Ik vind de stof niet per se moeilijker, maar het is wel meer werk allemaal. Mijn bachelor was opgedeeld in heel duidelijke blokken: 4 periodes, elke periode 2 vakken van 7.5 punt. Nu heb ik meestal 5/6 vakken tegelijk die weliswaar minder ECTS waard zijn, maar waar ik voor mn gevoel alsnog evenveel werk per vak in moet steken om goed te kern te begrijpen en er mee verder te kunnen. Ik heb nu ook ineens semestervakken en daar ga je ook weer anders in dan als je weet dat je een vak na 10 weken weer afrond. Mijn master is ook veel wetenschappelijker, dus ineens veel meer papers schrijven en onderzoek doen terwijl ik dat in mijn bachelor vrijwel niet heb gehad. Dat is ook wel even wennen en ik merk dat ik toch wel wat ondersteuning daar in mis (ik heb wel een WO-bachelor gedaan, maar een technische studie dus dat is veel toegepaster dan de gemiddelde alpha studie en veel minder wetenschappelijk opgezet).
Ik moet nu ook veel meer in de avonduren en weekenden werken omdat doordeweeks alle dagen zijn volgepropt met colleges, werkgroepen groepsprojecten, en al het andere werk moet je daarnaast nog maar zien te doen. Tijdens m’n bachelor was ik vaak wel elke dag van 9 tot 6 bezig, maar daarna was je ook wel klaar voor de dag (behalve in de tentamenweken dan haha). Nog iets wat anders is: tijdens de bachelor had ik vooral tentamens en deadlines aan het einde van elke periode, nu is dat veel meer verspreid en heb ik eigenlijk altijd wel een naderende deadline of tentamen, best vermoeiend haha.
Wat overigens denk ik ook scheelt is dat ik tijdens corona met mijn master ben begonnen en ik ben gewoon echt niet goed in thuis werken/studeren, ik denk dat als ik in de normale situatie hiermee was begonnen ik het een stuk makkelijker had gevonden!