Stoppen met de pil

Ik ben nu een maand gestopt. Ik heb de pil 12 jaar geslikt, maar ik was elke keer echt een week ziek tijdens m’n stopweek (eerst moodswings van hier tot de hel en daarna twee dagen megaveel krampen). Dus vond ik het tijd om te kijken hoe het gaat zonder pil.

Ik moet binnenkort ongesteld worden (voel lichte krampen opkomen), dus zit nu in m’n ‘pms-fase’. Ik heb wel veel minder heftige moodswings, maar over de krampen kan ik nog niet veel zeggen. Heb nu wel zuuuulke pijnlijke tepels. Dus niet echt m’n boobies, maar echt alleen de tepels. Zo raar, haha.

Ik heb nu nog 2 pillen in m’n strip, en ik zit er aan te denken om er daarna mee te stoppen.
Alleen twijfel ik eigenlijk nog wel een beetje. Ik heb eindelijk sinds een jaar klooien m’n huid onder controle (had heel erg last van droogte + acne op m’n kin) en ben zo bang dat ik dat dan weer ga verpesten.
Maar ben wel heel nieuwsgierig hoe mijn lichaam het zou doen zonder die zooi.

Je leest ook zoveel verschillende verhalen. Ben wel benieuwd wat nu uiteindelijk de meest gekozen conclusie zou zijn, dus even een polletje:

  • Ik ben gestopt met de pil en het was een goede keuze.
  • Ik ben gestopt met de pil en ik heb/had er spijt van dus ben weer begonnen.
  • Ik ben gestopt met de pil maar het was vervelend en zou het niet aanbevelen.

0 stemmers

Ik heb sinds ik gestopt ben wel meer last van acne, maar m’n gezicht zit niet helemaal onder dus ik vind het wel oké. Zou het gewoon proberen als ik jou was!

Dit is misschien wat laat maar je hebt ook vegan condooms, de meeste daarvan zijn ook latexvrij. Niet dat ik zo’n ontzettende boomknuffelaar ben dat ik dat heel erg belangrijk vond maar ik vond het wel fijn om alles uit te proberen. Behalve die van geitenvel, die roken raar.

4 likes

Ik viel op iedereen de eerste paar weken, zelfs mn collega van 38

2 likes

jong!

2 likes

Hahahaha bijna dubbel mijn leeftijd

Oh dankjewel, dat wist ik niet! Vind jij die beter dan de gewone latexvrije?

Er was voor mij geen merkbaar verschil. Vond het wel fijn om alle opties uitgeprobeerd te hebben, dan weet je zeker dat er niet stiekem nog iets tussen zit wat fijner is

Poeh en ik dacht alles al geprobeerd te hebben. Ik ga er eens naar kijken! :relaxed:

1 like

Hoorde het van een veganistische vriendin. Anders was ik er denk ik ook nooit op gekomen. Bij de condo merie heb ik een proefpakket met alle soorten gekocht.

1 like

Ik ben nu 1,5 jaar gestopt. Kreeg meteen een regelmatige cyclus. Menstruatie wordt wel steeds heftiger heb ik het idee. Libido is gestegen. Huid is onrustig geweest maar is weer goed gekomen. Veel haaruitval gehad, maar is ook weer goed gekomen. Mentaal voel ik me een stuk beter. Maar ik verlang af en toe ook terug naar maanden doorslikken en controle hebben over wanneer de ellende mag beginnen. Vreselijk vind ik het om ongesteld te zijn.

Dit dus. Alleen weken=maanden.

Mijn hoofd ondertussen: Mannen zijn echt fantastische schepsels, wat moesten we zonder mannen, hoe kunnen mannen zo heerlijk zijn. Mannen :heart_eyes:

@Flexican maar wat serieuzer: ik heb er geen spijt van, maar vind het meer een kwestie van plussen en minnen. Mijn probleemhuid ging weer met een enome stap achteruit. Ik viel hoppa vijf kilo af, en vind dit gewicht ideaal. Libido (zie bovenstaande haha). Ik mis wel het gemak van ongesteldheid kunnen plannen.

Ik ga toch weer aan de pil zodra het kan (kinderwens).

2 likes

Het team Trees van de VPRO heeft korte podcasts gemaakt over onder meer anticonceptie:

3 likes

Snap dat je zoiets even kwijt wil. Hoop dat de steken snel ophouden. Denk je dat het er mee te maken heeft?

Ik ben sinds 3 weken gestopt met de pil (na 10 jaar) wegens kinderwens. Voorlopig merk ik nog niet veel verschil. Gelukkig niet plots terug acne oid. Heb wel een vettere huid en ik lijk iets meer te zweten??? En ik heb minder honger?! Verder voel ik me niet anders tot nu toe. Merk ook nog niets op vlak van libido. Menstruatie moet nog komen dus daar kan ik niets over zeggen. Ben ik wel benieuwd naar. Nu wel last van blaasontsteking maar weet niet of dat er iets mee te maken heeft.

Dat minder honger heb ik ook… sinds begin mei gestopt met de pil en ben 5kg kwijt :woman_shrugging:
Verder ook een iets vettigere/meer onzuivere huid, maar geen mega acne aanvallen gelukkig.
Ik heb ook de indruk dat ik meer haren verlies :sweat: Ik ben al niet gezegend met een volle bos dus hoop dat dit snel mindert… Geen idee of dat ook een neveneffect is van stoppen met de pil, maar zou niet weten wat anders de aanleiding zou zijn.

Ik wacht ook nog steeds tot mn menstruatie weer op gang komt. Na de eerste maand zonder pil toch maar eens een zwangerschapstest gedaan (want je weet maar nooit), maar die was negatief. Nu heb ik er nog eentje liggen die ik nog even wil sparen. Anders kan ik elke week naar de kruidvat hehe.
Ik heb deze week wel een ‘zeurend’ gevoel in mn onderbuik dus misschien zijn m’n eierstokken ondertussen toch wakker geworden… :crossed_fingers:

Ik dacht dat ik qua stemming niet zo veel merkte sinds ik gestopt ben met de pil. Maar nu ben ik ongesteld en heb ik het gevoel dat ik elk moment in huilen kan uitbarsten. Terwijl ik me verder prima voel. Kreeg net tranen bij een reclame van de Plus???

1 like

Ik ben vanaf vandaag gestopt met de pil en ben heel benieuwd wat dit met mij zal doen, en wat er anders zal worden.

Ik ben sinds 1 juli gestopt en ik voel me echt veel beter tbh. Hoger libido, minder humeurig uit het niets, ben wat afgevallen
M’n borsten werden trouwens wel snel 1 cup kleiner maarja jammer dan