Studietopic

Ik kan het ook aanraden om (statistiek) principes te YouTuben! Vaak werken zulke filmpjes ook goed. Zo heb ik al m’n statistiek vakken, maar ook calculus, mechanica en dynamica geleerd en gehaald met hoge cijfers zelfs!

3 likes

Dat is goed om te weten, bedankt!

Thanks voor de tip! Heb je nog aanraders qua youtubers?

1 like

Oeh is al weer echt een poosje geleden. Heb even gezocht in m’n whatsapp geschiedenis en vond dat iemand dit van m’n master aanraadde:

“ REALLLY basic explanation, understanding why how when you should do something” gaf m’n studiegenoot aan en zij is echt heel erg eager to learn dus denk dat je met dit filmpje en andere filmpjes van hem verder komt iig. Als dit niet helpt wil ik wel even zoeken naar wat ik allemaal gebruikt heb.

Edit: ik weet iig dat ik zijn filmpjes ook over anocva/ancova gekeken had en dat het hielp. En vind dat Andy Field ook heel chill en simpel in z’n boek uitlegt wat je nou wanneer doet, waarom en hoe dat dan moet in spss. Heb evt nog een digitale versie van een boek van hem mocht je dat willen!

1 like

Super bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik ga eens kijken! Ik heb zelf wel een boek van Rebecca Warner maar zij legt alles heel moeilijk uit. Word in dat boek van Andy ook aandacht besteed aan logistic regression, anova, multiple/bivariate regression, path analysis? Dan heb ik er zeker interesse in! :slight_smile:

1 like

Van path analysis weet ik het niet maar de rest wel! Ik stuur m even ergens deze week op per PM!

1 like

In path analysis kijk je welke relaties er allemaal zijn (direct, indirect, spurious, unknown) tussen X en Y. Zou heel fijn zijn als je me zou willen helpen @Santeria

@Harrrie Dankjewel!!

Ik hoop dat ik in het goede topic zit en dat iemand mij hier misschien een duwtje in de goede richting kan geven.

De situatie is dus als volgt: ik werk samen in een groepje van 5, 1 iemand is nooit aanwezig en 2 anderen en ik hebben al werkervaring en zijn al wat ouder, dus dat gaat gewoon lekker. Alleen zit er dus een meisje in ons groepje die net van de havo komt, die zo goed als onzichtbaar is. Ze doet niks, ze praat niet, je moet echt taken aan haar geven omdat ze dat niet uit haarzelf doet. Ze is ook totaal niet op de hoogte van wat wij doen, simpelweg omdat ze totaal geen interesse toont. Terwijl wij die taken wel op een bord zetten en dat achteraf met elkaar bespreken. En als ze wel iets doet dan zijn het dingen die we allang gedaan hebben, of ze communiceert totaal niet wat ze dan wél gaat doen.

We hebben al veel dingen geprobeerd maar ze toont geen verbetering en ik begin het toch aardig zat te raken. Heeft iemand misschien tips waar ik nog niet aan heb gedacht?

Ik snap dat dat irritant begint te worden! Heb jij dit al een op een met haar besproken? Misschien dat dat een idee is.

1 like

Oke, ik probeer hier ook nog even. Zit iemand van jullie misschien op KU Leuven die mij kan helpen? Ik heb namelijk een vraag! Ik ga poging 1130 doen om verder te gaan met mijn thesis.

Ik zou het ook gewoon met haar bespreken. Als er dan nog niks verandert zou ik haar gewoon haar ding laten doen en in jullie reflectieverslagen zetten dat ze niet actief meedeed.

1 like

Scribbr heeft er eentje, volgens mij kost die wel geld. Ik heb echter wel goede ervaringen met Scribbr zelf dus je zou het kunnen overwegen!


Ik ben bezig met mijn (hopelijk) allerlaatste verslagen ooit maar ik heb zoooooo weinig motivatie. Ik doe een verkorte eerstegraadsopleiding maar ik heb echt het idee dat ik 0,0 heb geleerd het afgelopen semester. Het is gewoon de tijd uitzitten om mijn papiertje te kunnen halen. Wil deze vakantie alles afronden zodat ik niet hoef te stressen tijdens de werkweken, maar ughhhh echt geen motivatie.

1 like

Omg de engste docent van mijn studie is de tweede lezer van mijn scriptie… hahahhahaa… kill me now…

Nee hij is best aardig maar hij is heel slim en hij snapt niet altijd dat wij niet zo geleerd zijn als hij, dus in die zin ook wel streng.

Ik moet volgende periode een vak herkansen waarvoor ik achteraf gezien de stof dieper had moeten begrijpen dan dat ik dacht. Hoe leren jullie voor een herkansing? Ik kan de colleges terugkijken dus ik dacht er zelf aan om het vak gewoon zelf opnieuw ‘te volgen’ naast de twee andere vakken die ik dan heb en dan gewoon alle drie de tentamens te maken. Of zouden jullie het anders aanpakken?
Ik heb die periode dus drie tentamens waarvan het dus van één vak de herkansing is en van twee vakken de eerste kans.

Ik denk dat wat je noemt wel een goed idee is! Zelf luister/kijk ik altijd een college terug om mijn aantekeningen (die ik tijdens het college heb gemaakt) aan te vullen. Die aantekeningen vul ik daarna weer aan met een samenvatting van de stof die ik gelezen heb. Aan het einde van een week maak ik wat oefenvragen voor mezelf en probeer ik die week aan de stof uit eerdere weken te koppelen. Misschien niet alleen een tip voor een herkansing, maar vooral om de stof dieper te leren. Ik heb het idee dat het dan beter blijft hangen. Hopelijk kan je er wat mee!

1 like

Late reactie, maar wat lief!! Op dit moment is het niet meer nodig maar ik begin binnenkort weer aan een scriptie dus zal het onthouden :smiley:

Zo’n “iemand” was mijn scriptie (Bachelor) begeleider. De hele uni keek tegen hem op en hij was echt zo’n hoogleraar die duizend-en-één publicaties op z’n naam had. En hij had z’n standaard idd heel hoog: bracht alles alsof het “toch logisch was”…
Maar ik heb wel super veel van hem geleerd en er echt baat bij in m’n master scriptie.

En hoewel ik het inleverde met het idee: net een 5.5, hebben ze zich aan dezelfde eisen te houden en kreeg uiteindelijk een 7.5…

Hij zei toen: “ik kijk alles na alsof het een officieel paper is, maar natuurlijk is de normering minder streng uiteindelijk” :crazy_face:

1 like

Ik zweer bij flashcards… sinds ik die gebruik ga ik al zo’n 180EC herkansingsloos er door heen haha.

Door het schrijven leer je en als je jezelf dwingt het op een logische manier neer te zetten moet je ook soms dieper de stof in om verbanden te vinden.

Daarnaast schreef ik grote verbanden altijd uit op gekleurde vellen. Met plaatjes etc die ik er bij teken zodat ik ook echt “bezig” was mt de stof

3 likes

Ik gebruik voor alles flashcards dus :upside_down_face:

Daar zet ik ook bijv op:

4 discussie punten van onderzoek van Pietje & Bolle 2007
Oid

2 likes