Kreeg vandaag een appje dat ik op de ‘begaande’ grond moest zijn 🫠
“Ik heb een cadeau gehad”
Nee, je hebt het gekregen.
Of “vanwaar heb je dat?” Ook zo krom
Ik vind het dan weer gek om ‘van waar’ aan elkaar te schrijven
Ja daarom schreef ik het precies zo na
Ik zeg weleens “ik heb dat nog nooit op” als ik iets nog nooit heb gegeten maar dat schijnt ook niet zo te horen.
Ik zeg dat ook maar mijn vriendinnen vinden dat raar. Ik kom uit regio Rotterdam en ik heb het idee dat iedereen het hier wel zo zegt.
Ik kom uit regio Den Haag en volgens mij zegt iedereen het daar ook! Maar ik woon nu in het Noordoosten des lands en hier is het dus raar
“Heb jij wel eens droppepernoten gehad?”
Dat “gehad” ipv “op” of “gegeten”. Vind het zo boers klinken.
Edit: @Westwood ik lees nu pas jouw berichtje hierboven. Ik vind ‘op’ dus niet raar. Alles liever dan “gehad” (is uiteraard persoonlijk)
Ja, ik hoor het zelf alleen bij mensen uit het westen en ik vind het omdat ikzelf uit het oosten kom het ook een raar woord. Net als dat mensen zeggen dat iets raar proeft ik ben gewend om smaakt te zeggen.
Maar dat laatste is ook gewoon fout toch?
Taaltechnisch klopt het vast niet maar voor mij klinkt het beter
Oh nee ik bedoel iets proeft naar is fout en iets smaakt naar is goed!
Ik vind dat altijd als kindertaal klinken, ‘dat proeft’.
Friese mensen zeggen dat ook, omdat ze het direct vertalen uit het Fries.
Nog iets anders wat ik vroeger altijd zei: ik ga uit van huis als ik logeren bedoelde
Ik ben blij dat ik nu zo’n 11 maanden geen ‘kersemus’ meer hoef te lezen. Waar komt dat vandaan joh. Walgelijk
Mensen die het hebben over een ‘alarm’ ipv melding of wekker. Zo’n lelijk anglicisme
En het klinkt zo… alarmerend.
Deze hoor ik steeds vaker! En vaak bij mensen die verder niks raars met taal doen. Vreemd.