Studietopic

Aanvraag voor diploma gisteren gedaan. Moet ik nog een week wachten voordat de examencommissie hierover vergaderd… Why? Geef mij gewoon mijn diploma!

De tweede lezer had na mijn presentatie gezegd dat ze binnen 2 weken de beoordeling moesten geven, dus daar was ik vanuit gegaan. Maar in mijn study guide staat niets over hoe lang ze hebben voor het beoordelen. Dus nu durf ik niet zo goed te bellen/mailen, wil ook niet te ongeduldig zijn. Ik moet mijn begeleider over een paar dagen wat dingen toe sturen, dus als ik dan nog geen cijfer heb zal ik het meteen vragen!

Edit: Oh, ik zie ineens toch dat ze het binnen 10 werkdagen moeten inleveren. Dus ik ga het toch maar even navragen. Spannend!!

Dankjewel voor je lieve berichtje. Ik weet niet of het duidelijk was bij mij maar ik studeer dus ook in BE (ben van BE haha). Nee ik vind het systeem ook echt kut. Ik heb het gevoel dat ik nooit ademruimte heb (buiten een paar weken in het jaar). Ik snap niet goed wat je met je laatste zin bedoelt. Maar ik merk ook dat nominaal afstuderen niet vaak gebeurt hier aan de uni omdat veel mensen GIT-student zijn (dus vakken van verschillende jaren doen in een studiejaar). In mijn studie zijn de helft van de mensen GIT-student omdat het gewoon bijna niet lukt om het netjes in 6 jaar te doen. Velen doen er hier 7 jaar over, en ik dus wss ook maar dat vind ik zo kut. Want ik ben al een jaar kwijt door een andere studie en ik wil ZO graag verder met mijn leven.

Het hangt ook een beetje af van welke studie je doet, sommige studies gaan makkelijker dan andere maar ze vragen hier idd echt veel van je.
Ik zie hier dan op het forum dat mensen nog superveel werken naast hun studie maar bij mij is dat echt onmogelijk? Af en toe een dag in een weekend lukt me wel, maar vaker echt niet, anders loop ik mezelf voorbij. Ik vraag me dan af of het Nederlandse systeem beter in elkaar zit dan het Belgische? Of is het ‘makkelijker’ in Nederland?

Vind je trouwens geen aansluiting bij medestudenten? Volgens mij moeten die toch ook een beetje hetzelfde ervaren? Ik kan je wel zeggen dat ik me heel goed kan voorstellen dat het als Nederlander moeilijk is om hier je plek te vinden. Belgen zijn best anders dan Nederlanders en volgens mij zijn studies hier een stuk theoretischer (wat ik zelf negatief vind) dus ik begrijp dat je je zo voelt. En ik wou dat ik je kon helpen. Ik heb het volgens mij al eens voorgesteld om af te spreken maar als ik het goed onthouden heb, studeer jij in Leuven? Ik zit zelf in Gent.

Mijn scriptie is supersaai, alles zwart in Times New Roman. Niet eens een plaatje op de voorkant terwijl ik van oorsprong een grafische achtergrond heb. :’). Maar bij mijn stoffige studie houden ze sowieso van saai. :wink:

Joepie! Ik heb al mijn vakken van deze periode gewoon gehaald. Zo onverwacht maar ik ben zooo blij. Nu enkel nog mijn thesis indienen in augustus en dan ben ik klaar. Het einde is eindelijk in zicht na 8 jaar verder studeren.

7 likes

Ik gebruik altijd 8/4=2 om formules om te schrijven. Maar voor jouw formule moet je je bedenken dat er staat: (p-v)*q = c. En om een vermeningvuldiging op te heffen moet je beide kanten delen door die vermeningvuldiging. Dit betekent dat p-v = (c/q), en dan moet je dus nog de -v aan allebei de kanten optellen. Gewoon bedenken wat je zou doen als het cijfers zouden zijn om beide kanten “gelijk” te houden. Hopelijk helpt deze uitleg een beetje.

2 likes

Het is dus eigenlijk ook algebra, maar dan toegepast in zo een formule! Dat wat je zegt klopt inderdaad. Je kan zoiets zien als een ev

Wat ik bedoelde lijkt hier op:

image

Je ziet daar dat je beide kante met hetzelfde getaal en dus ook cijfer mag vermeningvuldigen, want dan is er evenwicht. Toegepast op de breakeven zou dat het volgende betekenen:

Wat je dan nog wilt is dat die v weg gaat aan de linkerkant van de vergelijking dus om van -p naar 0 te gaan, tel je er p bij op, dus dat moet aan de andere kant ook gebeuren.

Hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg hoor.

Eventjes nog een spam ik heb die break even formule geleerd als
X= FC/CM waarbij x het aantal units dat verkocht moet worden voor break even is. Fc = fixed costs en Cm= contributional margin ( dus selling price - variable costs). Break even revenue is dan die aantal die je erboven berekend hebt maal de selling price.

Het allerlaatste cijfer ook terug, een 8 :hugs: officieel afgestudeerd nu

12 likes

Vandaag een belangrijke herkansing. Hopelijk die 5,5 :pray:t2:

3 likes

Succes!

Ook aan alle anderen met herkansingen of die nog een cijfer afwachten.

1 like

Gefeliciteerd met je bovengemiddelde cijfer! Ik voel ook altijd iets van teleurstelling als ik minder dan een 7 haal, maar je zit boven het gemiddelde én je hoeft het niet te herkansen, dus heel goed gedaan!

3 likes

Ik vind het echt moeilijk om de feedback van mijn begeleider te verwerken in mijn scriptie. En daardoor stel ik het uit. Als ik het op mijn manier zou doen, dan zou ik het over een weekje wel af hebben. Werken er trouwens meer meiden in de zomer door aan hun studie?

Ik vond het altijd moeilijk om die kritiek te casseren, terwijl alles wel onderbouwd was. Wat ik meestal deed was het 1 dagje geven om te laten rusten en dan de volgende ochtend vroeg dat als eerste ding doen. Dan had ik het rottigste klusje er weer opzitten :stuck_out_tongue:

1 like

Ja ik. Ik kan echt niet meer eigenlijk. Moet nog 17 dagen echt hard doorschrijven (althans zo lang heb ik er nog voor), dan is mijn begeleider even op vakantie en ga ik alle feedback verwerken, daarna inleveren, wordt zo rond 13 augustus. Maar trek het echt nog zo slecht, ben echt kapot na een heel zwaar studiejaar, had het zo zo zo graag al af gehad en nu zit ik mezelf alleen maar te haten dat het nog niet af is maar ja ik had eerder dit jaar ook echt niet genoeg tijd :frowning:

Ja, dat snap ik. Wel een fijn vooruitzicht dat je midden augustus klaar kunt zijn. Ik haat ook op mezelf. Momenteel vooral op mijn luiheid trouwens, want ik had wel genoeg tijd.

1 like

Yes, ik heb eindelijk mijn master thesis cijfer binnen! Geslaagd, en heel blij met de beoordeling :grin: Bijna mijn diploma en vakantie, nog één project afronden.

13 likes

Omg ik heb gewoon beide dingen die ik nog moest doen gehaald! Zat een paar weken/maanden geleden echt in de knoop, maar alles is dus goedgekomen. Nu kan ik gelukkig mijn studie verder voortzetten zoals ik had gepland en dat maakt de laatste twee jaartjes hopelijk zoveel leuker dan het voorgaande dat ik al heb gehad <3 Ik kijk er echt heel erg naar uit!

@En_17_Anderen Zet hem op! Nieuwe week, schone lei, nieuwe kansen. Volgens mij doe je al hartstikke veel voor je studie, dus soms moet je het ook even laten rusten. Meer dan wat je nu al doet kan volgens mij niet, als ik zo je berichten lees.

4 likes

Zou een interaction term ook kunnen als dependent variable of is dat raar? Op internet zie ik het alleen bij de independent variables.

Ik zit een beetje met een dilemma en hoop dat jullie me kunnen helpen. Volgend jaar is het laatste jaar dat ik kan afstuderen bij mijn eerste studie (hierna vervallen mijn studiepunten). Om te kunnen afstuderen moet ik natuurlijk een afstudeeronderzoek hebben. Nu is het zo dat ik misschien zou kunnen afstuderen bij mijn huidige opleiding, maar dit is nog helemaal niet zeker. Daarnaast staat er nu een vacature uit voor een afstudeeronderzoek bij een bedrijf in de buurt. Mijn voorkeur heeft het om te kunnen afstuderen bij mijn huidige opleiding, dus nu twijfel ik of ik moet solliciteren op dat andere onderzoek. Wat zouden jullie doen?