Tech-topic (ict, computers, telefoons etc.)

De nieuwe MacBooks zijn in elk geval opnieuw veel beter dan degene die jij hebt (2017 dus die met die touch bar veronderstel ik?). Die staat erom bekend dat het toetsenbord stuk gaat en ook veel andere issues mee!
De nieuwe modellen zijn opnieuw een duurzame koop waar je in principe jaren en jaren mee voort gaat kunnen. Zeker de pro modellen ben ik bekend mee en zou ik echt aanraden, daar zie ik eigenlijk nooit echte problemen mee. Prijs ligt wellicht wel een stuk hoger, daar heb ik geen idee van.
Ik ben zelf geen Apple gebruiker, maar ik zou ze ook juist voor basic gebruik aanraden. Je hoeft dan ook niet heel veel meer uit te zoeken van welk merk/model je aankoopt. Bij Apple zit je wel goed en is er ook niet eindeloos keuze, bij alle andere merken is het heel variabel en zou je eigen moeten de exacte processor etc die erin zit moeten vergelijken. En als dit onderwerp je verder niet boeit is dat gewoon irritant om uit te zoeken.
Windows vind ik zelf zo gigantische rommel, en het wordt alleen maar erger en erger. Dan is MacOS een stuk beter. Updates zijn veel minder vaak problematisch, en het zit in de kost van je toestel. Bij Windows zou je al veel bij moeten betalen voor een pro licensce, om niet een OS te krijgen vol adware en andere rommel waar je niet om gevraagd hebt.

De Lenovo IdeaPads zijn wel ook goede toestellen! Voordeel daarvan voor mijn is dat ze vaak beter te repareren zijn (geheugen zit vaak niet vast gesoldeerd dus dat kun je dan vrij eenvoudig (laten) vervangen. In die zin nog duurzamer.

3 likes

Ja ik heb idd die ene rampzalige uit 2017!

Super fijn deze informatie, dank je!!

1 like

Ik doe ook alleen basic bitch dingen op m’n macbook maar moet er niet aan denken om die om te ruilen voor een windows. Raak altijd geïrriteerd als ik bij mijn moeder via de windows wat moet printen :sob::sob:

1 like

Vaak begint op de laatste woensdag van de maand januari de BTW vrije verkoop van de Media Markt. Heb daar vorig jaar de MacBook Air (2022) gekocht voor rond de 850 euro. Is het wel waard om even te checken.

5 likes

Ik had sinds 2015 een MacBook Pro en ben deze zomer overgestapt op een Windows (HP Elitebook). Twijfelde ook heel erg, maar werkte op mijn werk ook met windows en vond dat wel prima. Heb uiteindelijk de keuze gemaakt voor Windows omdat ik veel Powerbi gebruik en dat kan niet rechtstreeks op een MacBook.

Ben er tevreden mee, maar ben wel blij dat ik voor een ‘duurdere’ ben gegaan. Alsnog veel goedkoper dan een MacBook hoor. Maar deze voelt ook stevig en is erg snel.

Iemand misschien een idee, ik kom er online niet uit.

Ik ben van Samsung over gegaan naar iPhone. Het overzetten van whatsapp is niet goed gegaan. Nu staat er een recept in mijn oude whatsapp gegevens die ik heel graag zou willen hebben. Ik heb op mijn Samsung nog de database en chat geschiedenis, maar dit staat in bestandsformaat wat ik niet kan openen. Is er een manier om deze te openen zodat ik toch nog mijn recept heb? :sweat_smile:

Ik heb het even voor je door chatgpt gegooid en dit is het antwoord. Misschien behulpzaam?

Het is mogelijk om je WhatsApp-chatgeschiedenis van je oude Samsung-telefoon te herstellen en de informatie (zoals het recept) eruit te halen. Volg deze stappen:

1. Check wat je hebt

Controleer of je de WhatsApp-database hebt opgeslagen (meestal is dit een bestand met de naam msgstore.db.cryptXX). Dit bestand bevat je chats en staat vaak in de map:

/WhatsApp/Databases/ op je oude telefoon.

1. Gebruik een derde partij tool

Er zijn programma’s die deze databases kunnen openen en leesbaar maken. Hier zijn enkele betrouwbare opties:

WhatsApp Viewer: Dit is een gratis tool waarmee je WhatsApp-databases kunt openen. Je hebt de database en het key-bestand nodig (zie hieronder).

• iMyFone iTransor for WhatsApp: Dit is een betaalde optie, maar biedt een gebruiksvriendelijke interface om je data over te zetten en in te zien.

1. Decryptie uitvoeren

Om het bestand te openen, heb je ook de encryptiesleutel nodig. Die kun je vinden op je oude Samsung-telefoon in de volgende locatie:

/data/data/com.whatsapp/files/key

Je hebt een rooted device nodig om toegang te krijgen tot dit bestand.

1. Data leesbaar maken

• Kopieer de database (msgstore.db.cryptXX) en het key-bestand naar je computer.

• Gebruik WhatsApp Viewer of een ander tool om het bestand te decoderen en de chats leesbaar te maken.

1. Herstel via WhatsApp

Als je een volledige back-up hebt (inclusief mediabestanden), kun je ook proberen de back-up te herstellen op een Android-apparaat, je recept eruit halen, en daarna overstappen naar iPhone.

1 like

Ik heb dit ook weleens gehad. Heb je al je whatsapp overgezet of kan je het nog een keer proberen? Ik heb het toen een paar keer geprobeerd toen hij foutmeldingen gaf en uiteindelijk lukte het ineens wel.

1 like

Dank je, niet bij stil gestaan dat ik het ook aan ChatGPT kon vragen. Ik ga even kijken of dit zin heeft.

@Evenveel nou het probleem is dat ik mijn iPhone al een half jaar in gebruik heb met weer nieuwe whatsapp backup. Ik had gewoon gehoopt dat ik makkelijk de backup in kon zien op mijn oude telefoon.

2 likes

Wat voor bestandsformaat is het?

2 likes

.crypt14 is het bestandsformaat.

1 like

ik denk niet dat dat gaat lukken, het bestand is versleuteld

Ik heb al een tijdje dat mijn telefoon (Samsung) geen videos meer kan afspelen (dan krijg ik een glitch in het beeld of je hoort alleen het geluid). Of het nou is op youtube, whatsapp of mijn galerij… het ligt niet aan het geheugen en als ik em eventjes uit en aan zet dan doen ze t wel weer maar dat is van korte duur. Heb de telefoon nu 2 jaar in gebruik. Kan toch niet aan ouderdom liggen? Met oudere telefoons heb ik dit nooit gehad. Iemand een idee?

Vanmiddag heeft mijn 12” MacBook (2017) laten weten dat hij toe is aan vervanging, en heb ik nu allemaal pixelstrepen in beeld. Hij is volgens Apple nog 15 euro waard :joy:.

Alleen nu zwaar in dubio of ik voor een 13” of 15” ga. Voor op de bank dat ik dat een 15” heerlijk zal zijn, maar gezien ik straks met mijn nieuwe baan veel ga reizen is een 13” weer handiger/handzamer.

Na aankoop vond ik de 12” nét te klein.

1 like

Het zijn weer BTW weg ermee- dagen bij de Mediamarkt tot zondag. @grace , Apple MacBook 2022 voor 800 euro. Maar ook veel andere deals op laptops. Waard om even te checken als je op zoek bent!

3 likes

Dankjewel, ik ga kijken!

1 like

Weet iemand waar ik mooie en kwalitatief goede sleeves kan vinden voor een 13” MacBook?

Jaren terug (>10 jr) heb ik er een via appelhoes gekocht. Goede kwaliteit, gebruik hem nu nog voor m’n werklaptop. Het merk kan ik alleen niet meer vinden op die site.

2 likes

Ik krijg ineens op mijn herstelaccount (gmail) een mail dat het account dat ik dagelijks gebruik al 2 jaar inactief is en in maart wordt verwijderd. Enig idee hoe ik google duidelijk kan maken dat ik het wel gebruik?

Is dit geen phishing?

3 likes