Studietopic

Ik heb vandaag mijn scriptiebeoordeling gekregen, een 8.0. En een paar weken geleden mijn stage afgerond met een 8.5. Ben zo blij 🄹 eindelijk mijn master klaar en kan binnenkort mijn diploma aanvragen! Een stage vinden was echt de hel, twee tussenjaren gehad, maar uiteindelijk een leuke beleidsstage gedaan.

En nu ga ik helemaal niks met mijn masterdiploma doen :rofl: wellicht voor de toekomst.

26 likes

Gefeliciteerd!

1 like

Gefeliciteerd!! :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Ik wil me volgend jaar inschrijven voor een vervolg studie in deeltijd of duaal. Vind het heel leuk maar ook spannend!

1 like

Waar heb je interesse in?

Ik ga waarschijnlijk Social Work doen maar SJD blijft ook nog steeds een potentiƫle optie! :relaxed:

1 like

Ik heb me vandaag ingeschreven voor Social Work deeltijd voor September. Hopelijk vind ik voor die tijd een leer werkplek of kan ik het op mijn huidige werkplek doen. :crossed_fingers:t4:

Heeft een van jullie ervaring met dat leven lang leren krediet? In het meest kutte scenario moet ik het eerste collegejaar en wellicht meer zelf dokken. :smiling_face_with_tear:

4 likes

Cool! Via zoiets? Switchers - FastSwitch

Heeft iemand hier misschien ervaring met bachelor rechtsgeleerdheid aan de open universiteit?
Ik zou deze willen starten in september. Het is vanwege omstandigheden m’n eerste studie, dus ik vind het best wel een beetje spannend.
Ik zou het voltijds willen gaan doen, om het tempo erin te houden, maar ik zou altijd eventueel wat kunnen afschalen volgens mij.

Ik ben vooral ook benieuwd naar het aantal uur dat je ermee kwijt bent per week.
Diegenen die rechten gestudeerd hebben aan een reguliere universiteit, zouden jullie misschien jullie ervaring hierin willen delen?
Open universiteit zegt bijvoorbeeld 28 uur per studiepunt, wat neerkomt op 40 uur per week. Maar ik zie soms rechtenstudenten zeggen dat ze vrijwel niks doen per week, dat contrast vind ik nogal groot haha en ik weet dus niet zo goed wat ik moet verwachten.

Ik heb geen rechten gestudeerd, maar mijn studie (reguliere uni) zei dit destijds ook. Het is ontzettend persoonsgebonden of dit ook klopt. Sommigen lezen/leren snel, anderen langzaam. Het ene vak ligt je heel goed, voor het andere vak kun je geen motivatie opbrengen en duurt alles 10x langer.

Ik zou het lekker gaan ontdekken als ik jou was, en dan kom je er snel genoeg achter hoeveel tijd je ermee kwijt bent. Veel plezier!

2 likes

Nee, geen fast switch. Heb de MBO opleiding gedaan en wil nu graag hbo doen.

Volgens mij zegt iedere wo opleiding dat voltijds neerkomt op 40 uur per week, omdat fulltime = 40 uur. Bij mij (reguliere uni) lag het echt aan het semester, omdat ik semesters had met veel vakken en soms ook met heel weinig. Semester met masterscriptie erbij was ook wat meer werk natuurlijk. Maar rond tentamenweken was ik meer tijd kwijt dan aan het begin/midden van het semester. Ik las ook niet alles, maar ging vooral naar alle colleges en zorgde dat ik goede aantekeningen maakte. Verder kocht ik samenvattingen als ondersteuning bij het leren en ik leerde mijn aantekeningen. De boeken gebruikte ik als iets mij niet helemaal duidelijk was en niet alles lezen scheelt enorm veel tijd. Ik heb overigens hbo bacherlor gedaan en wo premaster + master. Tijdens de wo fase die ik voltijds deed werkte ik er 24 uur naast en dat ging echt prima met ook nog een leven naast werk en school

En wat @thenerdyintrovert zegt, het is ook erg persoonsgebonden en het ligt eraan wat je ermee wil doen qua werk. Met mijn manier van studeren haalde ik gemiddeld cijfers tussen de 7 en de 8. Was ik echt meer dan oke mee aangezien hetgeen ik wou gaan doen bij een organisatie is die niet eens naar je cijfers vraagt. Wil je graag advocaat worden op de zuidas bij de nr 1 uit de top 50, ja dan zou ik voor cum laude gaan en dus meer tijd aan je studie besteden

3 likes

Super bedankt voor je uitgebreide antwoord! En ik lees ook wat goede tips waar ik zeker wat aan heb. Ik ben sowieso van plan het goed bij te houden, zodat het hopelijk wat minder stressen is als de tentamens eraan komen.
En fijn om te horen dat het nog lukte 24u ernaast te werken + sociaal leven te hebben. Ik zal er ook een klein aantal uur naast moeten werken waarschijnlijk, dus ik was een beetje bang dat het me volledig zou opslokken.
Zuidas is niet m’n ambitie op dit moment, maar misschien wel een togaberoep op de langere termijn.

@thenerdyintrovert ah ja zeker dat begrijp ik, het is ook heel persoonlijk natuurlijk. Dankjewel!

1 like

Ik heb geen rechten gestudeerd maar wel voltijds aan de universiteit (en mogelijk een gelijksoortige studie qua studielast/type studie (veel stampen weinig denken): psychologie). Ik werkte destijds 20-24 uur per week naast m’n studie en had een rijk sociaal leven en deed veel aan sport. Dat ging, als in ik haalde m’n tentamens met prima cijfers maar het was wel echt veeeeeel en ik leerde vrij oppervlakkig. Ben ook wel uitgevallen aan het einde van het derde jaar :clown_face: heb niet het gevoel dat ik echt iets heb geleerd van die drie jaar.

Tijdens m’n master (antropologie/sociologie) werkte ik niet ernaast en dat was echt een verademing. Studeren was tien keer leuker (ook veel leukere studie haha).

Op de universiteit heb je vaak relatief weinig contacturen dus afhankelijk van hoe makkelijk je leert en hoe goed je wil leren kan je er veel of weinig tijd aan kwijt zijn. Ik denk wel dat het leuker is als je gewoon de tijd hebt om je lessen voor te bereiden etc ipv alles net aan te redden. Maar als je het bijvoorbeeld puur voor het papiertje doet en je leert makkelijk, dan kan je het waarschijnlijk in veel minder tijd.

2 likes

Thanks voor het delen van je ervaring!
Dat geeft wel wat stof om over na te denken.
Het idee was om max 8-16 uur per week te werken, maar ik zal denk ik even moeten kijken of dat uiteindelijk te combineren valt met voltijds studeren.
Ik wil in ieder geval wel echt de focus op m’n studie hebben, zodat ik het goed kan doen en hopelijk mooie cijfers kan halen, en hopelijk over x aantal jaar wel dat papiertje heb haha.