Heeft iemand ervaring met een groot (+5 jaar) leeftijdsverschil tijdens zijn studie? Ben ff heel erg in dubio en ben zo teleurgesteld in mijn studie.
lang verhaal, veel huilie huilie
Gisteren heb ik de introductie gehad van mijn studie, het is HBO Communicatie.
Jongste is 16, gemiddelde leeftijd is 18-19, de een na oudste is max 20. Ik word dit jaar 26 en ik merk zo’n generatiekloof…
Op het mbo was de kloof iets minder groot maar zelfs daar had ik er al wat moeite mee. Iedereen in de klas ging naar hun eerste festival, hadden voor het eerst een bijbaantje, kregen hun eerste vriendje, ga zo maar door. Ik had dat allemaal al meegemaakt.
Echter merk ik dat ik er nu meer moeite mee heb. De klasgenoten op het HBO leven in een compleet andere wereld. Ze zijn egocentrisch, narrowminded, denken enkel in hun eigen straatje en de rest kan de pleuris genieten. Ze kijken ook niet verder dan hun neus lang is, denken ook nog op een heel kinderlijke manier en dat vind ik erg jammer, aangezien we veel groepsopdrachten moeten doen.
Ik daarentegen denk juist weer op een logische, onderzoekende manier (is er toch nog iets blijven hangen op het vwo… kuch) en heb al bijna 10 jaar werkervaring + al een opleiding afgerond. Een wereld van verschil dus.
Nu besef ik me natuurlijk dat het nog kinderen zijn en dat zij grotendeels niks aan dat gedrag kunnen doen, want ja, de middelbare of het mbo is op zo’n manier ingericht dat je in problemen en hokjes moet denken. Alles wat daarbuiten valt kunnen zij niet aan. Maar toch voorzie ik problemen, gezien het verschil van leeftijd en niveau.
Dit is nu de tweede dag en ik had vanochtend al: als dit elke dag zo gaat, dan denk ik niet dat ik dit ga halen. Ze denken enkel vanuit hun eigen perspectief: als ik het niet kan, dan kan niemand het en dan is het niet mogelijk. Ik moet een marketingcampagne ontwikkelen voor product x en het moet ludiek zijn? Oh, maar ik heb toch geen geld om dat te doen, dus dan doen we het maar helemaal niet. En het lijkt me zo lastig om daarmee om te gaan. Dus ik vroeg me af of iemand daar ook ervaring mee heeft, in het specifiek op het HBO…