Studietopic

ben met m’n masterscriptie bezig en heb de hele tijd het idee dat ik niet genoeg heb gedaan

terwijl ik 12 lange interviews (tussen 40 minuten en 2 uur) heb afgenomen terwijl een scriptie-duo in m’n studie er bijv. 5-6 heeft op aanraden van de begeleider. zijn verder helemaal geen strakke richtlijnen over iets.

en TOCH denk ik hele tijd “nou was wel beter geweest als ik er meer had gedaan” en dan raak ik een soort mentaal verlamd en wordt ik gewoon angstig als ik naar mn word document kijk???

is dit wat ze imposter syndroom noemen :sweat_smile:

Verkeerde topic, ik was net een andere ergernis van je aan het lezen

1 like

Ik vind 1,5 a 2 weken lang genoeg om een herinnering te sturen of om een ontvangstbevestiging te vragen

1 like

Op [datum] heb ik u mijn verslag gestuurd om te beoordelen, zou u willen bevestigen dat u deze heeft ontvangen? Alvast bedankt voor uw reactie!

En je verslag weer bijvoegen of je vorige mail doorsturen zodat je beoordelaar in ieder geval niet hoeft te zoeken

1 like

Ik ben er over aan het nadenken om nog een bachelor+master te doen (rechten). Ik heb al een wo bachelor en onafgemaakte master dus ik krijg helaas geen stufi/moet instellingsgeld betalen, ook ben ik al een aantal jaren aan het werk. Financieel gezien zou het allemaal net uitkomen (indien ik mijn huidige baan in deeltijd kan doen).
Heeft iemand hier ervaring mee? En dan ook vooral hoe het was om 4+ jaar te studeren naast je baan. Heb je juist voor een deeltijd studie gekozen of voltijd?

1 like

Ik ben al enkele jaren bezig met het combineren van werken en studeren (wel BE). Ondertussen heb ik mijn bachelor (hogeschool, informatica), ben ik bezig met een schakeljaar naar master en zit ik ongeveer halverwege een bachelor sociale wetenschappen (universiteit). Ik doe deeltijds, ik kies ieder semester welke en hoeveel vakken ik opneem en veel is in afstandsonderwijs. Maar ik ben niet gejaagd, ik wil niet per se zo snel mogelijk die diploma’s, aangezien ik ook wel comfortabel zit op mijn werk. Ik werk in theorie 24 uur, maar is eerder 30 uur gemiddeld.

Ik doe het erg graag, maar het is qua planning soms wel wat ingewikkeld om alles ingepland te krijgen. Maar omdat ik niet voltijds werk en ook niet voltijds studeer, is het wel iets dat ik mezelf nog jaren zie doen. Het is een leuke afwisseling en ik heb ook nog marge om andere dingen te doen. Maar sommigen kiezen ervoor om het intensiever te doen, dan heb je natuurlijk sneller je diploma.

Ik weet niet of je specifieke vragen hebt?

Ik ben afgelopen september begonnen met een hbo deeltijd naast mijn werk. Ik werk 32 uur en ga 1 dag naar school. Ik vind het echt heel pittig, vooral qua hoeveelheid en tijd, de stof zelf vind ik niet heel moeilijk.

Ik denk dat het heel belangrijk is dat je basis goed is, stabiele thuisomgeving, stabiele werkomgeving. Ik heb zelf pech gehad dat mijn werk is onrustig was waardoor dat veel van mij vroeg en het combineren heel lastig was. En het vraagt wel echt planningskills en soms moet je de asshole zijn die niet naar een verjaardag oid gaat omdat je moet studeren. Maar onder de streep vind ik het wel waard en, als je de mogelijkheid hebt, zou ik het zeker gaan doen.

Ik wil met alle liefde nog vragen beantwoorden, dus als je deze hebt, laat maar weten.

1 like

Ik heb dit in deeltijd gedaan, ik vond de stof niet heel moeilijk maar het was wel heel erg veel. Naast werk en een sociaal leven was het eigenlijk niet te doen. Ik had ook niet veel speling in mijn planning dus daar liep ik al vrij snel tegenaan. Maar ik deed een doorstroomtraject dus misschien is dit bij een reguliere bachelor beter.

Best wel een suffe vraag, maar heeft iemand soms goede aanraders voor boeken over hoe effeciënt te studeren / plannen / nota´s nemen etc? De echt praktische tips. Ik ga na een lange break mijn studie hervatten in September, en het lijkt me chill om deze keer wat beter voorbereid te starten.

1 like

Focus aan/uit! Is wel wat meer gericht op efficiënt werken dus misschien iets minder geschikt voor studie, maar plannen en je tijd zo handig mogelijk indelen komen ruim aan bod.

1 like

Zijn ook veel YouTube filmpjes over! Is misschien ook fijn om te kijken (en gratis)

Ik had altijd een collegeblok met tabbladen zodat ik al mijn aantekeningen bij had maar wel verdeeld. En markeerstiften om meteen belangrijke dingen te markeren.

1 like

Deze vond ik wel geinig, zeker voor het geld.

1 like

Onlangs deze video tegengekomen op youtube, was echt een openbaring voor mij, ik vind het echt een aanrader:

Ik ben vorig jaar met een deeltijdstudie begonnen in het kader van omscholen en heb ook werk dat ik perfect aansluit op deze studie. Nu is er alleen 1 vak waar ik dus niet doorheen kom en heb echt een schop onder mn reet nodig om het af te ronden. Ik blijf er maar tegen aan hikken en elke keer als ik begin ben ik er na 10 minuten alweer klaar mee.

Het is zo een vak dat over jezelf en je ontwikkeling gaat. Heel veel reflecteren enzo, wat opzich prima is. Maar je merkt zo aan de vragen dat het vak eigenlijk op voltijders gericht is die nog niet zo goed weten wat ze moeten met de opleiding. Zo gaat over stage lopen, moet je baanmogelijkheden gaan zoeken, uitpluizen en beschrijven wat je met die informatie kan. Terwijl je op de deeltijd geen stage loopt en je dus al werk doet waarvoor je opgeleid wordt. Ik word echt zo dwars van dit vak.

Sorry, moest dit echt even van me afschrijven, haha.

5 likes

Herkenbaar! Ik moet ook nog één vak over bepaalde werkzaamheden die ik op mijn eigen werk ook niet hoef uit te voeren. Ik vind het én kutwerk én ik moet er allemaal extra dingen voor regelen om oefenmogelijkheden te krijgen. En dan moet ik dus allemaal extra moeite gaan doen om iets te kunnen doen wat ik stom vind. Echt, zoveel motivatie heb ik niet, en dus ga ik steeds eerst een ander vak doen en stel ik dit weer uit.

Een klein beetje hierop aansluitend: maar ik overweeg helemaal te stoppen met mijn studie. Ik heb een HBO-diploma in een alfarichting en doe nu een studie in de zorg in de beta-richting. Maar eigenlijk weet ik nu al dat ik helemaal niet in de zorg wil werken (Heel kort door de bocht: steeds meer werk moeten doen en toch steeds geld tekort hebben wegens weinig salaris= niet motiverend.) Nu is mijn studie een medisch-technische, dus je kunt ook prima andere functies hierna gaan doen. Maar niks waar ik niet ook zou komen door bijvoorbeeld een IT-certificaat of programmeercursus te doen oid.

Nu werk ik zelf af en toe ook voor de vakbond en dat vind ik wel heel leuk eigenlijk, en kwam ik daar toevallig een vacature tegen voor een volledige functie. En nu twijfel ik heel erg. Dat werk kan ik prima doen met mijn huidige diploma en ik denk dat ik het leuker vind. Maar ik vind het ook wel zonde om alles wat ik nu voor mijn studie al gedaan heb op te geven. Maarja, als je er toch niet in wilt werken… En zo blijf ik lekker twijfelen.

Heeft hier iemand ervaring met de praktijkdagen van LOI? Ook met het inplannen ervan? Ik kan geen dagen kiezen en bij resultaten staat ‘‘niet bijgewoond’’. Maar heb ook nooit bericht gehad dat ze ingepland waren?

Ik zit weer heerlijk in een quarterlife-crisis. Heb niet echt een coherent vakkenpakket en eigenlijk alleen maar zessen op de lijst. Eigenlijk als rechtenstudent een no-go dus wtf moet ik op de banenmarkt? Iedereen wil natuurlijk alleen maar jonge mensen met hoge cijfers en ik ben straks 28 (wel met hbo+wo) maar ik hoor alleen maar verhalen over chaos en goed gevulde cv’s en dan kan ik alleen maar denken ugh wie wil mij straks hebben?

Waarom denk je dat? Tenzij je naar de zuidas wil (denk ik, heb geen idee eigenlijk hoe het daar zit) hoeft dat helemaal geen punt te zijn, ben zelf ook prima terecht gekomen met hbo +(pre)master en niet zo’n denderende cijferlijst, net als mn medestudenten en nu collega’s.

1 like

Heel fijn om te horen! Had echt even zo’n avond dat je over alles twijfelt maar ik kan ook niet de enige zijn met zesjes dus moet inderdaad wel goed komen maar zag het allemaal even niet haha. Thanks voor je berichtje!

3 likes