Textbroker | Geld verdienen

Aangezien ik sinds dat ik Textbroker een paar keer op het forum heb benoemd nog elke dag vragen krijg, besloot ik een topic aan te maken waar we elkaar kunnen helpen en vragen kunnen beantwoorden :smiley:
Ik krijg hier geen geld voor of een beloning op een andere manier!

Allereerst, wat is Textbroker?
https://www.textbroker.nl/ is een platform waar je tegen betaling teksten kan schrijven voor verschillende opdrachtgevers. Het lijkt een beetje op Freelancer, Jellow of Fiver: een platform voor freelancers en opdrachtgevers. Het verschil is echter dat de meeste opdrachten op Textbroker beschikbaar zijn voor iedereen. Je hebt geen contact met de opdrachtgever: als je iets wilt schrijven dan klik je op ‘ik wil deze tekst schrijven’ en je kan je gang gaan.

Op Textbroker kunnen opdrachtgevers dus opdrachten plaatsen. Een opdrachtgever kan iedereen zijn: een jongen uit havo 5 met een bedrijfje die SEO tekstschrijvers zoekt tot een website over de technische industrie die wervende productteksten wilt. De teksten en de schrijvers zijn ingedeeld in sterren. Twee sterren is de laagste categorie en vijf sterren de hoogste. De meeste schrijvers zitten op drie of vier sterren. Vijf sterren worden bijna nooit uitgedeeld.

Goed, de teksten zijn ook ingedeeld in sterren. Een vijfsterrentekst is moeilijker en vergt een hoger niveau auteur. Een driesterrentekst is toegankelijker, maar levert ook minder op. Als driesterrenauteur verdien je 0,95 cent per woord, een viersterrenauteur verdient 1,30 cent per woord en een vijfsterrenauteur verdient 4 cent per woord. In de praktijk betekend dit dat je bij een tekst van 250 woorden respectievelijk 2,37, 3,25 en 10 euro verdient. Deze tarieven gelden alleen voor de OpenOrders, die open staan voor iedereen. Dat is een lijst van een heleboel opdrachten waar je uit kan kiezen wat je wilt schrijven. Je hebt ook TeamOrders, opdrachten die alleen teamleden van een bepaald team kunnen schrijven (je kunt ‘solliciteren’ voor zo’n team) en DirectOrders, opdrachten die direct naar jou gestuurd worden. Bij een TeamOrder verdien je minimaal 1,43 cent per woord en bij een DirectOrder minimaal 1,63. Bij een DirectOrder kun je uiteraard onderhandelen.

Voorbeelden van opdrachten:

  • Schrijf een tekst over het huren van kantoorruimtes
  • Schrijf een productbeschrijving over een magnetische kabel
  • Schrijf een tekst over tennisrackets van merk x
  • Schrijf een tekst over online gokken en verwerk daarin de aanbiedingen op site x
  • Herschrijf dit nieuwsbericht

Vaak staat er in de opdrachtinformatie een link of uitleg, maar het is regelmatig ook heel summier en dan zal je zelf je research moeten doen over het onderwerp. Het is dan slim om een onderwerp te kiezen wat je interessant vind. Ik heb een keer een tekst geschreven over ontijzering en aangezien ik niks van dat onderwerp wist was ik er lang mee bezig. Was me de 2,80 echt niet waard.

Goed, als je enthousiast bent geworden kun je je aanmelden op de website. Je krijgt dan een proeftekst, de laatste tijd is dat vaak een productbeschrijving of een tekst over je favoriete vakantieland/reis. Je maakt deze tekst en krijgt aan de hand van die tekst een classificatie. Dit zijn dus je sterren. Daarna kan je beginnen met schrijven en na een aantal teksten wordt je opnieuw beoordeelt, zodat Textbroker zeker weet dat je de juiste classificatie hebt gekregen. Het kan natuurlijk dat je drie sterren kreeg terwijl je de hele tijd als een viersterrenauteur hebt geschreven of andersom. Je classificatie hoort ook om de zoveel tijd te worden heroverwogen, wat fijn is als je leert en groeit in het schrijven van teksten.

Nou, de uitbetaling is ook nog wel een puntje waar jullie vast benieuwd naar zijn. Je krijgt het geld op je account gestort. Vanaf 10 euro kan je uitbetaling aanvragen. Uitbetaling vindt plaats op vrijdag en je moet dus uiterlijk donderdag uitbetaling aanvragen. Als je het op je rekening laat storten duurt dat wel even omdat Textbroker een Duitse rekening heeft. Laat je het op je PayPal storten dan heb je het meestal de volgende dag op je PayPal staan.

Als jullie vragen hebben, brand maar los! En anders, veel schrijfplezier!

14 likes

Ik heb sinds de pasen 80 teksten geschreven en zo’n 175 euro verdient. Ik ben per tekst ongeveer 8 minuten bezig! Soms korter, soms langer.

4 likes

En die OpenOrders, moet je tekst gekozen worden voordat je daarvoor betaald krijgt?

Gaat er geld af bij het maken van fouten?

3 likes

Is er ook een eindredacteur die de teksten naloopt op (spel)fouten, voordat de teksten bij de opdrachtgever terechtkomen? Goede/leuke teksten schrijven is niet (per se) hetzelfde als perfect kunnen spellen, maar ik vind het vaak zonde als zulke foutjes over het hoofd worden gezien. Zakelijke teksten met (spel)fouten komen op mij ook minder professioneel over.

Waarom ik hierover begin

@anon98052296 In je uitlegpost stond een aantal (d/t-)foutjes (o.a. ‘In de praktijk betekend dit…’ --> betekent, want het is hier een persoonsvorm en geen voltooid deelwoord, ‘…een onderwerp wat je interessant vind’ --> vindt, want het hoort bij ‘je’). Nou zijn posts die je op een forum schrijft natuurlijk niet representatief voor wat je allemaal kunt en de teksten die je in opdracht schrijft, maar ik vroeg me af of je je hiervan bewust bent? Voor iemand die professioneel met taal bezig is, vond ik het aantal fouten namelijk best opvallend :redface:

Als je het fijn vindt, haal ik het stuk in de spoiler straks weer weg!

6 likes

Nee, er is (voor zover ik weet) geen eindredacteur. Het bedrijf mag je tekst volgend mij 1x teruggeven met verbeterpunten of dingen die ze graag anders zouden zien. Bedrijven kunnen je blacklisten, en jij kunt dat ook bij bedrijven doen.
Naast schrijven kun je je wel aanmelden als redactie, maar daar zijn bijna nooit opdrachten in.
En iedereen kan zich aanmelden, schrijftalent of niet. Groupon heeft een tijdje met een soortgelijke site gewerkt voor hun teksten.

1 like

Nee!

En @Jeg nee ik ben me daar niet bewust van. Ik vind d en t heel moeilijk en blijkbaar is wilT ook fout, haha. Ik zie Textbroker ook niet echt als professioneel, meer als hobbymatig. Als ik teveel spelfouten maak kunnen opdrachtgevers mij afwijzen maar dat is nog maar één keer gebeurt (gebeurd? Ik heb oprecht geen idee) in twee jaar en dat was niet om een spellingsfout maar omdat ik de hele opdracht niet begreep. Ik krijg meestal uitstekend als feedback van de opdrachtgevers, haha. Ik ga nu nog vier jaar journalistiek studeren en hoop daar ook mijn taalvaardigheid op te krikken. Zou je als je wilt en tijd hebt alle spelfoutjes er uit kunnen halen en die in een privébericht naar me kunnen sturen? Ik vind het namelijk best wel erg, maar ik weet het gewoon niet, het is geen luiheid ofzo

Nee, ze kunnen je wel afwijzen als de tekst écht niet goed is maar je hebt dan eerst 24 uur om feedback te verwerken. Ik ben 1x afgewezen en heb 130 teksten geschreven en ik ben echt geen taalkundig genie. Sommige opdrachtgevers zijn gewoon snel tevreden, haha

Ik ben heel blij dat je het niet vervelend opvat :slight_smile: . Ging er ook niet vanuit dat het luiheid was, hoor. Ik ga je zo een berichtje sturen met wat ik ben tegengekomen (+wat uitleg erbij).

1 like

Lief van je!

Moet je dit aangeven als inkomen bij de belasting? Zo ja (vast wel), hoe? Moet je per se dan zzp-er zijn oid?

1 like

Ja en nee! Gewoon bij overige inkomsten, net zoals bij bijv een krantenwijk

Ah oké. Maar als je nog een andere baan erbij hebt (voor 32/40 uur) houd je er niet veel aan over denk ik. Weet jij dat toevallig?

Je mag tot een bepaald percentage extra bijverdienen, maar daar weet ik het fijne niet van.

Ik heb me twee weken geleden aangemeld maar vind het zo lastig, geen een van die teksten spreekt me echt aan. Heb er toevallig eergisteren eentje geschreven en dat was een vertaal opdracht en dat vond ik echt leuk om te doen, als 'ie goedgekeurd wordt is het ook gelijk 19 euro in 't bakkie, dus hoop dat er gewoon heel veel vertaal opdrachten komen haha :sweat_smile:

2 likes

@Virago https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/werken/niet_in_loondienst_werken/resultaat_uit_overig_werk/

1 like

Ik heb me hier ook al een tijdje geleden voor aangemeld, maar pas 1 tekst geschreven. Ook omdat het mij meestal ook niet aanspreekt inderdaad. Zou het wel meer willen doen, maar ben altijd nog best even met een tekst bezig.
Daarnaast denk ik nu al na over hoe lastig mijn belastingaangifte volgend jaar gaat worden, haha (ik heb al inkomsten uit overig werk. Moet ik deze er dan bij optellen?)

2 likes

Ik ben zelf altijd blij als er teksten opstaan van 100 woorden voor ± 75 cent. Als je dan 10 van die poeptekstjes hebt gedaan heb je toch weer 7,50. Dus daar zit ik altijd als een hyena op te wachten, hahaha

3 likes

De gemiddelde test die ik schrijf is maar 200-400 woorden (heb maar een drie sterren niveau) en meestal zijn het teksten waar je geen research voor moet doen (heb een tijd geleden 50 teksten geschreven voor een webshop over hetzelfde onderwerp, dan weet je het na een tijdje wel), die gaan naar vier sterren auteurs. Dus alleen daadwerkelijk het typen! Soms heb ik ook teksten met research en dat vind ik super leuk, dan ben ik zo een half uur bezig!

2 likes