Taalergernissen

Ik zeg dit altijd volgens mij en kom wel uit het zuiden, dus misschien echt dingetje van hier. Dacht dat het normaal was😂

Edit; lees nu pas het artikel. Ben ook echt een bij-zegger. Al probeer ik dat af te leren want weet heel goed dat dit fout is. Schiet me ineens te binnen dat een oud scharrel uit R’dam eens tegen zijn ouders heeft gezegd: ‘ik heb nou een meisje ontmoet joh, zij maakt haar zinnen nooit af’. Haha okkk, sorry. Daarom is het vast nooit wat geworden :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Vind je bijvoorbeeld “een biertje op hebben” dan ook gek klinken?

Edit: lees nu het artikel en daarin wordt inderdaad onderscheid gemaakt tussen wel of niet al in je maag zitten, never mind me :sweat_smile:

Het woord huilon!!!

8 likes

Mijn ogen beginnen altijd spontaan te bloeden van ik wordt

6 likes

Lol ik wordt, de oude klassieker. Ik heb voor een freelance opdracht eens commentaar gekregen dat een beetje zo ging: “ziet er leuk uit maar ik werdt er niet enthousiast van” toen dacht ik lol ok meit. Fijn dat jij dit mag beoordelen.

13 likes

Dat is zo voor schut

5 likes

Mijn persoonlijke mening.
Ik zou zeggen, kom binnen.
Zoals bijvoorbeeld.
Dan heb ik zoiets van.

6 likes

Ik heb net deze parel ontdekt: hoe gebruik je 3x ongeveer hetzelfde woord?

En tevens wordt ons daarbij ook

6 likes

zo kun je ook iets “championnen” naar het schijnt. dat is als je het nog beter hebt gedaan dan alleen deliveren.

2 likes

O ik heb er ook een hekel als mensen ‘welke’ of ‘hetgeen’ schrijven. Doe niet zo fancy. Gebruik gewoon “die” en “wat”.

“We zien hier dat de cola, welke op tafel staat, zoet is, hetgeen erg prettig is.”

–> “De cola op tafel is zoet. Chill.”

6 likes

even zeuren hoor maar dat is er juist een van mij: dit is dus niet spontaan, hier is een duidelijke aanleiding aan te wijzen voor het bloeden van de ogen?

19 likes

Dit is volgens mij een friesisme. In het fris is ‘ik bin nedich’ wel correct

2 likes

Ik heb teveel taalergernissen om op te noemen.

  • “Dat had leuk geweest” --> Nee! Het WAS leuk geweest als je het juiste woord had gebruikt!!!
  • “Hoe je het ook went of keert” --> WENDT! Wenden of keren, beide ‘draaien’, snap je?
  • Schrijfwijzen als “lillek” enzo, ik weet niet waarom, ik vind het gewoon niet grappig.
  • “Als juf zijnde” :frowning: :frowning: :frowning: (ja dubbel maar zo vervelend is het dus)
  • “Daar ga ik lekker/goed op” brrrr hier erger ik me echt aan, vind het zo lelijk? Wat bedoel je er überhaupt mee? Is er geen andere manier om genoegen/tevredenheid te uiten?
  • “Ja maar hun zeggen dat” --> is dit echt zo moeilijk? ZIJ!!! ZIJ zeggen! HUN is een bezittelijk voornaamwoord en soms een meewerkend voorwerp maar NOOIT een onderwerp!!! (ja ook dubbel. De kracht van de herhaling hoop ik maar)
  • “maar het mocht niet baten” maar dan verkeerd gebruikt, als in “we gingen naar de Efteling, het regende wel maar het mocht niet baten” --> je bedoelt, “maar dat mocht de pret niet drukken” of “maar dat hinderde niet”, “maar het mocht niet baten” gebruik je als je tevergeefs hebt geprobeerd een probleem op te lossen, als in “ik stond onvoldoendes voor al mijn vakken, ik heb nog drie maanden dag en nacht bijles gehad om mijn examen te kunnen halen, maar het mocht niet baten”
  • “mijn vader zijn auto” “mijn moeder haar werk” --> bah, zo lelijk. Sowieso erger ik me aan de huidige gebruiken rondom het aangeven van bezit. Overal <‘s> achter zetten enzo, Janet’s winkel. Die ‘s’ mag er gewoon aan vast mits het niet voor uitspraakverwarring (-verandering) zorgt. Jans auto, Thomas’ fiets, Juliana’s huis. Ella Fitzgeralds taalergernis.
  • De voltooide vormen van “updaten”, “geüpdatete” enzo, kan me niet schelen dat het de correcte spelling is, het is ZOOOOOO lelijk. Ik probeer ook altijd het gebruik van dit woord te vermijden omdat ik er zo’n hekel aan heb.
  • Samenstellingen apart schrijven. Samengesteld zelfstandig naam woord. Wortel taart. Wiskunde proefwerk. Het opbiecht topic. Godzijdank staat het hier goed <3
  • Inderdaad “dat heb ik nog nooit op” en “heb jij dat wel eens op?”, ik krijg echt RILLINGEN als ik dit hoor, “dat heb ik nog nooit gegeten” is zoveel netter.
  • In dezelfde categorie: “een cadeau gehad” / “dat heb ik van mijn tante gehad” “Wat heb je gehad voor je verjaardag?” --> GEKREGEN!!! Wat heb je GEKREGEN!!!
  • Kleding “halen” vind ik ook lelijk. “Leuke jas, waar heb je die vandaan? Ik ga hem ook halen” --> KOPEN! :sob:
  • museums, datums, forums. FORA!!!
  • kan nog wel even doorgaan :’)

Maar ik ben een hypocriete taalergeraar want ik heb er geen problemen mee “enzo” en “ofzo” aan elkaar te schrijven en “zo’n dingen” vind ik lief <3. Ook ben ik op whatsapp en hier op het forum hartstikke laks met hoofdletters en leestekens en dat kan me ook niks schelen. En ik kan me dus evengoed ergeren aan dingen die wel correct zijn want ik weet dat datums tegenwoordig goed wordt gerekend en <'s> is ook in elke situatie geaccepteerd, maar ik blijf het lelijk vinden.

27 likes

De Belastingdienst gebruikt dit. :frown:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/home/content/betaaldatums-toeslagen-voorlopige-aanslag

Verder waardeer ik de passionele woede die je in je betoog tentoonspreidt.

1 like

Letterlijk zeggen, waar figuurlijk bedoeld wordt.

‘Ik ging letterlijk dood’. Nee, je staat het me nu te vertellen dus je ging figuurlijk dood. En ‘ik ging dood’, dus zonder letterlijk of figuurlijk, is ook prima.

12 likes

@FredPaillet was hier ook altijd heeeul boos over

1 like

Irriteer me => DAT KAN NIET
Erger me => Goed zo, je krijgt een sticker.

En “dansje doen” :face_vomiting:

4 likes

IK WEET HET!! Ik ga elke keer als ik dat lees een beetje FIGUURLIJK ; ) dood van binnen.

3 likes

‘Pasjes maken’

2 likes

Soms vind ik het kut dat het “jongens en meisJES is”.
Krijg je verkleinwoordentyfus van.

Ik houd wel van Engelse woorden in de Nederlandse taal.

Dat moet je even embedden.

2 likes