Mij spreekt vooral klinische psychologie aan, volgensmij is de enige premaster daarvoor aan de Open Universiteit (ohja wil per se in Ams blijven natuurlijk hahaha ) en dat heeft denk ik niet mijn voorkeur. Maar goed, zit nu in derde jaar dus heeft nog wel even tijd. Wat voor opleiding doe je nu?
Ja ik! Doe nu een master en heb eerst een pre-master moeten doen.
Klinische psychologie klinkt echt mega interessant (heb het net even googled). Hoezo wil je per se in Amsterdam blijven? Oh, dan heb je zeker nog even tijd! Goed dat je er nu al over na aan het denken bent
Ik ben afgelopen juni afgestudeerd aan de opleiding X en heb nu een tussenjaar om uit te zoeken wat ik wil gaan doen. Ik twijfel ook nog over het wel of niet doorstuderen trouwens Echt lastig allemaal hoorâŠ
Aub niet citeren ivm herkenning
Dit herken ik heel erg. En dat gevoel heb ik nog weleens. Maar ik heb mezelf altijd voorgehouden dat ik het âgewoonâ probeer en dan wel zie waar het schip strand. En tot nu toe gaat het dus erg goed.
Ik vond zelf de pre-master zwaarder dan de master zelf. Het voelde voor mij echt een beetje als een soort selectieproces zodat ze zeker weten dat je er echt voor wilt gaan.
Ik zit trouwens op de UU en heb hiervoor mijn hbo in Amsterdam gedaan (waar ik woon).
Je post stelt mij wat geruster, thanks! Fijn om te lezen dat het tot nu toe erg goed gaat!! Ah ja, heb van meerdere mensen gehoord dat een pre-master vaak zwaarder is dan een master.
Ik kan het alleen maar aanraden! Maar vond en vind een groot verschil zitten tussen hbo en wo. Nu komt dat misschien ook wel omdat mijn hbo opleiding veel meer was gericht op de praktijk en mijn wo opleiding daarin het tegenovergestelde is. Als je eens wilt praten of vragen hebt mag je me altijd een pb sturen!
Dankjewel voor je uitgebreide reacties en lief zeg!
Van veel datasets moeten wel codebooks of technische rapporten beschikbaar zijn, waarin dus de data+variabelen worden beschreven. Soms zijn deze online te vinden (bijv. als de dataset wordt doorverkocht) en anders zou je je begeleider kunnen mailen met de vraag of ze het technische rapport/codebook kan mailen.
Zijn er hier mensen die rechten studeren bij de OU? Ben net begonnen met inl. recht en benieuwd of er meer zijn die schakeljaar / master doen.
Ben voor 2 vakken ingeschreven van rechtsgeleerdheid, volle bachelor wel. Vind het niet ideaal.
Oh wil je vertellen wat je niet ideaal vindt?
Te weinig druk, maar dat is heel persoonlijk. Collega van me heeft premaster rechten gedaan en hij vond het ook heeeelemaal niks
Aha, nou ik hoop dat ik dat niet ga krijgen dan! Ik zou liever master bij de uva doen, maar dat mag niet zonder hbo rechten
Thanks voor je uitgebreide reactie
Haha, heel herkenbaar. Maakt niet uit of je studeert, stage loopt of hoe groot het medium is waarvoor je werkt: nooit op één persoon rekenen. Gaat altijd fout
Hoe gaan jullie om met dingen delen met studiegenoten? Wij moesten een e-book aanschaffen dus ik had dat gedaan, en nu vraagt een studiegenoot van mij of ik het deel van dat boek dat we nodig hebben wil delen. Ik wil nee zeggen omdat ik zoiets heb van âdoe het zelfâ en andersom biedt hij nooit aan om iets te delen wat ik niet heb, plus het was best duur dus daar ga ik in mijn hoofd dan zuur en gierig over zitten doen Maar aan de andere kant denk ik: waarom zou ik niet gewoon helpen als ik dat boek toch al heb? Dat vind ik flauw van mezelf en vind het ook ongemakkelijk om nee te zeggen
Ik heb altijd als regel dat ik er ook iets aan moet hebben en ik geef niets aan ongemotiveerde studenten .
Zou zelf gewoon nee zeggen als ik een e-book had gekocht, of voorstellen om de kosten te splitten zodat ik er zelf wat aan zou hebben.
en @Quinoa thanks, het delen van de kosten is wel een goede, dat ga ik denk ik voorstellen! Ik heb de boot tot nu toe een beetje afgehouden dus het is denk ik wel duidelijk dat ik geen zin heb andermans studie te bekostigen. Blijf zulke dingen altijd lastig vinden
Ik deel alleen dingen met âvriendenâ, net als opdrachten/aantekeningen, etc. Op mijn studie had je echt veel mensen die wel willen profiteren maar nooit dingen sturen als jij dan een keer niet naar college kunt komen.
Met een aantal studiegenoten had ik dat we regelmatig dingen naar elkaar stuurden en dat ging best gelijk op, dus dan zou ik het misschien wel delen ook al mag het officieel niet.
Een studiegenootje vroeg een keer aan mij of ik een verslag wilde sturen omdat ze niet precies begreep wat de opdracht was en mijne haar wel goed leek, toen zei ik âheb nog geen cijfer dus liever nietâ omdat ik geen nee zonder reden durfde te zeggen en toen zei ze âstuur toch maarâ lol. Niet gedaan natuurlijk maar vind dat zo asociaal, maak lekker je eigen opdracht. Dus ik zou wel duidelijk zijn ongeacht je keuze, maar de kosten delen lijkt me een prima oplossing!