Studietopic

Leuk! Ik ben inmiddels twee jaar bezig met een bachelor naast mijn baan. Ik doe het in deeltijd, dus ik ga er 6 jaar over doen in totaal. Het is soms zwaar, maar ik geniet er ook echt van. De stof interesseert me echt heel erg, dat maakt het makkelijker.

1 like

Kun je geen samenvatting vinden van het boek? Of anders met medestudenten afspreken dat.iedereen een deel samenvat?

1 like

Kan je de docent niet mailen met je vraag of is het eentje die nooit antwoord geeft? Ik had waarschijnlijk allang een gefrustreerde mail gestuurd haha.

1 like

Ah dat is wel vreemd ja van dat oefententamen. Dan maar ervan uitgaan dat je dat niet hoeft te kennen, komt vast goed. En als daar wel vragen over komen een klacht indienen :grinning:

1 like

Ik had een gelijkaardige situatie in dezelfde studie maar wellicht andere uni. Een duidelijke mail sturen naar de studieadviseur Ă©n de instantie die je ects-programma goedkeurt met daarin duidelijk jouw situatie + jouw oordeel over de haalbaarheid/toekomstplannen + screenshots. Ik mocht zogezegd ook niet aan m’n scriptie starten omdat ze 90 ects/jaar te veel vonden en ze niet geloofden dat ik in 1 semester een scriptie van 15 ects kon schrijven (terwijl ik al eerder voor een andere master ook in 1 semester een scriptie van 24 ects schreef). Gewoon doordrammen en heb m’n gelijk gekregen. En in het ergste geval schrijf je nu al door aan je scriptie, en doe je idd alsof je dat in 2 weken gefikst hebt. Succes!

1 like

Moet voor mijn opleiding ook veel verslagen doen, maar hier kom je echt overal mee weg als je een beetje een vlotte pen hebt :joy: Heb echt 9’ens gehaald dat ik dacht: okeeeee?

1 like

Ik ben echt aanbeland bij de laatste lootjes en het valt zo zwaar. Ik moet nog een (vrij groot) paper schrijven voor volgende week en ook mijn scriptie afronden. Heel veel te doen dus, maar toch heb ik steeds van die baaldagen waarop het gewoon niet lukt om iets te doen.

2 likes

Ik heb hier eerder een vraag over gesteld, maar ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met de specifieke uni.
Momenteel studeer ik aan de UvA en wil hierna nog een master doen. De studieadviseur gaf aan dat je ervoor kan kiezen om nog niet af te studeren door ‘gewoon’ je diploma nog niet aan te vragen waardoor je overlap hebt dus geen instellingstarief hoeft te betalen.
Alleen krijg je je diploma wel met de datum waarop je je laatste vak hebt afgerond, dus werkt dit wel echt? Krijg je dat ding niet met terugwerkende kracht waardoor ze ineens kunnen zeggen maar hee jij moet gewoon 15000 betalen :moneybag:

Ik ken verschillende mensen die zo twee masters tegelijk hebben gedaan, maar die hebben allemaal hun scriptie pas ingeleverd toen ze beide masters wilden afronden. Dus niet alleen geen diploma aangevraagd.

Was alleen niet bij de UvA, dus ik weet niet of het daar anders is.

1 like

Mijn diplomadatum was de datum waarop de examencommissie een soort van goedkeuring had gegeven dat ik al mijn vakken had gehaald. Volgens mij is dat overal zo. Je moet alleen nagaan of ze dat proces vanzelf starten als je al je vakken hebt gehaald of pas wanneer je een diploma-aanvraag doet. Bij mij was het dat eerste.

1 like

en @Flamoes
Thanks! Ja ze zeiden dat het proces pas gestart wordt als je je diploma aanvraagt (dus bij de UvA), maar ik heb zoveel gezeik gehad met dit soort dingen dat ik ergens bang ben dat het misgaat. Vorig jaar kreeg ik maar geen diploma van ze en het zou me niks verbazen als ik m nu ineens juist krijg terwijl ik dat nog niet wil.
Ik denk dat ik maar ga proberen m’n scriptie later in te leveren zonder dat ik ineens een nieuw ow hoef te kiezen đŸ„Č

Ik heb net de vakaanmelding voor het eerste semester van mijn research master gedaan. Ik kwam een ander vak tegen, van de faculty Humanities, die me zó ontzettend interessant leek: Sexuality and Media. Het ligt niet in mijn vakgebied (research master Child Development & Education), dus ik kan het niet ruilen voor een van mijn vakken, denk ik. Maar lijkt me écht een heel leuk vak, wel 12 studiepunten waard, dus best een groot vak. Ik heb geen idee hoe ik dit het beste aan kan pakken, maar ik wil dit vak wel heel graag volgen. Alleen betwijfel of het naast mijn drukke en pittige master kan. Iemand tips?

1 like

Bedankt voor je reactie! In de informatiebrochure van mijn research master staat dit over het volgen van een ‘personal programme’:

The regular route allows for freedom of choice in courses as students may choose from the
disciplinary courses in the current programme and/or take a course outside the general programme. It
is also possible to construct a personal programme, deviating from the general programme and study
routes described in Section 2.
Students are allowed to replace a limited number of courses (max. 12 ECTS) of the general
programme with external courses, that is, courses that are offered by other departments of the
University of Amsterdam, or by other universities. If students want to include outside courses in their
research master programme, they have to ask for permission from the Examinations Board. For each
outside course, the Examinations Board consults staff members of the Research Master, the course
description and if necessary the lecturer of the outside course and the study materials to verify whether
the course meets the requirements of quality and coherence of the Research Master programme. Of
course, outside courses also have to fit within the time schedule of the general programme to be
considered (see schedule in Section 2).

Ik twijfel heel erg over die coherentie. Het sluit totaal niet aan bij mijn andere vakken. Maar ik heb de docente waarmee ik in contact ben over de research master een mailtje gestuurd met de vraag of dit wellicht mogelijk is. Ben benieuwd! Lijkt me echt een heel gaaf vak.

1 like

Ik heb eind van de maand mijn eerste tentamen
Ik heb geen idee hoe ik dit moet voorbereiden,ik hoor zoveel verschillende verhalen over de moeilijkheid.
Ik weet ook niet goed waar ik moet beginnen om te leren, heb zoveel bronnen waar informatie staat.
Iemand tips?

Kijk wat er in de leerdoelen staat. Dat is wat je moet kunnen/weten om dit vak te halen.

Wat mij altijd helpt is een samenvatting maken. Dat kun je aan de hand van de leerdoelen doen. Als er bijvoorbeeld staat ‘kan uitleggen hoe xyz werkt’, dan zoek je op hoe xyz werkt en vat dat samen.

Een oefententamen kan je een goed beeld geven van hoe gedetailleerd de vragen zijn. En is het een open vragen-tentamen of multiple choice? Zijn het vooral kennisvragen of inzichtvragen?

Succes!

1 like

Dank jullie wel, ook @Luzarl

Het zijn 40 meerkeuzevragen met een mix van theorievragen en toepassingsvragen.
Ik ga morgen weer aan de slag!

Voor je 2e vraag: evt vragen naar studiebelasting, mogeijheden om traject versneld doorlopen bijvoorbeeld. Iets in deze richting wellicht?

Succes!

2 likes

Is natuurlijk wel afhankelijk van de opleiding:

Als je een beperking hebt wat je vooraf moet regelen.
Als je al vroeg tijdens je opleiding stage moet lopen onder welke voorwaarden en wat zelf regelen
Zaken die je vooraf al moet aanschaffen
Groepsgrootte indeling klassen (bijv. doen ze op leeftijd /achtergrond)
Hoe vangt het schooljaar aan introductie? Lessen op locatie?

2 likes

Niet te moeilijk over denken hoor, je kunt bijv. dit sturen:

"Goedemorgen,

Zou u mij de zoomlink nog kunnen sturen, alstublieft?

Alvast bedankt!

Met vriendelijk groet,

Baron"

1 like

Laatste loodjes wegen zoo zwaar. Woensdag en vrijdag een toets. Vak van vrijdag best interessant en moet wel goed komen. Vak van woensdag vind ik heel saai en kom ik lastig doorheen. Ben ook echt helemaal kapot en gestrest. Leren ervoor lukt amper, komt gewoon niet binnen, vooral omdat het iets van 30(?!?) artikelen erbij zijn die deels verschillende resultaten hebben en dan moet ik dus onthouden en weten welke uitkomsten uit welk artikel komen en dat het bij de ene op die manier zit en bij de andere op een andere manier maar wel dezelfde constructen behalve dan verschillende mediators. Zo ingewikkeld. En saaie onderwerpen.
Ik wil gewoon vakantie en geen herkansing maar leren lukt echt niet voor deze pff.