Studietopic

Een tijdschrift maken wat ze fysiek kunnen lezen?

2 likes

Heeft iemand weleens een/meerdere losse cursus(sen) van Open Universiteit gedaan? Mag ik daar wat vragen over stellen via dm?

ja, ik. Mag uiteraard!

Oh zoveel twijfel! Ik moet eigenlijk per januari/februari stage lopen voor mijn master forensische orthopedagogiek en wil het liefst een leuke klinische stageplek waar ik mijn BAPD aantekening kan halen. Deze plekken zijn schaars en er is veel competitie. Ik heb pas bij 1 organisatie hiervoor gesolliciteerd die heel populair is, dus nog maar de vraag of ik überhaupt word uitgenodigd laat staan het word. Ik zat dus te twijfelen om een half jaartje te gaan werken en volgende keer nog eerder te beginnen met solliciteren en meer brieven te sturen en mijn wensen iets te verlagen. Nu zie ik vandaag een onderzoeksstage bij het Trimbos over KOPP-kinderen. Ten eerste spreekt dit onderwerp me wel echt aan, gezien ik ook een KOPP-kind ben. Ten tweede lijkt Trimbos me ook een fijne professionele organisatie om stage bij te lopen en staat het ook wel goed op je cv. Maar dus geen BAPD (kun je ook na de opleiding halen, wel ietsje lastiger en je betaalt ervoor) én ik ben vorig jaar gestopt met een research master omdat ik het heel stressvol vond. Hbo-scriptie vond ik wel superleuk en ik denk dat ik onderzoek doen ook gewoon leuk vind maar die master me teveel werd?
Dus twijfel enorm, wel solliciteren niet solliciteren. Lijkt me zo gaaf enerzijds, maar toch ook bang dat het me teveel wordt net als bij de ResMa.

1 like

Geen baanbrekend advies dit maar als je twijfelt zou ik zeker solliciteren. Dan kun je aan de hand van de gesprekken daar en het stellen van vragen etc. altijd nog bepalen of je het wel/niet doet.

2 likes

Als je echt graag een bapd wil zou ik dat we voorrang geven. Na je studie heb je het risico dat je geen werkplek vindt waar je het kan doen en je moet het onder tijdsdruk doen als je geregistreerd wilt blijven.

Als je niet zeker weet of je die kant wel op wilt zou ik sowieso bij Trimbos solliciteren. Mijn ervaring met werken bij/stages bij kennisinstituten is best positief. Goed voor je netwerk, inhoudelijk niet even interessant qua werkzaamheden maar wel een goede instap in het wereldje en leidt daarna regelmatig tot een baan (of bij de plek waar je zit of bij een ander kennisinstituut wat je tijdens je stage ontmoet). Ik denk dat het ook qua werkdruk van een heel ander niveau is dan een researchmaster. Heb in mijn master pedagogiek (niet eens research) mijn stage als redelijk ontspannen ervaren tov het onderwijs. Ik zou je dus niet teveel zorgen maken over eventuele werkdruk, enkel over dat van uitstel ook afstel kan komen.

1 like

Ligt er helemaal aan wat je na je studie wilt gaan doen. Als je als hulpverlener aan de slag wilt, zou ik persoonlijk echt niet voor een onderzoeksstage bij Trimbos kiezen maar voor de BAPD gaan (evt. volgend jaar). Maar ben misschien een beetje bevooroordeeld door mijn eigen ervaring: opgeleid tot zorgverlener, maar na mijn master bij een kennisinstituut terecht gekomen en nooit meer een cliënt gezien. Is die populaire organisatie misschien Levvel? Gewoon interesse, ik werk er zelf niet.

2 likes

Nee Inforsa! Echt mijn droomstage, uitvoeren van risicotaxaties, delictanalyses, kennis maken met behandelmethoden, intakes doen.

Kijk je kan natuurlijk altijd bij Trimbos solliciteren en misschien in gesprek gaan en je overwegingen bespreken. Ik heb even die vacature bekeken en het is wel echt desk research met een optie (dus geen zekerheid) tot het doen van interviews, dus lijkt me eigenlijk het tegenovergestelde van je droomstage.

Aan de ene kant is het “maar” een stage maar een droomstage kan een eerste stap zijn naar je droombaan. Ik heb trouwens ook heel kort jouw master gedaan, maar kon gelukkig op tijd inzien dat ik voor die doelgroep geen goede behandelaar zou kunnen zijn (ik vind het wel ontzettend interessant!). Ik werk niet bij het Trimbos, maar werk wel veel met hun samen en denk dat iemand die het wel in zich heeft om een goede behandelaar te zijn daar best verloren kan lopen. De meeste medewerkers daar zijn gericht op wetenschap en beleid met een link naar de praktijk, maar het is nadrukkelijk geen praktijk.

1 like

Ik ga nu echt de meest domme vraag stellen maar ik twijfel aan mezelf en google/scribbr helpt me niet verder:

Als ik een definitie overneem uit een artikel dan pas ik de apa toe op de auteur. Maar als de auteur ook een citaat heeft gebruikt, wie vermeld ik dan?
Voorbeeld:

Jantje schrijft over bloemen. In zijn artikel defineert hij rode rozen aan de hand van de definitie van Pietje die dit eerder heeft beschreven.
Ik gebruik het artikel van Jantje voor mijn onderzoek,vermeld ik dan Jantje of Pietje in mijj lopende tekst? Ik vind beide opties logisch haha

Heb je gekeken bij Fivoor? Daar kan je dit allemaal ook doen.

Ik heb altijd geleerd dat je zo ver mogelijk naar de originele bron moet gaan. Dus niet dat Jantje schrijft over hoe Pietje schrijft, maar dat je zegt wat Pietje schrijft.

Dus ik zou in de bronvermelding van Jantje op zoek gaan naar die Pietje en dát dan weer gebruiken en heel Jantje links laten liggen tenzij hij nog meer zinnings zegt

3 likes

Dank jullie wel!

Hier nog aan toevoegend: in mijn ervaring kan je als je later besluit toch liever de onderzoekskant op te willen altijd nog die kant op. Je hebt als behandelaar met praktijkervaring en een master gewoon een streepje voor als je besluit de praktijk te verlaten. De andere kant op is lastiger en duurder. *Zou dus kiezen voor de kant van het carrierepad wat echt het meest aansluit op wat je zou willen doen later.

3 likes

Ik mag door met mijn opleiding van de praktijk maar heb een opdracht niet gehaald.
Dus verzoek gedaan aan de examencommissie, eigenlijk zouden ze hier in februari over overleggen maar het wordt ineens uiterlijk eind volgende week. Nu heb ik stress terwijl de praktijk zegt dat ik mij geen zorgen moet maken.

Het is vrijdagavond en ik ben al heel de week aan het studeren. Echt ik heb sinds ik aan een deeltijdstudie ben begonnen echt geen leven meer. En merk ook dat ik voortaan chronisch chagrijnig en ook echt somber ben. Vooral nu ik ook moet gaan beginnen met het schrijven van mijn scriptie bij een organisatie, naast het volgen van de reguliere lessen, het maken van tentamens en 3 dagen werken. Echt hoe dan? Ik weet oprecht niet of ik dit nog meer dan en half jaar mentaal ga trekken.

1 like

Ik ga beginnen aan hopelijk mijn laatste stageverslag van mijn leven. Na zes jaar HBO en zes stages (nu de laatste tijdens mijn WO-master) komt dat reflecteren me TOTAAAAL mijn neus uit. Moet dit verslag ook nog eens beginnen met een diagram van de organisatiestructuur van de instelling waar ik stageloop. Voor WAT?! Echt totaal niet relevant.

5 likes

Doe je zelf een lekker taartje cadeau als je straks klaar bent met het verslag. :tada: :cake:

1 like

Goed idee!

Maandag heb ik examen Biomoleculen en Metabolisme, en het is echt de hel. Hoe krijgen mensen dit ooit in hun hoofd gestampt? Ik blijf herhalen en oefenvragen maken en ik snap er nog de ballen niet van, en dan heb ik nog 10 hoofdstukken te doen, echt om moedeloos van te worden. Dat wordt een herexamen vrees ik, en ik heb echt geen zin want dat moet ik dat nóg eens leren allemaal :tired_face: En hoe meer ik stress hoe minder goed het lukt natuurlijk (+ de combo pms en adhd erbij dat helpt ook niet…)
Liefst lig ik in bed om er niet meer aan te denken, maar zo zal het ook niet lukken natuurlijk :upside_down_face:

1 like