Taalergernissen

Ik vraag me trouwens af of het woord ‘kwaliteit’ een andere betekenis heeft gekregen? Ik zie het hier heel vaak voorbij komen als het bijvoorbeeld gaat om nieuwe kleding. Als iets net nieuw is, net bezorgd, en dan “de kwaliteit is heel goed, mooie stof!” of iets dergelijks. Ik zou me pas na een flinke tijd uitspreken over de kwaliteit. Dus (bijvoorbeeld): Ik ben erg tevreden over de kwaliteit van dit product want ik gebruik het al tien jaar en het ziet er nog steeds heel goed uit". Als je het net een week hebt, weet je toch nog niet of het goede kwaliteit is?

2 likes

Ik kon die persoon niet

2 likes

‘Hij is groter als mij’… oké, dan ik, please.

Sowieso als / dan.

2 likes

Ja, vreselijk! Hetzelfde geldt voor spannond :tired_face:

De rede dat iets gebeurt

De rede ja?

1 like

Deze met stipt op 1. Verder schrijf ik op dit forum zelf slordig dus houd me wijselijk stil haha.

3 likes

Ja dit was btw al een keer een discussie op EFG. Is wel een noord-zuid ding.

Mijn ergste allergie is “toenstraks”. Schijnt ook iets zuidelijks te zijn. En het rare is dat een vriendin van mij dat deed en haar moeder uit Friesland komt en haar vader uit Noord Holland. Maar toenstraks, hoe kom je erop. Heb het dan ook vroeger vaak gezegd tegen haar. Hier gelukkig maar een paar keer gelezen. Dus wat met stipt op 1 staat is ff verschoven haha.

2 likes

Whoops hier ben ik schuldig aan, probeer er altijd heel erg op te letten en met schrijven doe ik het al niet meer. Schijnt iets Gronings te zijn, iedereen om me heen zegt het ook hahaha.

Ik vind het ook vreselijk als mensen als gebruiken in plaats van of.

Bijvoorbeeld: Pietje vroeg als je even langs wil komen.

Verder:

Hij/zij wilt

Me i.p.v. mijn

Het verschil tussen na en naar. (Ik ga na de McDonalds…ja wat ga je na de Mcdonalds doen dan? Vraag ik mij dan af).

4 likes

Deze is onredelijk, maar ik erger me aan “dank je wel” in plaats van “dankjewel”. Ik vind het lelijk staan en het voelt als een uiting van de Engelse ziekte.

3 likes

Blergh ja!

En zou/zal door elkaar halen:

Dat zal ik niet doen als ik jou was!

3 likes

O ook leuk te combineren in: “Ik weet niet als ik dat zal doen.”

2 likes

Kijk hier leer ik van. (Behalve heb je dat op?, dat blijf ik hardnekkig doen.)

2 likes

Dit is er trouwens eentje van mij, haha. Het is hier ‘te veel’. ‘Teveel’ is een zelfstandig naamwoord (“Er is een teveel aan taalergernissen”).

3 likes

waarom zeggen mensen eigenlijk met stipt op 1, het is toch met stip? (gare uitdrukking trouwens wat mij betreft, sowieso)

9 likes

Hahahaha ja klopt!!

1 like

JE HEBT GELIJK en dit hoor ik gewoon te weten! :open_mouth: Dank!!

2 likes

Contaminatie met stipt op tijd, denk ik? Maar ik snap het ook niet.

1 like

Dit wilde ik net typen inderdaad. Geen idee waar dat vandaan komt. Ik weet wel dat ik het Beautygloss-Mascha altijd hoorde zeggen en dan zat ik me achter mijn laptop echt op te vreten.

Verder:
Hij/zij wilt
Is in plaats van eens: ik ga zo is even lekker naar …

En met stip(t) op 1: SAAMPJES. Wat is dat voor verschrikkelijk smerig woord

3 likes

Als mensen schrijven: hij gaf geen kick

2 likes