Stoppen met roken topic

Ik ben nu ongeveer 3 maanden gestopt in verband met een kinderwens. Dacht ik kan beter nu stoppen dan wanneer ik straks zwanger blijk te zijn. Omdat ik nu echt een doel had om te stoppen, ging het bij mij zoveel makkelijker.
Ik had voorheen al zoooveel pogingen gedaan en telkens ben ik na een paar dagen weer gaan roken. Ik heb het wel erg moeilijk gehad de eerste week, maar zoals iedereen al zegt wordt het daarna écht makkelijker. Op een gegeven moment besef je je dat je al de hele dag niet aan een sigaret hebt gedacht en dat het echt een beetje uit je systeem aan het gaan is. Dit had ik al na 1,5 maand.

Voor iedereen die gaat starten met stoppen, HEEL VEEL SUCCES JULLIE KUNNEN HET!

4 likes

Ik heb morgen een stoppen met roken cursus. Via mijn werk mag ik gratis. De cursus staat goed aangeschreven, zo een 85% is na 5 jaar nog steeds gestopt. Dus ik heb goede hoop! Ik heb de stoptober app ook gedownload. Ik zal morgen m’n ervaring delen.

4 likes

Ja! Vooral alle tips zijn welkom :innocent:

Ik had tot vandaag een week niet gerookt maar vandaag op het terras toch 2 sigaretten gerookt, ben zelfs nog naar de supermarkt gegaan om een nieuw pakje te halen omdat ik mijn pakje bewust thuis had gelaten, zo zonde.

De app is geïnstalleerd en ik ga zo mijn overgebleven sigaretten door knippen en weg gooien. Normaal ging ik nu wel naar bed maar flink aan het rekken want zo lang het nog zondag is mag ik nog roken :persevere:

1 like

Ik wil ook even een bemoedigend berichtje typen voor alle stoppers. Ben nu zelf 10 maanden gestopt en kan echt zeggen dat ik er helemaal vanaf ben! Wat mij erg geholpen heeft (sommige dingen komen uit YouTube-Videos over de boeken van Alan Carr bijvoorbeeld).

• Als je denkt: het leven gaat nooit meer hetzelfde worden, want roken is zo gezellig en zonder roken is het gewoon minder leuk. Dat is niet zo. Dat is puur de verslaving die spreekt. Ik heb ook wel eens een vriend gevraagd of in het park zitten met een fles wijn “ooit weer leuk gaat worden” (heel dramatisch I know), maar ik kon het me echt niet voorstellen. Maar het wordt precies hetzelfde!

• Elke dag denken: ik ga vandaag niet roken. Geen groot: voor altijd stoppen drama, maar je gaat gewoon alléén vandaag niet roken. En dat zeg je elke dag tegen jezelf.

• Wat ik ook altijd dacht: eigenlijk is niet-roken veeeel makkelijker dan roken! Je hoeft je nooit meer zorgen te maken of je op de locatie waar je heen gaat wel mag roken, je hoeft nooit meer te plannen of je wel genoeg sigaretten bij je hebt, nooit meer te panieken omdat je geen vuurtje bij je hebt. Onzeker zijn of je stinkt. Dat zijn een hoop “problemen” minder :slight_smile: het voelt veel vrijer. Daar heb ik heel erg op gefocussed.

• Elke keer als ik wilde roken, dacht ik: nee dat wil IK niet, dat wil de VERSLAVING. En om je daar elke keer bewust van te zijn heeft ook heel erg geholpen.

Nou woon ik in een land, waar je in cafés nog steeds mag roken, dus dat was ECHT niet makkelijk. Maar ook dat gaat voorbij :slight_smile: Echt jullie kunnen het!! Ik hoop dat hier iemand iets aan mijn tips heeft… Succes!

12 likes

Stoptober is begonnen! Ik ben de dag begonnen met een lolly in plaats van een sigaret… en tot nu toe volgehouden. Vanaf 8u. Ja echte kettingroker hier :sweat_smile: ik vind het lastig, maar ik WIL het. Dus ik ga het doen. Go girl :star_struck::innocent:

9 likes

Goed bezig!

Ik heb donderdag een kroegentocht en ik weet dat ik ivm alcohol altijd wil roken, dus dat wordt lastig, maar verder heb ik er vertrouwen in.

Heel veel succes allemaal!! Jullie kunnen het!

Ik wil vanaf vandaag ook echt stoppen. Ik rook niet overdag, eigenlijk alleen als ik drink. Maar vaak 's avonds drink ik toch wel een glas wijn, dus dan rook ik er een paar. In het weekend gaat er vaak toch wel elke avond een pakje door. Ik herken vooral wat jij zegt @anon18050057 dat ik het gevoel heb dat het nooit meer hetzelfde zal zijn zonder roken. Voor mij horen bij die gezellige avonden gewoon sigaretten. Maar dit gaat dus helemaal goedkomen :slight_smile:

@Hippe_kikker Super knap!! Jij kan dit!

Ohja wat bij mij ook helpt: ik ga vanaf deze week echt proberen om goed voor mijn lichaam te zorgen. Gezond eten, sporten enz. Ik kan me voorstellen dat sommigen dan denken waarom alles tegelijk :weary: maar voor mij helpt dat wel. Als ik me gezond voel, vind ik het zonde om te roken.

2 likes

Ik wil ook meedoen! Heb nog een paar sigaretten dus morgen wordt de eerste dag. Ben ook bang voor de verveling dus ik moet mezelf gaan afleiden. Heb genoeg dingen die ik wil aanpakken dus ik moet niet gaan miepen en zeker niet mezelf belonen met sigaretten als ik die dingen ga aanpakken of heb gedaan.

Ik rook alleen thuis en niemand weet het (voor zover ik weet). Ik voel ook steeds meer de drempel om ergens sigaretten te kopen omdat ik bang ben mensen tegen te komen of dat iemand me herkent. Dus die paniek wil ik ook niet meer ervaren.

Daarnaast natuurlijk voor mijn gezondheid, hoop dat ik me fitter en energieker ga voelen en beter ga slapen.

Succes allemaal!

Hoe was het @Barbie?

Ik ben bezweken, sorry jongens. Ik stop niet, ik ga minderen. Teveel stress en spanning. Ik was heel optimistisch maar één dag lukt me niet eens. Goed bezig weer :roll_eyes::disappointed:

1 like

Gisteravond om half 10 mijn laatste sigaret gerookt :muscle:t2: Maar nu komt wel het moeilijkste deel van de dag. Zo een saaie maandagavond alleen thuis.

2 likes

Ah wees niet te streng voor jezelf! Minderen is altijd beter dan dat pakje per dag (of hoeveel je ook rookte)

Maar als je dat nu niet aangrijpt om meteen weer te stoppen met stoppen (haha) en ik leid uit jouw tweede post af dat je dat ook niet doet, dan kun je dit ook gewoon als een onderdeel van het stoppen met roken zien. Als de periodes dat je niet rookt steeds langer worden, dan is het echt een goeie evolutie!

2 likes

Oké vandaag de cursus gehad. Heb er heel veel aan gehad. Het is teveel om het allemaal te delen, maar ik zal de belangrijkste dingen op een rijtje zetten. Hoop dat het een beetje overkomt. Wij hadden een hele enthousiaste speaker en een powerpoint presentatie, dus dat moet je er even bij denken haha.

Hij begon met de vraag: waarom rook je? Nou iedereen: gewoonte, om met stress om te gaan, gezellig enzovoort. Maar het antwoord is: om de effecten van de vorige sigaret tegen te gaan. Als je een sigaret rookt hebben alleen de 1ste 2 haaltjes effect. Dan neemt je stress level af, je hebt je nicotine shot. Na een tijdje stijgt je stress level weer, en de ammonia in de sigaret zorgt ervoor dat je weer trek hebt in een sigaret. En daarom rook je nog een sigaret.

Mensen die af en toe roken, zijn eigenlijk verslaafder dan kettingrokers. Bij mensen die veel roken, blijven de levels ongeveer gelijk. Hij vergeleek het met plassen. De kettingrokers zijn de mensen die elke keer als ze moeten plassen gelijk naar het toilet gaan. Mensen die af en toe roken, houden hun plas op totdat ze niet meer kunnen, en dan gaan ze naar het toilet. Dan ervaar je natuurlijk een enorm ‘Ahhhh heerlijk’ moment.

Je hebt kleine monsters en een groot monster. Kleine monsters ervaar je de eerste 3 dagen. Dag 1: 15/20 keer
Dag 2: 10/15 keer
Dag 3: 5/10 keer
Dat is de nicotine en ammonia talking. Een klein monster duurt ongeveer 3 minuten. Na 3 minuten is het voorbij. De eerste 3 dagen zijn daarom ook het lastigst. Een groot monster komt vooral voor bij drank, vakantie en emotie. Bij een groot monster ben je niet rationeel. Ga je excuses verzinnen om weer te gaan roken. Een groot monster duurt een uur. Een groot monster komt iedereen een keer tegen.

Stoppen met pleisters, kauwgom, alles waar nicotine inzit is een heel slecht idee. Je krijgt dan wel minder schadelijke stoffen binnen, maar de kleine monsters horen bij het proces van stoppen. Je moet een keer van de nicotine af.

Beste manier is cold turkey. Wij moesten vandaag een sigaret roken, na best wel een tijdje. Nou sigaret was heerlijk natuurlijk. Nadat we hem hadden uitgemaakt, moesten we gelijk nog een sigaret opsteken. Met sigaret 1 daalde ons stress level, ervaarde we de effecten van nicotine. Sigaret 2 moesten we ook heel bewust oproken. Sigaret 2 was heel vies. We ervaarde natuurlijk ook niet de effecten van de nicotine. Is wel een aanrader als je cold turkey wil stoppen. 2 laatste sigaretten na elkaar oproken.

Als je bent gestopt, de eerste 3 dagen gelijk als je wakker bent een glas heet water drinken en daarna ontbijten. Heel belangrijk. Het gaat obstipatie tegen.

Oké dit was het belangrijkste. Als er nog vragen zijn, stel ze gerust :blush:

17 likes

Heel interessant! Vind het vooral bijzonder dat er zo’n verschil zit tussen kettingrokers en mensen die af en toe roken, echt nuttige informatie.

Dank je voor het delen! Heel interessant en herkenbaar.