Studietopic

Ik ben alweer bijna op de helft van mijn stage, gaat zo hard! Ben ook heel blij met de plek, het is sowieso de leukste stage die ik tot nu toe heb gehad en ook fijne collega’s en begeleider. Nu steeds maar 1 dag op kantoor, andere 4 dagen doe ik thuis maar dat gaat me ook wel prima af.

1 like

Haha ah shit ja dat klinkt wel intens!

Bedankt voor je bemoedigende woorden, denk dat ik daar ook echt even aan toe was. Ik heb ook gemerkt dat veel andere studenten ook nog niet ver zijn met een stage vinden/veel afwijzingen hebben ontvangen. En je hebt gelijk dat het met covid ook meteen een andere situatie met zich meebrengt. :relaxed:

Ik doe de docentenopleiding NL in deeltijd, maar ik heb ondertussen een aanstelling gekregen. Maar ik merk dat ik het niveau van de opleiding vrij laag vind, saai en (nog) niet aansluiten op de beroepspraktijk. Ik ben wel gemotiveerd om door te gaan omdat ik het werk heel leuk vind, maar ik trek die online colleges en dat geneuzel gewoon heel slecht. Plus, de colleges worden alleen live (online dan) gegeven en vanwege het tempo zit ik me echt de hele dag te ergeren, met het idee dat ik er weinig van opsteek. Het liefst kijk ik die colleges gewoon terug en doe ik gewoon wat meer vakken tegelijk, maar dat kan dan weer niet vanwege de tijden/aanwezigheid. Ik zit ook te twijfelen of ik wil switchen van hogeschool (met de hoop dat ik daar meer kan versnellen) maar dat is ook weer zo’n gedoe en dan zou dat pas volgend jaar zijn.

Mehhhhhhhhh moest hier echt even over zeiken hoor. Kortom; ik kan het niet echt oplossen/beter maken eigenlijk.

Ik heb vandaag 4 uur in de UB gestudeerd (je kan hier af en toe een plek reserveren) en ik heb in die paar uur meer gedaan dan de afgelopen week thuis in 20 uur. :cry: Ugh ik mis de uni zo erg, laat dat vaccin maar snel komen zodat ik mijn bureau weet de deur uit kan bonjouren…

3 likes

Ik vermeed dit topic altijd met een reden, maar ik moet mijn problemen denk ik toch even onder ogen komen. Ik heb mezelf zo in de nesten gewerkt door uitstelgedrag met studie en werk, waardoor ik echt nog een shitload aan verslagen moet inleveren voor begin januari. Inmiddels overzie ik het echt niet meer, al heb ik gelukkig wel een superlieve docent die me graag wil helpen met de planning enzo.
Maar inmiddels is dat echt de laatste planning waar ik me aan kan houden om ook nog voor de juiste datum te kunnen afstuderen (ik heb een contract voor studie/werk), anders heb ik echt een probleem. Ik denk dat het goed is als ik dit niet meer zo voor mezelf houd, omdat ik echt een struisvogel ben met dit soort dingen. Dus jullie zijn de voorzichtige eerste stap (oké mijn vriend weet het wel maar that’s it, ik schaam me er echt voor en probeer er altijd van weg te lopen maar die optie heb ik nu dus niet meer). Ik merk ook dat ik zo gespannen ben de laatste tijd. Ik voel me juist heel gelukkig met mijn leven op dit moment, maar dit hangt echt als een soort donkere wolk om me heen.

Dit helpt in ieder geval al, haha.

4 likes

Ah wat rot en lastig! Misschien een schrale troost, ik herken het wel want ik ben mijn afstuderen enorm aan het uitstellen. Ik vind het in ieder geval niet nodig om je je ervoor te schamen, iedereen heeft wel eens periodes waarin het niet of minder lukt om gedaan te krijgen wat je eigenlijk moet of wil doen. Daarbij helpt 2020 natuurlijk totaal niet mee. Heel knap dat je dit hier plaatst en veel succes!! Plaats je af en toe een update als dat lukt en als je dat wil?

1 like

Wat rot zeg! Het is steeds moeilijker om te beginnen aan dingen die je voor je uit schuift. Ik snap helemaal hoe dat gebeurt en je hoeft je er niet voor te schamen! Fijn dat je nu een planning hebt en heel veel succes!

1 like

image

14 likes

Thinking about doing an extra bachelor’s degree.
image

Doing a second bachelor’s degree

5 likes

Als ik de lesstof van mijn eerste bachelor vergelijk met die van mijn master, vond ik mijn master goed te doen. Misschien niet eens moeilijker. In sommige opzichten was mijn master makkelijker omdat ik mij toen maar bezighield met één richting ten opzichte van de 3 á 4 gebieden van mijn bachelor. En sowieso was die studie relaxter door het beperkte aantal studenten (bijv. iets meer oog voor persoonlijke omstandigheden van de student). En als je meer vakken hebt die echt aansluiten op je interesses en de dingen waar je goed in bent, dan is het gewoon beter te doen dan tegen je zin vakken moeten volgen waar je nooit zelf voor zou kiezen.

1 like

Ik ben na een paar jaar fulltime werken dit jaar gestart met een premaster. De eerste weken moest ik best wel wennen aan opnieuw studeren en studeren aan de universiteit. Ik heb hiervoor een HBO-bachelor gedaan. Ik vroeg me af welke faciliteiten studeren aan de universiteit nog meer biedt? Waar maken jullie gebruik van?

1 like

Toegang tot bepaalde media, clubs, samenwerkingen met organisaties etc.

1 like

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het klopt dat normaliter de premaster studenten veel met elkaar optrekken. Helaas heb ik door Corona alleen nog online lessen gehad, waardoor de Universiteit nog heel abstract aanvoelt. Ik probeer nog mijn weg te vinden.

1 like

Super bedankt! ik heb heb je lijstje opgeslagen !

Ik vind de stof niet per se moeilijker, maar het is wel meer werk allemaal. Mijn bachelor was opgedeeld in heel duidelijke blokken: 4 periodes, elke periode 2 vakken van 7.5 punt. Nu heb ik meestal 5/6 vakken tegelijk die weliswaar minder ECTS waard zijn, maar waar ik voor mn gevoel alsnog evenveel werk per vak in moet steken om goed te kern te begrijpen en er mee verder te kunnen. Ik heb nu ook ineens semestervakken en daar ga je ook weer anders in dan als je weet dat je een vak na 10 weken weer afrond. Mijn master is ook veel wetenschappelijker, dus ineens veel meer papers schrijven en onderzoek doen terwijl ik dat in mijn bachelor vrijwel niet heb gehad. Dat is ook wel even wennen en ik merk dat ik toch wel wat ondersteuning daar in mis (ik heb wel een WO-bachelor gedaan, maar een technische studie dus dat is veel toegepaster dan de gemiddelde alpha studie en veel minder wetenschappelijk opgezet).

Ik moet nu ook veel meer in de avonduren en weekenden werken omdat doordeweeks alle dagen zijn volgepropt met colleges, werkgroepen groepsprojecten, en al het andere werk moet je daarnaast nog maar zien te doen. Tijdens m’n bachelor was ik vaak wel elke dag van 9 tot 6 bezig, maar daarna was je ook wel klaar voor de dag (behalve in de tentamenweken dan haha). Nog iets wat anders is: tijdens de bachelor had ik vooral tentamens en deadlines aan het einde van elke periode, nu is dat veel meer verspreid en heb ik eigenlijk altijd wel een naderende deadline of tentamen, best vermoeiend haha.

Wat overigens denk ik ook scheelt is dat ik tijdens corona met mijn master ben begonnen en ik ben gewoon echt niet goed in thuis werken/studeren, ik denk dat als ik in de normale situatie hiermee was begonnen ik het een stuk makkelijker had gevonden!

1 like

Heb je altijd last van abnormale vermoeidheid? Of is dat sinds kort?

Ik heb 10 jaar geleden de overstap gemaakt van hbo naar universiteit. Een van de dingen die toen speelde was dat het voor mij lichamelijk erg zwaar was om te voldoen aan alle verplichtingen die het hbo aan mij stelde en er weinig ruimte was voor een passend programma. (Strenge aanwezigheidsplicht en vaak 9 tot 4/5._ De opleiding zelf weinig uitdagend, de uitdaging voor mij was om genoeg uren aanwezig te zijn.

Voor mij bleek de universiteit een betere optie omdat ik daar o.a. meer vrijheden had + minder contacturen (maar goed, dat verschilt natuurlijk per opleiding en opleidingsinstelling). Nu doe ik weer hbo, maar spelen bepaalde problemen niet echt meer. Wel beloven ze van alles, maar in de realiteit is veel (toch) niet mogelijkheid. Ik geef anderen alleen als tip mee om zoveel mogelijk vast te laten leggen, zowel wat jij mankeert, wat jij nodig hebt (of denkt te hebben in de toekomst) en wat zij voor je zouden (kunnen) doen. Dat het niet bij leuke beloftes blijft want daar zijn ze goed in.

1 like

Ik had vandaag een paper deadline om 17:59 maar door gedoe met inleveren (de stroom viel uit rond 17:45 waardoor de computer niet meer aan ging :neutral_face:) heb ik hem één minuut te laat ingeleverd, om 18:00. Op turnitin wordt er geen onderscheid gemaakt tussen hoeveel te laat je bent dus er staat nu alleen “<1 hr late.” In de course manual staat niet dat je punten aftrek krijgt als je het een X aantal tijd te laat inlevert en ik heb de coordinator / docenten er ook niet over gehoord, maar je weet het nooit zeker natuurlijk (op sommige universiteiten zijn ze daar wel heel streng mee, zelfs een minuut is dan al reden tot puntenaftrek). Ik twijfel of ik mijn editor hier even een mailtje over moet sturen? Ik neem dan natuurlijk wel verantwoordelijkheid en het is ook niet bedoeld als slap excuus, maar om even aan te geven dat het geen nalatigheid is maar pure pech.

• Wel mailen en de situatie uitleggen, gewoon voor de zekerheid
  • Niet mailen, dan trek je er alleen maar de aandacht op en ze zullen vast niet moeilijk doen om 1 minuut
  • Anders…

0 stemmers

Wat gek ook dat jij dat vak moest volgen om toegelaten te worden (en blijkbaar is dat ook echt nodig voor je master) en die anderen niet? En dat je dan ook een project moet doen met die mensen, dan voel je je een ook beetje genaaid door de uni.
Snap je frustratie, het klinkt echt vreselijk irritant.

Het lijkt me ook sterk idd, waarschijnlijk hebben ze dan gewoon geen zin om moeite te doen :disappointed:
Ook echt balen dat je dan helemaal dat vak gevolgd en je er van alles van weet en dan zit je met deze mensen opgescheept. Hopelijk komt het nog een beetje goed voor de deadline

Ik twijfel al minstens een jaar om een bachelor studie te doen naast mijn voltijdse job. Ik twijfel zo hard of het wel haalbaar is om alles in afstandsonderwijs te doen.

Anderzijds heb ik nu nog geen kinderen en is ons huis zo goed als klaar (=weekends terug vrij om te kunnen studeren). De laatste tijd denk ik er meer en meer aan want ik werk in de energiesector in België en mijn functie kan wel eens gedaan zijn over een paar jaar.

Ik wil het niet graag toegeven, maar het wringt toch een beetje dat ik gestopt ben na 1 jaar bachelor (ik was totaal niet geslaagd hoor, had veel herexamens, maar ik kon wel verder als ik wou).

Hebben mensen hier ervaring met avond-/afstandsonderwijs? Of mensen die me raad kunnen geven?