Taalergernissen

Ben nog niet zo heel lang actief op dit forum, maar miste dit topic dat er op EGF destijds was.

Wat zijn jouw grootste taalergernissen?
Ik zal het spits afbijten:

  • als/dan-fouten
  • d/t-fouten
  • “ik en mijn moeder/broer/vriend/etc”. Het is “mijn moeder/broer/vriend/etc en ik”, je zet jezelf niet eerst…

Heb er nog wel meer, maar deze schieten me nu als eerste te binnen.

5 likes

Me als bezittelijk voornaamwoord

10 likes

Wazig/te moeilijk taalgebruik om maar interessant te klinken. En managerstaal.

Dit soort zinnen:

5 likes

Alle varianten van “sowieso” en “per se”

7 likes

Hun hebben :face_vomiting:

8 likes

‘Als … zijnde’. Hoor en lees dat oooooooveral. Maar ook andere contaminaties als ‘nachecken’ en ‘overnieuw’.

8 likes

Debiele voltooid deelwoorden maken van een Engels werkwoord: ‘Je hebt echt gedeliverd!’ ?!?!?!

8 likes

‘Na’ in plaats van ‘naar’. “Ik ga ff na de kapper.” Waarooom

14 likes

Volgens mij niet fout maar ik trek het echt slecht als mensen over eten dit zeggen: “ik heb dat nog nooit op”. Voor mijn gevoel mist daar echt een woord maar ik hoor dit best veel, wel vooral van mensen die in een andere regio zijn opgegroeid.

7 likes

Mensen die het verschil tussen zij en zei niet kennen.

6 likes

Zoals bijvoorbeeld. Volgens mij is dit tegenwoordig normaal om te zeggen, want hoor het ook op het journaal etc. Dacht altijd dat het dubbelop was.

8 likes

Haha! Ik woon in het noorden van het land en hier zegt bijna iedereen dit. Zelf kom ik hier oorspronkelijk niet vandaan en kan er maar niet aan wennen :tired_face:.

Ik heb X op/ik heb x nog nooit op. Het woord dat je zoekt is GEGETEN.

6 likes

Huh echt is dat niet oké? (Ik maak me sowieso schuldig aan alle taalergernissen)

Voor zover ik weet is het nonsens. Wat is ‘op’?

2 likes

Simpel en kort voor opgegeten?

1 like

Maar waarom opgegeten en niet gegeten? Had je je bord helemaal leeg? En hoezo is op kort voor opgegeten? ‘Op’ is toch geen voltooid deelwoord? ZOVEEL VRAGEN.

Is het een regionaal iets? Ik probeerde het te Googelen en vond alleen dit: https://www.nrc.nl/nieuws/2016/02/20/nog-nooit-op-1589997-a883571

2 likes

Haha! Misschien regionaal ja. Ik zou zelfs even na moeten denken over de betekenis als iemand dit zegt…hoor het ook bijna nooit.
Wat ik wel vaak hoor is ‘Ik heb dit nog nooit gehad’.

1 like

Mn ouders vinden het ook raar idd en ik kom uit Utrecht dus niet uit het zuiden, ik heb geen idee hoe ik erop kom maar had nooit gedacht day het vreemd was.

Uiteten :hot_face:

2 likes