Studietopic

Ik heb (normaal) voor de eerste keer een zomer zonder 2e zit. Voelt gek, maar echt blij! :grin:

2 likes

Heerlijk, geniet ervan!

3 likes

Gisteren meegedaan aan het toelatingsexamen arts, ik heb al heel de dag liggen slapen, echt doodop :sleeping:
Nu nog wachten tot 15 juli voor de uitslag, en ik twijfel heel erg of ik er nu ga door zijn of niet, ik vond het echt aartsmoeilijk, terwijl ik verschillende proefexamens op voorhand heb gemaakt en voor de meeste wel geslaagd was.
Zo zonde dat mensen die echt er willen voor gaan en die anders geen/weinig problemen hebben met leren de kans hierdoor kunnen missen. Ik had al anatomie opgenomen en celbiologie, voor beide sta ik een 18/20 gemiddeld, dat is toch niet slecht zou ik zeggen.
Zeker nu er zulke grote tekorten zijn aan dokters in België, wat gaan ze doen als er binnen een paar jaar weer zoveel dokters met pensioen gaan?
En ok, anders starten er veel te veel aan de opleiding, en vallen er veel ook terug af, maar dat is in andere opleidingen ook zo. En pas dan het toelatingsexamen aan zou ik zeggen. Ik weet niet of je nadien nog veel bent met integralen ed. Intelligentie en inzicht kan je imho ook op andere manieren testen. En nu zal ik stoppen met zagen :sweat_smile:

Ik ben erdoor, holy shit 🥹

yes wooohooooo!

10 likes

Heeft iemand het boek Doorbreek de cirkel van Arend Ardon? En mag ik deze lenen/kopen? #dtv

Proficiat!! :star_struck:

2 likes

Gefeliciteerd!!

1 like

Hoo ik heb zo’n stress man. Moet echt nog 1 vak van m’n bachelor en mis maar 4 puntjes, nu heb ik dat vak 2 maanden geleden niet gehaald met een 5.2 en toen had ik maar 3 dagen geleerd dus ik zit al meer dan een week denk ik 4/5 uur per dag te leren en dan denk ik dat ik de stof wel begrijp en het gaat lukken maar de stress :nauseated_face: Ik moet het ook echt halen want in september verloopt dat gedoe met DUO dat m’n prestatiebeurs in een gift omgezet wordt + dit vak wordt aankomend jaar niet meer gegeven en gaat onderdeel uitmaken van een groot vak van 21 studiepunten dus ik zie het zooo niet zitten om dat volgend jaar nog te doen.

Het kutte is ook dat het tentamen sinds een jaar 60% meerkeuze terwijl het altijd open vraag was dus er zijn weinig oefententamens met meerkeuze voorbeelden en ik ben gewoon slecht in meerkeuze als het allemaal open vraag was geweest had ik niet getwijfeld dat ik het zou halen morgen maar iel ik zie het echt niet zitten

Ze hadden blijkbaar haast met nakijken want het cijfer staat al online en ik heb een 7.6 :pleading_face::partying_face:

26 likes

Ik begin in september met een premaster aan de open universiteit. Ik stress echt hoeveel lesstof het is en begin mezelf af te vragen of ik het wel aankan. Ik krijg van m’n werk sowieso 1 dag per week om aan de studie te besteden. Tis ook al 5 jaar geleden dat ik voor het laatst heb gestudeerd (HBO). Iemand tips om niet zoveel te stressen :sweat_smile::sweat_smile:?

1 like

Ik doe een bachelor aan de Open Universiteit en ik ben er ongeveer 10-12 uur per week mee bezig. Verschilt wel een beetje, vlak voor een tentamen of opdracht is het vaak wel meer en het ene vak is makkelijker dan het andere. Maar op zich zou het met één dag per week en nog wat uurtjes in de avond moeten lukken.

Een tip die ik zelf nooit goed opvolg (en iedere keer weer spijt van heb): volg het schema! De meeste vakken hebben een schema waarin ze aangeven wat je per week moet doen. Als je op schema blijft, is het behapbaar en zit je niet op het eind van een blok alle avonden en weekenden te studeren (zoals ik, echt doe het niet).

Nog een voordeel van het schema volgen is dat er dan wat tijd tussen de twee blokken zit. Je mag je tentamen zelf inplannen, dus als je dat pas later doet dan overlappen de blokken elkaar.

1 like

Goede tip inderdaad! Ik ga het schema volgen, anders ga ik het never nooit halen. Vind het echt zoveel meer stof dan ik op het HBO gewend ben :tired_face:. En m’n docent gaf al aan dat je er ongeveer 12 uur per week mee bezig bent. Ik heb nu iets meer vertrouwen erin dat het goed gaat komen…

2 likes

Geen tip maar een geruststelling: je raakt gewend aan de hoeveelheid stof en kunt vaak na een tijd ook sneller door de stof heen.

Als ik vroeger het moeilijk vond om mijzelf te motiveren legde ik een beloning in het vooruitzicht en bij mij werkte dat goed.

2 likes

Ik ben vandaag begonnen met voorbereiden voor de eerste colleges en moet er echt weer even in komen hoor, pff. Heb wel heel veel zin om weer te beginnen maar mannn wat een werk gelijk

2 likes

Zo blij dat je dit deelt.

Wow…
Wist dat ik een onvoldoende zou krijgen maar voel echt paniek dat ik binnen een maand dit af moet hebben, mijn praktijkopdrachfen af moet hebben, mijn nieuwe opleidingsplek moet leren kennen en mee moet met het nieuwe blok.
Leuk studeren :grimacing:

Het vrij veel stof, maar het is wel te doen als je je goed aan het schema houdt. Begin ook meteen zodra je je boeken hebt, dan loop je iets vooruit. Ik wilde vroeger ook alle details kennen als ik iets leerde maar daar ben ik nu van af gestapt en leer vooral de hoofdlijnen.

2 likes

Ik ben aan een nieuwe studie begonnen en de eerste dag was al zo heftig :smiling_face_with_tear: heb meteen stress of ik dit wel kan. Ik ken ook helemaal niemand dus dat helpt ook niet

2 likes

Ik ben twee jaar geleden een nieuwe studie begonnen, en dat gevoel had ik ook de eerste paar dagen. Ook dat ik die boeken opensloeg en dacht: moet IK dit doen??? Dat kan ik nooit. Maar is allemaal helemaal goed gekomen, dus bij jou hopelijk ook! Welke studie ben je begonnen?

2 likes

Fijn om te horen!! Ik doe een variant van de master gezondheidswetenschappen. Lijkt deels wel op m’n vorige master maar begin is toch altijd lastig

2 likes