Studietopic

Wat @buffel ook zegt, vaak staat de meest belangrijke informatie op de slides en in combinatie met je aantekeningen kom je vaak al een heel eind. Ik las artikelen e.d. wel altijd voor college, maar maakte dan een soort korte samenvatting aan de hand van de inleiding en de conclusie. Zeker als het veel literatuur is werd er vaak toch niet dieper op ingegaan dan dat

2 likes

Vraag ook na of echt alles relevant is, of alleen de stof die ook gepresenteerd wordt in een hoorcollege, werkgroep of in opdrachten. Ik kreeg vaak literatuur waar heel veel in stond, maar eigenlijk maar 1 alinea echt noodzakelijke kennis was. Ik kon helemaal uitgaan van de slides en opdrachten en wat daarbij verteld werd.

Ik las trouwens wel alle literatuur voor college en maakte markeringen in de tekst van dingen die me belangrijk leken. Dan maakte ik na college weer een samenvatting van de collegestof + relevante dingen uit de literatuur. Dat las ik voor het tentamen een keer door en dan haalde ik het wel.

1 like

Naast alles wat er al is gezegd, maakte ik aan het einde van een week altijd een overkoepelende samenvatting van de hoorcolleges en werkcolleges die week. Ik nam bijvoorbeeld hoorcolleges op (je kunt die waarschijnlijk nu wel online terugkijken) en typte mijn aantekeningen volledig uit. Ook maakte ik in de weeksamenvatting een bladzijde extra samenvatting met overkoepeling tussen die specifieke week en andere weken die ik al had gehad. Zo verbind je de stof aan elkaar en werd het voor mij duidelijker. Ik deed dit in de vorm van een mindmap, maar je zou dit ook kunnen typen. Zo heb je alles voor een tentamen al veel duidelijker op een rijtje.

1 like

Ik zit nu in mijn 2e jaar van een onderzoeksmaster en op het begin probeerde ik zoveel mogelijk van de voorgeschreven literatuur te lezen. Na 2 blokken ben ik daarvan afgestapt. Ik maak aantekeningen van de colleges en knal deze in mijn hoofd, lees geen boeken meer, maak de voorbereidende opdrachten niet perse en kijk vooral naar de uitwerkingen van de opdrachten die we hebben moeten maken. Hiermee heb ik blok 3 en 4 met zeker de helft minder moeite gehaald.

Succes!

En Quizlet is ook een aanrader voor de theorie.

5 likes

Ik weet niet wat voor richting je doet maar het kan ook helpen om veel te oefenen met vragen die getoetst worden. Dus bijv uit werkgroepen en oefententamens.

2 likes

Ik las bij rechten ook niks. Op het hbo wel, want ik was altijd heel bang om het niet te halen. Op de uni las ik niks meer, de hoeveelheid redde ik simpelweg niet met het aantal uren dat ik werkte. Ik nam de sheets over en typte daar aantekeningen bij en dat leerde ik

2 likes

Ben je aan het oriënteren nog op een master?
Ik heb een iets andere master gedaan. Was heel erg gericht ook op zorgprofessionals, ik denk ongeveer 50% van de groep bestond uit verpleegkundigen/fysiotherapeuten/diëtisten die al werkzaam waren. Parttime was de opleiding 2 jaar en steeds 1 dag in de week waren dan colleges/werkgroepen/practica op de uni. Fulltime was je dan 2 dagen per week op de uni.
Ik vond het echt een leuke opleiding! Wel helemaal in Maastricht :stuck_out_tongue_winking_eye:

Nou ik ben dus ook weer met een studie begonnen (postgraduate masteropleiding). Alleen het is dus online en “asynchronous” maar de bedoeling is wel dat er onderling interactie is met je medestudenten. Dat valt dus tot nu toe tegen :smiling_face_with_tear: Het zou geen individueel onderwijs moeten zijn, maar zo voelt het wel. Uiteindelijk zit ik t toch allemaal zelf uit te zoeken. Hopelijk trekt dat nog een beetje bij

Komende week alweer m’n eerste tentamen dus doe nu een poging tot leren daarvoor maar voelt wel onwennig na zo’n lange tijd, haha.

Wel duidelijk dat mn boek van dit vak enigszins gedateerd is inmiddels haha

Samenvatting

4 likes

Sinds vorig schooljaar ben ik gestart met een opleiding in de richting van social work, zelf heb ik te maken met angst gerelateerde klachten en ben ik al sinds mijn jeugd in therapie. Nu sloot mijn vorige stageplek totaal niet aan op mijn kwaliteiten en talenten, ik moest bijvoorbeeld mensen werven om ergens lid van te worden.
Pas aan het einde van mijn stage heb ik toen verteld waar ik mee zit, hier werd toen redelijk goed op gereageerd maar toch beleven ze van mij verlangen dat ik mensen ging werven.
Hierdoor heb ik uiteindelijk besloten om met de stage te stoppen omdat dit geen werkbare situatie was. Na vele gesprekken met o.a. medestudenten kwam ik er toen achter dat dit niet alleen aan mij lag maar ook echt aan de stageplek. Van beide kanten was er gewoon geen match.

Nu zit ik met het volgende dilemma, mijn huidige slb’er staat er op dat ik op mijn nieuwe stageplek waar ik het echt naar mijn zin heb vertel over mijn problematiek. Ik zelf zie dit niet zitten omdat ik van mening ben dat deze stageplaats totaal niet met mijn vorige plek te vergelijken is.
Op deze plek werk ik met een andere doelgroep, zijn mijn taken anders en voel ik me direct al op mijn plek.
Daarnaast vind ik het lastig dat mijn uiteindelijke doel is om de hulpverlening in te gaan maar ik zelf ook altijd nog hulp krijg in de vorm van therapie en wellicht op korte/lange termijn weer medicatie. Mocht ik een hele andere studierichting hebben gekozen dan was het waarschijnlijk een minder groot probleem geweest.

Hoe kijken jullie hier tegen aan? Mocht je het liever willen dm’en dan mag dat ook.

Weet iemand toevallig wat het precies betekent als er voor een artikel in databanken “corrigendum” staat? Zitten er dan nog fouten in dit artikel of zijn deze juist al gecorrigeerd? En wat voor fouten kunnen dit zijn? Inhoudelijk ook?

Als ik Google kom ik tegen dat het een fout van de auteur is die nog verbeterd dient te worden. Lijkt me dus gaan om een inhoudelijke fout die er nog in staat.

2 likes

Ik ben dit schooljaar begonnen met een deeltijd hbo en ik merk dat ik het best wel lastig/pittig vind. Ik wil deze opleiding echt heel graag volgen en dit is wel echt het perfecte moment, maar vind het echt lastig om alles te combineren. En als ik dan klasgenoten hoor die al opdrachten af hebben of iig heel ver zijn, dan voel het nu al als falen dat het mij nog niet lukt.

Zijn er hier meer mensen die deeltijd studeren en hoe doen jullie dat?

Heel herkenbaar! Ik heb inmiddels geaccepteerd dat ik niet die student ben die steeds voor loopt. Ik vond dat heel moeilijk, want toen ik nog fulltime studeerde was ik dat wel, maar nu zit het er gewoon niet in. Mijn werk vreet bijvoorbeeld best veel mentale energie. Dan kan ik boos op mezelf worden dat ik 's avonds niet meer altijd de puf heb om te studeren of ik kan me richten op de dagen dat het wel lukt en tegen mezelf zeggen: ‘dat je toch maar even gedaan’. Dat brengt me ook bij mijn enige tip: kijk bij je planning niet alleen naar wanneer je theoretisch tijd hebt om te studeren, maar ook naar wanneer je de mentale ruimte hebt om er echt mee bezig te zijn.

1 like

Hier ook zeer herkenbaar, helaas. Ik heb de whatsapp meldingen al lang afstaan, dat helpt een beetje.
Maar weet dat je jezelf niet kan/moet spiegelen aan de anderen. Jij doet dit op jouw eigen tempo.
Plan genoeg rust in voor jezelf, want studeren naast werken en huishouden is pittig. Als je gepland had om te studeren, maar het gaat niet geef er dan gewoon aan toe en neem die welverdiende rust.
Wat ik merk is dat als ik eenmaal begonnen ben dat ik wel in de flow kom en dan een paar uurtjes mij wel kan concentreren.
Het is wel nuttig om een globale planning te maken zodat je weet waaraan en waaraf. Want zonder planning gaat er, in mijn ervaring, écht niks gebeuren :sweat_smile:

1 like

Solliciteren naar een stage is weer begonnen. Zo leuk, master met honderden studenten en er zijn misschien 5 vacatures op dit moment, die allemaal te ver zijn voor me. Studeer in Amsterdam, woon in Zeist. Dus als ik stageplekken in mijn regio zoek zijn die allemaal voorbehouden aan studenten van de UU :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile: top dit.

En andere studie ergernis: ik heb feedback gekregen op mijn opdracht en begreep 1 van de punten echt niet (niet als ik kan me er niet in vinden, maar ik snap gewoon niet wat ze bedoelt en wil zeggen)
 dus ik mailen om dat te vragen
 zegt ze dat de docenten hebben afgesproken om niet te reageren op vragen over de feedback.
Fijn :smiling_face_with_tear:

Ik moet een artikel lezen en het is zo’n blurr.
Verdenk de auteur er bijna van om gewoon zelf woorden te hebben bedacht jeetje.

Ik hoop dat ik in dit topic aan het juiste adres ben.
Ik wil met het stap-budget een thuisstudie gaan doen voor Juridisch medewerker. Nu zie ik 2 studies staan: NHA en Laudius. Erg veel verschil kan ik niet vinden behalve de prijs; bij NHA moet ik mee betalen.

Heeft 1 van jullie ervaring met een van deze aanbieders?

21 november pas! Lief, dankjewel

nee schat was vrijwilligerswerk!!

1 like

Ik heb net gewoon een tentamen gemist omdat ik de verkeerde tijd in m’n hoofd had??? :sob::sob::sob: ik baal ZO erg van mezelf, ik wist dat het vandaag was (maar dacht dus later) en had wel gewoon geleerd en alles
 echt HOE overkomt dit mij in mijn master?! Sorry moet even kwijt hoe klote ik me voel hierdoor. Volgend blok kan ik de herkansing dus gaan maken. Op zich zou dat geen ramp zijn maar ik heb het dit jaar al mega druk. Het huilen staat me even nader dan het lachen nu

5 likes