Ik ben 3 maanden geleden gestopt met de pil en na de laatste ontrekkingsbloeding had ik direct een cyclus van 28 dagen, de volgende was 29 dagen. Als tiener had ik altijd een regelmatige cyclus en ben blij dat het nog steeds zo is.
De eerste 2 weken had ik knallende hoofdpijn en was ik misselijk. Denk dat dit ontwenning was na 13 jaar anticonceptiepil. Ik merk dat alles wat minder zwaar voelt. Ik heb nog steeds soms last van somberheid, maar lijk het beter te kunnen handelen. De door therapie aangeleerde copings strategieën lijken ook sneller een positieve uitwerking te hebben. Voor ik stopte kon ik me maandenlang dieper voelen wegglijden in een depressie en kostte het me veel meer energie het hoofd boven water te houden. Mijn depressie is gelinkt aan trauma, dus de oorzaak van depressie schrijf ik niet af op de pil. Maar merk dat ik de gevoelens nu beter kan handelen en minder lang op de bodem van de put zit. Excuses voor als dit vaag klinkt, maar vind het lastig er woorden aan te geven.
Mijn man en ik hebben geen kinderwens en gebruiken condooms (Skyn elite is een fijn, latex-vrij merk!). We hebben afgesproken dat we dit later nog evalueren, na 1 a 2 jaar om dan te besluiten dat hij een vasectomie ondergaat of niet.