Studietopic

Ik gebruik zelf nooit flashcards, maar kun je niet gewoon zoiets kopen?

2 likes

Ja die gebruik ik inderdaad! Als je ze dubbelvouwt plakken ze en zijn ze steviger. Ik gebruik ze normaal alleen voor arresten maar echt een goede tip om er veel meer stof mee te leren @Fishing !

1 like

Ik Bestelde ze ook idd.
Duur maar ik ben een beetje een perfectionist

Te dunne kaartjes vond ik rot. Ze moeten even groot en die ring erdoor heen vond ik ideaal

Dus
 ik heb geen alternatief voor je haha.

Quizlet enzo vond ik ook minder. Dat is denk ik heel persoonlijk maar ik vind het fijner te schrijven en papier te voelen ofzo? Ik print ooo nogsteeds m’n artikelen uit en m’n scriptie om het na te lezen. Ik ben een nep - millennial :joy:

1 like

Oja en ik vond het ook makkelijker worden naar mate je de “stijl” van de uni leert kennen.

Zo zat ik eerst in Leiden en daar stelden ze echt van die stomme vragen. Bijv bij een mediatie model dan 2 getallen weghalen en dan wat stond er bij getal X?:
A. -.99**
B. -.83**
C. .99**
D. .83**

Kijk dat je moet weten of het verband positief of negatief is - kan ik inkomen. Maar die getallen zo exact. Why.

Of 3 grafiekjes laten zien en dan: welke stond in het artikel?

Op de UVA stellen dit soort vragen totaaaaal niet. Dus de eerste keer had ik heel “Leidens” geleerd zeg maar haha

Haha ja ik heb ook een papieren agenda :joy:


Ik bestelde ze bij https://www.flashcardsbestellen.nl/shop/pakketten/pakketten-flashcards-a7-formaat/flashcards-pakket-kleur-500-stuks-inclusief-perforatie-en-5-klikringen/

1 like

Wat mij naast alle tips die genoemd zijn heel goed helpt, is de samenvatting van een ander kopen/vragen en zelf aanpassen en aanvullen. Scheelt gedoe met alles noteren en je leert toch redelijk actief omdat je kritisch naar de stof moet kijken om te bepalen wat wel en niet belangrijk is. Ook zelf voorbeelden verzinnen bij begrippen vind ik heel goed werken. Zo leer je aan de hand van je eigen voorbeelden ipv die van het boek/artikel/iemand anders.

Ik ben bezig met mijn aanmelding voor een masterstudie aan een Zweedse universiteit. Studeer nu in Nederland en zie met de minuut mijn kansen om toegelaten te worden slinken :disappointed::disappointed::disappointed:

Ik moet zoooo veel aanleveren en mijn studie (en daarmee mijn diploma)is nogal uniek, waardoor het heel lastig is om aan te tonen dat ik in aanmerking kom voor deze studie.

Oh en het moet voor 15 januari :sob: Heb nu nog geen enkel officieel ondertekend document van mijn onderwijsinstelling.

Wil even janken

1 like

Hoe houden jullie jezelf gemotiveerd? Ik merk dat ik de eerste twee jaar redelijk makkelijk ben doorgekomen en dat ik nu het derde jaar (afstudeerjaar) best wel veel moeite heb met alles bijhouden en optijd leren voor tentamens. Ik wil dit jaar graag afstuderen, maar toch stel ik alles uit. Ik heb morgen bijvoorbeeld tentamen om
09:00 en ik ben nu nog (01:50) aan het leren omdat ik echt 20% van de stof pas beheers. Veel te laat i know, maar ik kan het gewoon niet opbrengen. Ik voel ook vet veel druk (ik leg mezelf vooral op dat andere dat verwachten)om dit jaar af te studeren, terwijl ik zelf een jaar uitloop helemaal niet erg zou vinden. Zoals jullie misschien merken zit ik een beetje in de knoop met mezelf en mijn studie.

He, ik kan je niet helpen maar ik wil wel even zeggen dat ik exact hetzelfde ervaar.

Ik heb zometeen ook om 8u30 een tentamen, en ben nu nog snel snel mijn samenvatting aan het doornemen
 Echt belachelijk

Ik ben nu bezig aan mijn 3-jarige master (na 3 jaar bachelor) en merk dat ik het zo zo zo beu ben. Ik wil doodgraag dat diploma en ik ga ook gewoon verder doen hoor, maar ben Ă©cht studiemoe. Ik wil gewoon aan het praktische gedeelte van mijn opleiding beginnen (en dat is enkel het laatste jaar vd master) en werken.

Terwijl het nu juist de nuttigere vakken zijn
 toch ben ik ‘op’ door veel loze vakken in mijn bachelor te leren.

Succes straks!!

1 like

Is het nog gelukt met je aanmelding?

Lief dat je het vraagt!

Helaas niet. Die master gaat hem dus niet worden. Ik heb nu mijn zinnen gezet op een andere master (die ik op de een of andere manier nog niet eerder tegen was gekomen), ook in het buitenland. Het is een joint master aan universiteiten in 3 verschillende landen (zet hier liever de titel niet neer, mocht iemand nieuwsgierig zijn: DM me haha). Edit: waaronder Denemarken. Daar zat jij ook toch? (Als je het hier niet wil hebben staan haal ik het weg)

De toelating gaat heel pittig zijn, want ik moet aantonen dat mijn bachelor erop aansluit en er zijn maar weinig plekken (en mijn cijfers zijn niet allemaal top, omdat het vaak niet echt mogelijk is om hele hoge cijfers te scoren). Heb nu extra hulp ingeschakeld van een docent. Hij kan niks voor me regelen, maar wel meedenken en me ondersteunen en ik merk dat ik dat wel nodig heb. Er zijn ook wat andere studenten die tegen ongeveer dezelfde problemen aanlopen, dus we helpen nu elkaar een beetje.

Ik werk er in ieder geval heel hard aan en zie wel waar het schip strandt nu.

Jammer!

Het hele proces kan inderdaad heel veel moeite en stress kosten, zeker als je in het buitenland gaat studeren. Hopelijk lukt het de master die je nu op het oog hebt, klinkt in ieder geval heel tof!

Ik studeer inderdaad in Denemarken en ik merk ongeveer 50% van mijn medestudenten zijn geselecteerd wegens hun motivatie en 50% obv eerdere studieresultaten/ervaring. Dus wat dat betreft heb je denk ik nog veel kans als je goed gaat zitten voor je motivatiebrief. Succes!

Mijn oma, geboren ergens in de jaren twintig, had al rechten gestudeerd :sunglasses:

7 likes

Ze willen geen motivatiebrief :sob: Hebben zelfs aangegeven dat als ik er een meestuur ze die compleet buiten beschouwing laten. Ik baal daar heel erg van, want met een motivatiebrief en portfolio kan ik zonder moeite aantonen dat dat wat ik heb gedaan goed aansluit op de master.

Vind je het goed als ik je een pb stuur over iets?

VroegĂąh heette HBO volgens mij de HEAO?
Ofzo? Dat heeft mijn pa (69 dit jaar) gedaan (na de PABO, die toen de “kweekschool” heette haha)

Denk wel idd dat meer mensen nu studeren ja! Het is nu toch voor iedereen met de capaciteiten mogelijk
 vroegah ging de helft met 14 werken, want geld was nodig 


1 like

Studeren was vroeger gewoon meer voor de elite en nu minder. Dus ik denk inderdaad omgeving. Er zijn veel mensen van ‘onze’ leeftijd die de eersten zijn die studeren in hun familie. Mijn uni heeft er zelf een club voor.

Ik ken trouwens wel veel oudere mensen die niet hebben gestudeerd maar zichzelf inmiddels hebben opgewerkt tot een HBO of WO-niveau baan. Ik vraag me altijd af of dat nu ook nog zou kunnen omdat ik het idee heb dat veel werkgevers wel gebrand zijn op een diploma.

2 likes

Ik ben zo gestresst momenteel, ben er echt klaar mee. Ben bezig met een groot groepsproject (15ect) voor de kerst hadden we het paper ingeleverd en as dinsdag hebben we de verdediging/presentatie. Het proces van schrijven was een en al ellende (begonnen pas echt met schrijven 3 weken voor de deadline (project duurde 2 maanden) meerdere groepsleden zijn een tijd uitgevallen - uiteindelijk hebben 2 mensen geen woord meegeschreven, supervisor heeft ons totaal niet begeleid en de laatste mails niet eens beantwoord - hij heeft 10 dagen na de deadline gereageerd en ons feedback gegeven van een eerste draft). En nu ben ik bezig met de presentatie, maar zoveel klopt niet aan het project en ik ben bezig met het ding waar wij al die tijd al op vastliepen. Daarnaast ben ik ook heel bang voor de feedback van onze supervisor, ook al heeft hij eigenlijk geen recht van spreken. Maar het lukt mij niet om te ontstressen en tering hey wat is studeren soms kut.

@Pantalones oh ik zie je reactie nu pas, wat shit en raar dat je geen motivatiebrief kan meesturen. Maar natuurlijk mag je mij een pb sturen!

Heeft iemand ervaring met aanmelden voor een studie met decentrale selectie na de deadline van 15 januari?

Ik heb hier trouwens meerdere keren gepost dat ik statistiek zo lastig vond en heb door jullie tips een 3,5 naar een 8,5 weten te herkansen en een 4,5 naar een 7,0. Dankjewel!!! :two_hearts:

20 likes

Waw, super, @Filia!!

2 likes