Studietopic

Ik heb dit in deeltijd gedaan, ik vond de stof niet heel moeilijk maar het was wel heel erg veel. Naast werk en een sociaal leven was het eigenlijk niet te doen. Ik had ook niet veel speling in mijn planning dus daar liep ik al vrij snel tegenaan. Maar ik deed een doorstroomtraject dus misschien is dit bij een reguliere bachelor beter.

Best wel een suffe vraag, maar heeft iemand soms goede aanraders voor boeken over hoe effeciënt te studeren / plannen / nota“s nemen etc? De echt praktische tips. Ik ga na een lange break mijn studie hervatten in September, en het lijkt me chill om deze keer wat beter voorbereid te starten.

1 like

Focus aan/uit! Is wel wat meer gericht op efficiƫnt werken dus misschien iets minder geschikt voor studie, maar plannen en je tijd zo handig mogelijk indelen komen ruim aan bod.

1 like

Zijn ook veel YouTube filmpjes over! Is misschien ook fijn om te kijken (en gratis)

Ik had altijd een collegeblok met tabbladen zodat ik al mijn aantekeningen bij had maar wel verdeeld. En markeerstiften om meteen belangrijke dingen te markeren.

1 like

Deze vond ik wel geinig, zeker voor het geld.

1 like

Onlangs deze video tegengekomen op youtube, was echt een openbaring voor mij, ik vind het echt een aanrader:

Ik ben vorig jaar met een deeltijdstudie begonnen in het kader van omscholen en heb ook werk dat ik perfect aansluit op deze studie. Nu is er alleen 1 vak waar ik dus niet doorheen kom en heb echt een schop onder mn reet nodig om het af te ronden. Ik blijf er maar tegen aan hikken en elke keer als ik begin ben ik er na 10 minuten alweer klaar mee.

Het is zo een vak dat over jezelf en je ontwikkeling gaat. Heel veel reflecteren enzo, wat opzich prima is. Maar je merkt zo aan de vragen dat het vak eigenlijk op voltijders gericht is die nog niet zo goed weten wat ze moeten met de opleiding. Zo gaat over stage lopen, moet je baanmogelijkheden gaan zoeken, uitpluizen en beschrijven wat je met die informatie kan. Terwijl je op de deeltijd geen stage loopt en je dus al werk doet waarvoor je opgeleid wordt. Ik word echt zo dwars van dit vak.

Sorry, moest dit echt even van me afschrijven, haha.

5 likes

Herkenbaar! Ik moet ook nog ƩƩn vak over bepaalde werkzaamheden die ik op mijn eigen werk ook niet hoef uit te voeren. Ik vind het Ʃn kutwerk Ʃn ik moet er allemaal extra dingen voor regelen om oefenmogelijkheden te krijgen. En dan moet ik dus allemaal extra moeite gaan doen om iets te kunnen doen wat ik stom vind. Echt, zoveel motivatie heb ik niet, en dus ga ik steeds eerst een ander vak doen en stel ik dit weer uit.

Een klein beetje hierop aansluitend: maar ik overweeg helemaal te stoppen met mijn studie. Ik heb een HBO-diploma in een alfarichting en doe nu een studie in de zorg in de beta-richting. Maar eigenlijk weet ik nu al dat ik helemaal niet in de zorg wil werken (Heel kort door de bocht: steeds meer werk moeten doen en toch steeds geld tekort hebben wegens weinig salaris= niet motiverend.) Nu is mijn studie een medisch-technische, dus je kunt ook prima andere functies hierna gaan doen. Maar niks waar ik niet ook zou komen door bijvoorbeeld een IT-certificaat of programmeercursus te doen oid.

Nu werk ik zelf af en toe ook voor de vakbond en dat vind ik wel heel leuk eigenlijk, en kwam ik daar toevallig een vacature tegen voor een volledige functie. En nu twijfel ik heel erg. Dat werk kan ik prima doen met mijn huidige diploma en ik denk dat ik het leuker vind. Maar ik vind het ook wel zonde om alles wat ik nu voor mijn studie al gedaan heb op te geven. Maarja, als je er toch niet in wilt werken… En zo blijf ik lekker twijfelen.

Heeft hier iemand ervaring met de praktijkdagen van LOI? Ook met het inplannen ervan? Ik kan geen dagen kiezen en bij resultaten staat ā€˜ā€˜niet bijgewoond’’. Maar heb ook nooit bericht gehad dat ze ingepland waren?

Ik zit weer heerlijk in een quarterlife-crisis. Heb niet echt een coherent vakkenpakket en eigenlijk alleen maar zessen op de lijst. Eigenlijk als rechtenstudent een no-go dus wtf moet ik op de banenmarkt? Iedereen wil natuurlijk alleen maar jonge mensen met hoge cijfers en ik ben straks 28 (wel met hbo+wo) maar ik hoor alleen maar verhalen over chaos en goed gevulde cv’s en dan kan ik alleen maar denken ugh wie wil mij straks hebben?

Waarom denk je dat? Tenzij je naar de zuidas wil (denk ik, heb geen idee eigenlijk hoe het daar zit) hoeft dat helemaal geen punt te zijn, ben zelf ook prima terecht gekomen met hbo +(pre)master en niet zo’n denderende cijferlijst, net als mn medestudenten en nu collega’s.

1 like

Heel fijn om te horen! Had echt even zo’n avond dat je over alles twijfelt maar ik kan ook niet de enige zijn met zesjes dus moet inderdaad wel goed komen maar zag het allemaal even niet haha. Thanks voor je berichtje!

3 likes

@Doperwtje ja dit! Zuidas en volgens mij ook wel advocatuur daarbuiten hechten veel waarde aan cijfers. Als je bijvoorbeeld wat bij de overheid wil hoef je niet eens je cijferlijst mee te sturen. Komt vast goed met jou!

1 like

Hier ook een bemoedigend bericht van iemand van jouw leeftijd die bijna is afgestudeerd in hetzelfde werkveld (ook na hbo+wo) en er zijn genoeg plekken waar ze je zeker aannemen zonder je cijferlijst op te vragen. Motivatie is ook wel heel belangrijk en als je een paar relevante zaken naast je studie hebt gedaan (en dat hoeft echt niet meteen een bestuursjaar ergens te zijn) dan kom je wel binnen! Je kan met deze studie op zoveel verschillende plekken werken. Mocht je toch de advocatuur in willen dan denk ik altijd maar dat je daar ook best terecht kan komen als je al een aantal jaar relevante werkervaring hebt opgedaan in de praktijk (en bepaalde cursussen of opleidingen gevolgd hebt). Ik denk dat dat op den duur belangrijker is dan je cijferlijst uit je hbo/uni tijd.

2 likes

In mijn ervaring is alleen bij ā€˜top’ kantoren is je cijferlijst boeiend, of als je echt op megaspeciale niche plekken wil werken. Maar dan is je cijferlijst alleen toch niet altijd voldoende, dan moet je ook wel denken aan artikelen schrijven, buitenschoolse ervaring en bestuursfuncties enzo.

Bij een gemiddelde functie kun je prima terecht met zessen, diploma is diploma. En rechten is niet beperkt tot de advocatuur, er is zoveel mogelijk. Zelfs in commerciƫle bedrijven zijn echt leuke juridische functies te vinden. En uiteindelijk gaat het er toch om of je in de praktijk je werk goed kan doen, en niet of je een prachtig rechtsvergelijkend essay kan schijven.

2 likes

Thanks allemaal, dit doet me goed!

3 likes

Waar in Amsterdam kun je lekker overleggen/studeren met elkaar? Mag ook een koffieplek (workplace) zijn.

Thanks alvast!

Het gaat wennen weet ik uit ervaring. Succes!

2 likes

Komt helemaal goed! Ik ging ook weer een opleiding volgen na 6 jaar werken en dat is ook goed gekomen, het went.

4 likes