen beantwoorden. Heb er wel hulp bij en kan er met m’n omgeving ook veel over praten, maar voorheen kon ik denken “alles is uiteindelijk goed gekomen dus get over it” en dat lukt me nu niet. Komt uiteindelijk wel goed, maar heeft even tijd nodig.

2 likes

Mentaal. Huilbaby en een ppd. Maar fysiek ook echt niet top. Ben na ruim drie jaar nog steeds doodmoe.

Ik twijfel tussen na 6 maanden of na 1 jaar. Na een jaar had ik ook echt zin om weer de dingen van vroeger te doen, toen was ik ook net gestopt met borstvoeding. Dat had ik met 6 maanden veel minder. Ik was sowieso een slechte gesprekspartner denk ik want mijn hoofd dacht alleen maar aan hoe zwaar het was.

1 like

De eerste keer fysiek zwaarder, maar mentaal lichter dan ik verwacht had. De tweede keer was het zowel fysiek als mentaal veel minder zwaar dan ik verwacht had.

2 likes

Ja, alles gaat nu gelukkig goed, maar ik merk ook dat het me meer gedaan heeft dan ik eerst dacht. Ik blijf toch veel op haar letten 's nachts en vind het soms moeilijk te geloven dat ze gewoon ligt te slapen en er niet ineens weer iets mis zal gaan.

Jouw situatie klinkt ook heftig. Als je zelf niet meer alle details weet, is het denk ik ook moeilijker om het een plek te geven en los te laten. Fijn dat je er hulp bij hebt.

Pfoe die tweede vraag weet ik niet zo goed.
Ik weet dat ik met 4wkn weer ging shoppen met een vriendin, en ook vrij snel weer uit eten enz. Maar m’n leven is qua prioriteiten en wat me interesseert denk ik wel blijvend veranderd?
Als in: waar ik voorheen dan op alles wel ja zei op zaterdag want waarom niet! Denk ik nu dan ook: ja maar ik wil ook gewoon lekker bij m’n gezin zijn.

1 like

Het is niet zo dat de levens van mijn vriendinnen me niet interesseerden in dat jaar. Ik bedoel er meer mee dat ik na die tijd zelf weer wat ‘makkelijker’ dingen ondernam. In die eerste periode vond ik het lastig als ik na een werkdag nog plannen had en mijn kind dan de hele dag niet zag. Nu voelt het zelfs stom om dat te typen, maar denk dat het echt een hormonaal ding was want dat heb ik nu niet meer.

3 likes