Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Ik zeg niet dat ik het een goede methode vind, ik zou het zelf ook niet doen. Maar bij jou was het meerdere keren, en misschien ook als reactie op ‘gewoon’ stout gedrag? Dat vind ik een stuk erger dan eenmalig en als reactie op het slaan van het kind zelf. Allebei niet goed nee, maar wel een andere situatie vind ik.

Vind het ook wel goed voor een kind dat ze leren dat je een klap terug kan verwachten als je iemand slaat, maar dat leren ze vanzelf wel van een ander kind van dezelfde leeftijd, dat hoeven hun ouders niet te doen nee.

Precies dit. Natuurlijk niet bewust, maar er is wel eens gezeur met aankleden en als ik het dan doe en dochter trekt een arm/been weg dan stoot ze zich bijvoorbeeld. Dat is context bij mij.

Context is bij mij niet: ja ik doe ze wel eens pijn, maar dan moeten ze maar luisteren.

6 likes

Ja dat is inderdaad een andere situatie. Ik kreeg een pak slaag op m’n billen (ouderwets over de knie) toen ik echt iets heel stouts had gedaan. Maar vind het niet per se ‘erger’ dan een tik als reactie als een kind zelf slaat. Ik zou beide nu zelf nooit doen bij mijn dochter, maar neem het m’n ouders ook niet kwalijk want het is ongeveer 30 jaar geleden, andere tijden bla bla. Maar ik herinner me het nog wel is dus m’n punt haha.

Je hebt gelijk, ik dacht, tegen beter weten in, dat er bij zo’n oprechte vraag, ook openheid zou zijn om eerlijk te reageren maar dat was blijkbaar niet zo. Heb mn bericht dus maar weer weggehaald…
Bedankt voor je reactie!

1 like

Ja dat weet ik natuurlijk niet. Het is meer dat ik denk, ik zou het zelf ook niet doen, maar ik vind het ook niet compleet onverdedigbaar. Je hoort ook weleens van die verhalen van een 2-jarig kind ofzo dat iedereen bijt. En die kan je dan eigenlijk niet goed uitleggen dat dat pijn doet en dat ze het niet moeten doen. Heb weleens gelezen “we beten hem 1 keer terug en daarna heeft hij het nooit meer gedaan.” Is dat de perfecte methode? Nee vast niet, maar wel effectief. En je voorkomt dan ook ander leed, zoals dat kinderopvang kind uit het verhaal.

@vaatdoek Ja bij mij is het vroeger ook weleens gebeurd, niet over de knie, maar een tik op m’n billen wel. Kan het me maar 1 keer echt herinneren maar denk dat het wel vaker gebeurd is. Niet heel vaak. Maar daar is iedereen anders in natuurlijk, ik heb ook een slecht geheugen wat betreft mijn jeugd.
Ik heb daar nu ook niet echt problemen mee, was inderdaad een andere tijd. Dat kan je als excuus zien, maar dat is wel gewoon echt zo. Neemt niet weg dat ik het zelf inderdaad ook nooit zou willen doen. Heb zelf geen kinderen maar verwacht niet dat mijn neefje / nichtje me ooit tot het uiterste zullen drijven haha

Ik ben echt verbijsterd dat mensen dit goedpraten van @Loretje ? Ik weet niet hoe oud je bent maar sinds 2007 is het gewoon bij wet verboden om kinderen te slaan (of schoppen of schudden of bijten…)

4 likes

Lekker effectief, en een kind dat bang voor je is.
Ik word hier echt woest van. En dan specifiek dit voorbeeld. Een kind van 2, die zichzelf nog niet duidelijk kan maken, nog niet alles begrijpt (en daarom kan je het hem idd nog niet uitleggen) terugbijten?? Dan ben je echt niet goed bij je hoofd.

(Ik realiseer me dat dit niet je eigen voorbeeld is, maar wat je gelezen hebt, dus niet naar jou persoonlijk, maar wel dat dit gebeurt).

19 likes

Nu doe je net alsof dat (zware periode) het enige is dat er stond. Bericht is inmiddels verwijderd dus ik zal niet gaan quoten maar op dat laatste deel kun je nu eenmaal reacties verwachten. Je kiest er zelf voor om zo eerlijk te zijn, niemand dwingt je deze vraag te beantwoorden hè. Niemand beweert hier verder perfect te zijn, maar dit is natuurlijk wel een vrij gevoelig onderwerp waar je wel reacties en ook kritiek op kunt verwachten lijkt me.

Edit: dat terugbijt verhaal is zo ongelooflijk achterhaald en niet effectief. @Fredje legt het al uit maar echt, hoe kun je denken dat het terugbijten van een 2 jarige een goed idee is. Dat soort ideeën vind ik echt bizar ja.

3 likes

Je snapt dat het (helemaal) bij zulke jonge kindjes het onvermogen is om hun eigen emoties te kunnen reguleren?

En je gaat daar dan zo op reageren als ouder zijnde… Je helpt je kind er meer mee om daar op een andere manier mee om te leren gaan dan terug te bijten/slaan.

7 likes

Ik ben zelf geen ouder, maar ik kan het me wel voorstellen dat als je echt alles geprobeerd hebt en aan het eind van je latijn bent, dat dit gebeurt. Denk niet dat je kind dan meteen bang voor je is. Betekent natuurlijk niet dat het een goede oplossing was.

@Allium Ja ik weet ook niet in hoeverre zulke verhalen echt gebeurd zijn. Tuurlijk is het niet de eerste oplossing die je kiest, maar ik kan me wel voorstellen dat het in een moment van wanhoop gebeurt.
En ik snap ook wel dat haar bericht reacties uitlokte, en dat veel mensen het er niet mee eens zijn (zoals ik zei zou ik het zelf ook niet doen). Ik reageerde omdat ik de eerste reactie van @Karl_Lagerfeld een beetje een gechargeerde reactie vond, op zo’n sarcastische toon ook. Maar goed, iedereen mag natuurlijk reageren zoals ze zelf willen.

@Loretje Wil je dat ik mijn reactie die het benoemt verwijder?

Ik hou er verder maar over op denk ik.

Klopt, vond ik wel passend bij de bagatelliserende opmerking dat haar kinderen niet direct therapie nodig hebben omdat ze ze allemaal 1 keer een heeft geslagen.

4 likes

Weten jullie ook wat moderne leuke liedjes die geschikt zijn voor kinderen rond de 6/7 jaar? Ik ken lil ones en dat is al wel beter dan hoe we de liedjes vroeger zongen maar iets te kinderachtig. Kinderen voor kinderen vinden ze leuk maar ik zoek eigenlijk meer hardstyle/techno/edm/pop. Oh en Nederlandstalig.

Moet het specifiek kindermuziek zijn? Wij draaien gewoon muziek die we zelf graag luisteren zonder al te opvallende smerige taal. Nederlandstalige nummers die mijn vijfjarige bijvoorbeeld heel leuk vindt zijn Ik wil dansen en Naar het licht van Froukje, De Jakkaman en Zin in de zomer man van De Jeugd, Opzij van Herman van Veen, Altijd Ameland van Elektropoezie.

3 likes

Veel Belgische kinderen zijn fan van Pommelien Thijs, is dat wat?

3 likes

Met het risico dat mijn bericht totaal verkeerd wordt begrepen, toch even een reactie mbt het slaan van kinderen, met als disclaimer dat ik bericht van specifieke forummer niet heb gelezen.
Het slaan van kinderen gebeurt heel veel. En terecht dat dat niet mag. Ik heb het dan niet per se over kind compleet afranselen, maar over een tik. Heel veel ouders zullen ook wel het gevoel herkennen dat je kind het bloed onder je nagels vandaan haalt, loopt te klieren (bespaar me je reacties dat jouw kind dit nooit bij je oproept), jij bent moe en overprikkeld en je kán ze wel wat. Ouders die dan een tik verkopen zijn over het algemeen in de kern helemaal niet zulke slechte ouders. Over het algemeen zijn het wel ouders die nooit de juiste handvaten hebben gekregen om om te gaan met bepaalde emoties. Maar wat schieten zij in godsnaam op met bepaalde reacties die hier worden gegeven? Je zal maar die ouder zijn die hier mee worstelt en om advies wil vragen bij mede ouders. Je zou het wel uit je hoofd laten! Niemand is ermee opgeschoten, de ouders niet, het kind helemaal niet. Toch even een disclaimer dat het slaan van kinderen niet mag, maar wel heel erg jammer dat er niet wat constructievere reacties komen. Iets waar we normaal gesproken toch een stuk beter in zijn dacht ik.

11 likes

Je hebt het bericht niet gelezen, maar het ging dus niet over een situatie van een moeie/overprikkelde ouder die in een vlaag van frustratie een kind pijn doet, maar om een ouder die een bewuste keuze maakt een tik te geven om een grens aan te geven. En het vervolgens bagataliseert.

En ik vind het echt flauw om als je dan backlash krijgt te gaan klagen dat je dacht dat het forum zo’n open plek was. Ja, dat is het ook, betekent niet dat mensen het dan niet oneens met je mogen zijn. Je kunt achter jouw opvoedkundige keuze blijven staan en accepteren dat anderen het er niet mee eens zijn, of je kunt erdoor aan het denken worden gezet over je acties. Maar alleen maar gaan jammeren over de reactie van anderen is gewoon triest.

13 likes

@sashiko en @Neon bedankt voor de tips! Nee het hoeft idd geen kindermuziek te zijn ik ben vooral op zoek naar teksten die kunnen voor kinderen. Maar hier kan ik wel wat mee. Het is wel jammer dat, in het algemeen, zoveel liedjes over liefde gaan.

1 like

En als je het bericht niet gelezen hebt: er werd ook helemaaal niet om tips gevraagd of advies. Het was gewoon een mededeling: zo doe ik dat. Prima, maar dan kun je inderdaad commentaar verwachten. Als de insteek van het bericht wel zo was, waren de reacties waarschijnlijk inderdaad ook van een andere aard geweest.

1 like

Thanks voor je aanvulling! Dit wist ik inderdaad niet, dus goed om te weten. Zie mijn bericht dan maar in zijn algemeenheid. Dat het ook goed is om te kijken waar bepaald gedrag of een bepaalde zaken in een opvoeding vandaan komen.

Er staat mij bij dat een van de leden van DeJeugd of Opposites een cd voor kinderen had gemaakt.