Tech-topic (ict, computers, telefoons etc.)

Ja Spigen vind ik ook heel fijn. Heb mijn telefoon en hoesje al drie jaar en zo vaak laten vallen, maar ziet er nog uit als nieuw.

Wel saaie hoesjes, althans drie jaar geleden, maar dat boeit me niet zo. Ik heb de Liquid Air.

3 likes

@Nysmn ik ben ook heel tevreden over mijn spigen ultra hybrid. Die van mij is inmiddels na 2 jaar wel vergeeld, maar dat heeft elk transparant hoesje denk ik. De bescherming is nog steeds prima!

2 likes

Ik ben tevreden over de Atelje hoesjes, heb mijn telefoon nu iets langer dan een jaar en is nog steeds heel na meerdere valpartijen.

1 like

Waar slaan jullie je foto’s en video’s op? Alles loopt zo snel vol, ondanks dat ik het goed bij hou. Nu heb ik een deel in de cloud, deel sd-kaartje, deel externe harde schijf, maar dat voelt ook niet helemaal veilig.

Ik heb een automatische back up van al mijn apparaten naar een cloudopslag (Proton) en heb een volledige back up op een externe harde schijf van alle foto’s en belangrijke documenten.

In de IT wordt de 3-2-1 back-up regel aangehouden: ten minste 3 versies (1x origineel en 2x kopie) op ten minste 2 verschillende media en ten minste 1 back up op een andere locatie bewaren (in een andere cloud of op een andere fysieke plek).

4 likes

Bestaan er telefoons met een heel simpel besturingssysteem? Dus iets als een oude flip phone waar je bijv. Whatsapp op kunt draaien? Ik kan me herinneren dat ik vroeger zo’n telefoon had, waar de app van Facebook al in zat gebouwd maar waar je verder erg weinig mee kon.

1 like

Een seniorentelefoon? Of anders misschien een iPhone waar je met ouderlijk toezicht restricties op zet?

2 likes

Dumbphone? Op sommige kan WhatsApp

2 likes

Nokia 2720 Flip is denk ik wel ongeveer wat je bedoelt? Als je op dumbphone whatsapp googlet krijg je ook nog allerlei andere opties!

1 like

Een Outlook-agendavraag!
Eentje waarvan ik echt niet begrijp dat ik die nog steeds heb. Heb al zoveel gegoogeld maar het is gewoon nergens te vinden. Superirritant want ik kan me echt niet voorstellen dat ik hier als enige tegenaan loop: dat meerdaagse afspraken en de automatische feestdagen niet te zien zijn in de planningsweergave.
Ik gebruik deze weergave standaard omdat ik veel agenda’s tegelijkertijd wil inzien. De gewone weergave is voor mij eigenlijk nooit een optie. Daarnaast krijg ik ook niet de melding dat er al een afspraak bekend is als ik iets wil plannen op een feestdag. In planningsweergave is de agenda dus eigenlijk onbetrouwbaar.
Is hier een tip voor?

2 likes

Komt dat niet omdat afspraken die op de hele dag worden gezet (dus ook feestdagen/meerdaagse afspraken) automatisch worden weergegeven als beschikbaar. Door dat aan te passen naar bezet, zie ik mijn afspraken wel in de planningsweergave. Ik weet alleen zo snel niet hoe je automatisch kunt instellen (als dat überhaupt mogelijk is) dat dit automatisch op bezet wordt weergegeven. Met veel verschillende mensen/agenda’s blijft dat wel een uitdaging denk ik.

1 like

Oh maar hier ben ik toch al iets mee geholpen, ook al kun je het niet automatisch instellen. Nu begrijp ik het tenminste, al blijf ik het wel gek vinden.
En nu kan ik anderen daar ook op wijzen. Dankje!

1 like

Heeft iemand hier ervaring met mesh wifi versterkers? Ik heb op een specifieke plek (en cruciaal: mijn bureau waar ik thuiswerk) zo’n slechte ontvangst dat ik liever gewoon versterkers neerzet. Ik heb nu een versterker geleend van ziggo (zo eentje die je in het stopcontact steekt) maar niet het idee dat het heel goed werkt, dus liever gewoon een degelijk systeem.

En ik vroeg me ook af of iemand ervaring heeft/of het mogelijk is een smart lamp in een lamp te stoppen en dan een andere schakelaar neer te hangen (die hangt nu namelijk op een stomme plek en het is geen doen om de elektra om te leggen hiervoor). Heeft iemand zo’n systeem en werkt dat goed? En moet je dan je “echte” schakelaar aanhouden en ondervangt de smartlamp + “nieuwe” schakelaar de controle over aan/uit? Volgens mij heb je die dingen echt van lidl tot philips hue dus ben wel benieuwd naar ervaringen.

1 like

Ik kende de term mesh wifi versterker niet, maar volgens mij hebben wij dat. Wij hebben specifiek een set van TP-Link Deco P7 versterkers, omdat ik dat kon lenen/gebruiken van iemand die het niet meer nodig heeft. In het begin ging het vaak in error maar inmiddels werkt het wel al een hele tijd stabiel! En volgens mij hebben wij relatief oude modellen.

Oh lol, ik schrijf dit hele verhaal maar volgens mij hebben wij die apparaten uiteindelijk wel via een UTP gat in de muur aangesloten, want die hebben wij op elke verdieping. Van daaruit verzenden die Deco’s dus een wifi signaal zodat we op de hele verdieping een goed signaal hebben. Ik denk dat het in error ging toen we probeerden dat die afzonderlijke Deco’s via wifi met elkaar verbinden ook; maar wij woning in nieuwbouw met betonnen muren overal, en dat werkte dus niet goed voor ons. Goed, ik weet dus niet of je wat aan dit verhaal hebt maar ik laat het voor de zekerheid toch maar staan.

Over je andere vraag: (nog) geen ervaring maar ik heb een tijdje gezocht naar smartlampsystemen en was/ben uiteindelijk van plan het systeem van IKEA te kopen. Zoals ik het begrepen heb kan je dat met en zonder de “echte” schakelaar gebruiken (ik wil juist wel de echte schakelaar gebruiken voor aan/uit en niet via een afstandsbediening of app, maar ik wil wel lichten kunnen dimmen zonder “echte” dimschakelaars), en zou je een afstandsbediening dus inderdaad op een logische plek kunnen hangen en die voortaan gebruiken.

1 like

Heb ik! Van Hue!

Je moet inderdaad de schakelaar aanhouden zodat er stroom naartoe blijft gaan. En dan kan ik met de app/google home/siri zeggen ‘zet het licht op groen’ of ‘doe het licht uit’ en gaan ze op groen of op stand ‘uit’. (En bij die laatste gaat er dus nog wel stroom heen, maar is de stand gewoon 0% verlichting zeg maar)

Werkt geweldig!

2 likes

Ikea Tradfri systeem.

Zijn hier mensen met een binnenhuis camera? Waarom en raad je het aan?

Ik ben dus zo benieuwd wat mijn kat de hele dag doet, dat ik misschien wel zo’n. Ring canera wil halen voor binnen. Maarja dat is eigenlijk onzin natuurlijk

1 like

Hahaha herkenbaar :joy: ik wil dit ook weten (terwijl het antwoord bij mijn kat 99% uit slapen bestaat)

1 like

Ik heb een vraag over Excel:
ik heb voor elke maand één tabblad waarin ik mijn financiën bij houdt. Nu zou ik graag een tabblad willen maken met daarin de totalen voor een jaar. Hoe koppel ik nou een cel van bijv het tabblad januari en februari aan dat totalen tabblad? Het is vast een simpele formule/koppeling maar ik kom er even niet uit

1 like

Ah echt? Dat wist ik niet, klinkt best logisch. Nee, toch beter om dan mijn kat haar privacy te behouden.

2 likes