Stoppen met de pil

Ik had precies hetzelfde. Maar heb twee weken geleden toch de knoop doorgehakt. Ik was vooral heel erg benieuwd naar hoe het zou zijn zonder de pil en dacht, als het tegenvalt of wat dan ook kan ik er altijd weer aan beginnen!

De eerste week had ik dus eigenlijk m’n stopweek en daarna ben ik er gewoon mee gestopt. Dus eigenlijk nu 1 week. Merk verder nog geen verschil maar dat is misschien ook te vroeg.

Wat ik wel heel raar vind: ik heb in mijn leven altijd al blaasontstekingen gehad na seks, maar dus vorige week (de tweede dag zonder pil) kreeg ik opeens zomaar een heftige blaasontsteking terwijl ik twee weken geleden voor het laatst seks had dus dat is het zeker niet. Ik vond het echt heeeel vreemd want dit is dus de allereerste keer ooit dat ik een blaasontsteking zonder seks heb. Nu vraag ik me af of dit door het stoppen van de pil kan komen? Ik zie niet direct een verband maar vind het wel heel toevallig eigenlijk. Ik heb ook veel meer afscheiding dan normaal sinds het stoppen. Ben ook 2 dagen heel erg ziek geweest met koorts etc en vraag me af of het daar ook iets mee te maken heeft. Misschien is mijn lichaam heel gevoelig voor verandering in hormonen? Ben verder ook heel emotioneel.

Hahah @Vloeistof ik hoop trouwens niet dat ik je afschrik zo :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Hoop gewoon dat ik me snel beter voel en dat ik dan positieve veranderingen ga merken.

1 like

Ik ben een jaar geleden gestopt met de pil. Dit omdat ik veel last had van hoofdpijn. Elke stopweek had ik sowieso hoofdpijn en dat stopte zodra ik de pil weer nam. Meerdere soorten van de pil geprobeerd, maar het bleef. Nu echt veel minder last van hoofdpijn.

Verder lijkt het alsof ik mijn emoties wat meer voel. Klinkt heel vaag maar voelde me ‘afgestompt’. Ik weet niet of dit alleen komt door het stoppen met de pil. Het enige nadeel is dat ik niet meer kan bepalen wanneer ik ongesteld wordt. Dit jaar een weekend weggeweest en ik was ongesteld. Over een paar weken ga ik weer een paar dagen weg en dan ben ik ook ongesteld.

Voel me nu wel beter, maar zit er wel sterk aan te denken om een spiraal te laten zetten. Voelt toch wat veiliger.

Ik ben nu een half jaar gestopt. Mijn libido is veel hoger, heb meer stemmingswisselingen en soms weer last van puistjes. Ook sneller een blaasontsteking en mijn menstruatie is pijnlijker, vooral de eisprong is erg goed te voelen. Merk inderdaad ook dat ik nu veel blijer of verdrietiger ben dan met de pil. Ondanks de nadelen ben ik blij dat ik gestopt ben, het voelt meer ‘echt’.

1 like

Ik ben vorig jaar een jaar gestopt met de pil en inmiddels 3 maanden weer begonnen nu ik een vaste relatie heb.

Ik merk alleen dat ik in 3 maanden kilo’s ben aangekomen omdat ik ALLES eet wat los en vast zit (terwijl ik 11 kilo was afgevallen), ik veel minder zin heb in seks en ik me overall gewoon niet zo goed voel. Voel me vaak een beetje neerslachtig en ben een stuk emotioneler dan ik was. Ik merkte wel al verschil toen ik voor een langere tijd gestopt was, maar dit is voor mij wel echt een bevestiging dat ik ermee wil kappen.

Ik heb alleen niet zo heel veel zin om condooms te gaan gebruiken en zoek dus een ander alternatief voor anticonceptie. Ik twijfel tussen de implanon en een spiraal (beide voor een langere periode werkzaam en makkelijk) maar ik weet het niet zo goed. Het liefst wil ik helemaal van hormonen af, maar een koperspiraal vind ik toch een beetje spannend door de verhalen die ik erover hoor en voor hem laten inbrengen is de drempel voor mij toch wat hoger dan bij een implanon.

Zitten hier mensen die een van beide hebben en die ervaringen willen delen? Of is hier een ander topic voor?

Oké ik ben nu bijna 3 weken gestopt en mijn libido is zo hoog niet normaal

Sinds 1,5 jaar had ik dus echt totaal geen zin in seks, terwijl ik me nog wel heel aangetrokken voelde tot m’n vriend. Maar seks in het algemeen deed me niks meer. Voelde me nooit opgewonden, dacht nooit aan seks en als ik een paar weken geen seks had miste ik het totaal niet. Terwijl ik ‘vroeger’ best wel seksueel was.

Ik dacht bijv dat het kwam doordat ik een tijd niet lekker in m’n vel zat of dat seks in een relatie na een paar jaar gewoon minder spannend wordt. Totdat ik dus besefte dat seks etc me geen bal kon schelen en dat is ook niet normaal voor een gezonde 23 jarige die voorheen wel van seks hield. Ben dus gestopt en wow. Ik voel me weer exact als een paar jaar geleden. Ook al wordt dit minder na een tijd, ik ga noooit meer aan de pil. Mijn hoofdpijn is ook verdwenen.

Ik ben zo blij dat ik me nu weer ‘normaal’ voel!

4 likes

Die laatste optie klinkt goed! Ik heb heel lang voor mijn acne een zware pil gehad (>10 jaar). Jaar geleden overgestapt naar een andere en ik ben 7 kilo aangekomen en mijn huid is slechter geworden :frowning: Zit nu enorm in dubio - stoppen en miss weer een slechte huid krijgen? En voor anticonceptie/ongesteldheid uitstellen vind ik de pil toch ook wel handig…

Morgenochtend ga ik langs bij de huisarts en zal dan zeker vragen of zo’n lichtere pil een optie is. Thanks!

Ik ben nu bijna 3 weken gestopt. Merk dat ik heel veel buikpijn heb (geen krampen maar een soort zeurende pijn), mijn borsten zijn wat gevoelig en heb veel rugpijn. Nu begint mijn huid ook slecht te worden :sob: Ik hoop dat dit snel overgaat. Normaal zou ik over een week ongesteld moeten worden, ben heel benieuwd of dit gaat gebeuren en hoe het zal zijn (ook wel een beetje bang haha).

Ik ben nu een half jaar gestopt inmiddels.

Ik heb vandaag nieuwe BH’s moeten kopen :tired_face: Ik ben van een mooie volle D naar een ietwat zielige C gegaan. Ik baal er stiekem wel een beetje van want ik ben heel wat volume aan de bovenkant kwijt. Eerder paste ik nooit in push up BH’s want dan vielen ze er zowat uit aan de bovenkant maar inmiddels heb ik ze bijna nodig.
Ik probeer het niet al te erg te vinden want naast mijn borsten is ook mijn buikomvang gekrompen en ben ik haast 8 kilo afgevallen dit halve jaar. Ik ben strakker dan ik was sinds mijn 14e :biggrin:

Verder is mijn huid een drama, ik heb mega veel puisten en zowat ontstekingen op mijn kaak en kin. Mijn haar wordt iets sneller vet en ik voel me mentaal rustiger en wat sterker.

Mijn ongesteldheid is qua bloeding veel minder heftig, qua buikpijn veeeeer heftiger, hoofdpijn heb ik haast niet meer en ik voel me tussen de menstruaties door veel schoner.

Ik hoopte heel erg een verandering in libido te merken. Dat was in de eerste maand absoluut het geval, dat was NIET te doen. Ik kon niet over straat zonder verliefd te worden op ieder mannelijk persoon en dat werd echt heel naar op een gegeven moment. Maar dat stabiliseerde snel en nu merk ik helaas weinig verschil meer.

3 likes

ik heb 9 jaar geleden een probleemloze pilpauze gehad, zonder noemenswaardige bijwerkingen / problemen.
het doel ook bereikt, een dochter!
nu vorig jaar weer eens geprobeerd. gewoon om te zien hoe het zonder de pil zou gaan want ik heb tegenwoordig ook veel last van mijn fibro. daardoor meer last van mijn menstruatie.
daardoor slik ik de pil ook altijd door, maar hoe zou het zijn zonder!

Nou ik ben twee maanden onafgebroken beroerd geweest. niet ongesteld maar wel de symptomen. hoofdpijn, misselijk, rugpijn. enz.

binnen twee dagen na weer herstarten met de pil voelde ik me weer kiplekker.

Toen geprobeerd de pil af te bouwen. periode halve pil…(twee maanden) kwart pil… enz maar zelfs toen kreeg ik klachten.
ik ben er totaal een jaar mee zoet geweest en nu weer gewoon terug bij de pil. zonder stopweek.

raar spul.

Ik ben nu anderhalve maand gestopt. De eerste 2 weken was mn libido echt sky high. Zag iedere man als potentieel seksobject, was niet normaal. Ik ben blij dat dat een beetje afgenomen is :sweat_smile: Nu is mn libido gewoon weer goed. Tijdens de pil was hij vrijwel weg.
Ik ben meteen de eerste maand ongesteld geworden. Het kwam 2 dagen te laat dus dat vond ik wel fijn. Ik voel mn lichaam wel echt beter. De eisprong, pijnlijke borsten, krampen. Ik was heel bang voor mn huid. Heb vaak last van puistjes en was bang voor een uitbraak. Heb alleen de week na het ongesteld zijn er last van gehad en het is verder weer normaal geworden. Mag niet klagen gelukkig.
Het belangrijkste voor mij is mn humeur. Ik kon voordat ik stopte niet eens herinneren wanneer ik voor het laatst de slappe lach had gehad. En nu ik gestopt ben voel ik me weer gelukkiger en heb ik al 2x de slappe lach gehad. Heel fijn om weer wat te voelen.

O en ik ben 4 kilo afgevallen :relieved:

3 likes

Ik ben vorig jaar in september gestopt (na een paar keer half stoppen, maar niet volhouden). Voornamelijk omdat ik geen partner en geen seks heb en m’n dokter er op aandrong, omdat ik al bijna 10 jaar de pil slikte. Het heeft tot februari geduurd vooraleer ik weer ongesteld was en er lijkt nog steeds geen echt ritme in te zitten. Wel heb ik echt last van acne (zelfs met de pil altijd nog wel een beetje gehad) en ik vind het zoooo frustrerend. Ik wil gewoon eens een zuivere huid. In augustus ga ik wel naar de dermatoloog, in de hoop dat die nog ideeën heeft.

Wow wat fijn! Jij hebt alle dingen die ik ook hoopte te hebben hahaha.

Mijn huid is gelukkig weer zo goed als normaal! Was een paar dagen onrustig maar is nu weg.

Ik ben vandaag, precies op dag 28, voor het eerst ongesteld geworden sinds het stoppen met de pil. Had echt niet verwacht dat ik meteen zo mooi op tijd zou zijn. Ben er super blij mee (voelt toch anders omdat je weet dat je lichaam het allemaal zelf doet ofzo haha).

Mijn mood is ook veel beter, ik voel me zoveel blijer en inderdaad lach ik ook veel meer. Vroeger kon ik heel snel geïrriteerd raken door iets en nu denk ik meteen ach wat maakt het uit! En bekijk ik het gewoon positief. Heb ook veel meer zin om dingen te ondernemen.

Het enige stomme is dat ik dus op voorhand bij veel mensen las dat ze een paar kilo zijn afgevallen. Ik heb mezelf dus wijsgemaakt dat dat bij mij ook zomaar gaat gebeuren en dat ik daarom alles wat los en vast zit mag eten want ja ik ga toch afvallen :roll_eyes::yum: Zo werkt het natuurlijk niet. Dus nu maar weer normaal doen haha. Als ik niks afval is het ook prima hoor

Oh en ik heb nog steeds geen hoofdpijn gehad, zo blij mee!!

Ik ook gestopt met pil ongeveer 5 a 6 weken terug. Was in het begin echt heel hitsig, te erg eigenlijk, geen doen. Nu is dat weer iets minder maar wel nog steeds hoger libido en kom sneller klaar. Ik heb iets meer puistjes maar komt ook door veel alcohol. Of ik afval weet ik niet want weeg me niet zo vaak. Ook zijn mn emoties veel intenser. Als ik blij ben ook echt heel blij, en verdrietig ook echt verdrietig. Vind dit wel echt heel fijn want had het idee dat door de pil alles afgevlakt werd

Wat fijn dat je meteen ‘goed’ ongesteld ben geworden. Ik was echt bang dat ik 3 weken met een inlegkruisje kon gaan lopen voor het geval het ineens mis was haha.
Haha en dat afvallen… Ik stop nu ook alles wat los en vast zit in m’n mond omdat ik nu die paar kilo kwijt ben. Moet echt normaal gaan doen om dit zo te houden ipv gewoon weer terug aan te komen :joy:

1 like

Ik baal ook dacht van m’n huid. Zit ik op mn 24e nog met puber pukkels… Dermatoloog is wel een goede, ben benieuwd of die daar iets mee kunnen? Heb nu al een paar maanden producten van La Roche Posay gebruikt maar dat lijkt niks uit te halen.

Ik ben nog altijd blij dat ik een paar jaar geleden met de pil gestopt ben. Ik ben emotioneel veel stabieler. Het enige nadeel is dat ik op mijn 31e nog steeds hormonale pukkels heb.

1 like

Ik ben inmiddels al bijna 6 jaar pil/nuvaring vrij. Het heeft een positief op mijn algemene mentale gesteldheid en mijn libido. Maar het zorgt er wel voor dat ik nooit zonder naproxennatrium de deur uit ga. De pijn die nu bij de menstruaties komt kijken is niet te doen zonder (zware) pijnstilling.

Bij mij precies hetzelfde. Ik heb die pillen als een soort dwangneurose bij me zodra mijn ongesteldheid in de buurt komt en raak spontaan in paniek als ik ze niet bij me heb.

Hoe heftig is het dat het blijkbaar door moeder natuur bedoeld was ons letterlijk te laten creperen elke maand? Waar is dat goed voor :frown:

Hebben jullie dat je op een andere soort man valt, nu zonder pil?

Nee haha. Ik val nog steeds op grote gespierde types die je in de sportschool vind. Mijn vriend is trouwens totaal niet zo’n type (en dat is miaschien maar goed ook).

1 like