Ik wil wat ontspullen, dus ik kom dit topic even uppen. Ik ga gewoon even kijken hoe ver ik kom in deze challenge!
Allereerst deze vier onderzetters in Avatar: The Last Airbender thema. Zaten ooit in een maandelijkse boekenbox, maar ze stonden dus ongebruikt in het doosje op mijn boekenkast.
Ik heb dit topic nu pas ontdekt en sinds begin januari druk bezig met opruimen in huis. Ik doe het per ruimte/kastje/la/hoek en heb al de volgende gehad:
badkamerkast
ondergoed / sokken
kaarsen
ruimte onder de trap
knutsel spullen
5 opbergdozen / hoekjes in woonkamer
Vandaag was de kruidenkast aan de beurt en er was veel over de datum en heb ik allemaal weggegooid:
In de hoop dat ik meer mensen kan inspireren nog een paar “before” en “afters”. Heb inmiddels best veel opgeruimd in huis (maar helaas…. Het is nooit klaar) alleen niet overal foto’s van. Wel minstens 10x richting kringloop/prullenbak gelopen
Ik vind ontspullen zo heerlijk dat ik dit nu ook wekelijks op mijn werk aan het doen ben. Met toestemming lol. Iedere week even een uurtje rommelen haha, love it!
Stiekem ook heerlijk om tussen oude meuk te neuzen, dingen te herorganiseren en stapels te maken met spullen voor de kringloop en de recycling. Ik geloof ook dat als we vanaf nu dingen sneller opruimen, wegdoen, of op vinted zetten als tweedehands dat het meer oplevert dan het maar bewaren voor “ooit”.
Helaas kan ik niet teveel uitweiden over wat precies die spullen allemaal zijn dus dat maakt het een beetje vaag om er een beeld van te kunnen vormen maar ik wilde het toch even kwijt
(Sorry dat ik dit topic weer tot leven wek haha. Misschien kan deze samengevoegd worden met het Minimalisme topic?)
Ik zit totaal niet lekker in mijn vel door allerlei omstandigheden waar ik geen controle over heb, dus heb ik besloten om dan maar iets aan te pakken waar ik wel controle over heb; mijn kledingkast en linnenkast. Er hing nog teveel kleding die te groot is geworden en eerst heb ik die bewaard met het idee “handig als ik toch weer aankom”. Maar het hangt in de weg en mocht ik aankomen, dan zie ik dat dan wel weer. De lokale kledingbank kan het goed gebruiken en ik heb geen zin in Vinted-gedoe, dus hoppa weg ermee.
En hetzelfde geldt voor oude handdoeken. Ik heb net gebeld met het asiel en zij krijgen heel graag de handdoeken voor de dieren, dus dat komt mooi uit.
De ruimte in mijn kasten geeft ook ruimte in mijn hoofd.
@oliverqueen ow wat heerlijk! Zal veel voldoening geven. Doe je het alleen op werk of ben je ook je eigen huis aan het ontspullen?
@FrauHelga klinkt als een goed begin om een klein beetje controle terug te pakken. Hopelijk zorgt het voor wat rust in je hoofd!
Ik poste van de week al in een ander topic dat ik voor 30 dagen 5 dingen per dag wil weggooien. Hoop dat ik hier wat animo vindt van anderen die ook wat willen ontspullen!
Hierbij mijn dag 3-6 (morgen er alvast bij want heb dan geen tijd). Meeste is naar de kringloop toe.
dag 3 t/m 6
Dag 3:
waxinelichtjes - stonden hier al jaren stof te happen
kaartspel - gekregen, maar heb er al genoeg
bruisbal - heb geen bad, weggegeven
juten tas en makeup(?) tasje - ook gekregen maar heb er al genoeg
Ja echt het helpt enorm. Eerder zaten de kasten erg vol, nu zijn er lege plekken en heb ik alleen datgene gehouden dat ik gebruik, waar ik van hou, etc. Ik maak ook regelmatig de fout om uit schuldgevoel vast te houden aan iets, omdat het een cadeau was of omdat ik niet toe wil geven dat iets een miskoop was of zo. Maar het is beter om die dingen gewoon los te laten. Wellicht heeft iemand anders er dan iets aan.
Laatst las ik ook een challenge waarbij iemand een kastje of laatje per dag deed als ze een verloren (half)uurtje had. Vond ik ook inspirerend en heeft mij ook al ruimte opgeleverd.
Thuis heb ik niet enorm veel spullen meer die ik wil opruimen, járen geleden begonnen met deze Minimalism Game en sindsdien is het eigenlijk een ongoing process. Ik heb altijd wel een tasje of doos apart staan voor de kringloop, of een zak met kleding voor de donatie en als het vol is breng ik het weg.
Ik had wel héél lang (jaren) een grote Ikea tas apart staan met kleding en schoenen die ik wilde verkopen en daar ben ik dit jaar eindelijk mee begonnen. Bijna alles is weg en eind van het jaar beoordeel ik van de dingen die ik over houd of ik het ook naar de Kringloop breng.
Ik heb gisteren weer 5 tassen afgezet bij de kringloop. Heb niet geteld maar een hoop textiel (kleding, beddengoed) en 2 tassen servies, boeken en oude huisdecoratie. Is echt bizar als je je bedenkt dat ik twee jaar geleden terugkwam uit het buitenland met twee koffers en nu alweer vijf tassen weg kan doen . Maar goed ik heb toen zoooveel gekregen en nu moet ik weeeeer verhuizen dus dit was wel het moment
Minimalistischmetjet (instagram) heeft een soort anti-adventskalender: in plaats van elke dag een troepje toevoegen aan je huis haal je juist elke dag één troepje weg binnen een categorie.
Vandaag is de categorie ‘de keuken’. Ik heb gelijk even alle kasten (waar geen eten in zit) en de kruidenla gedaan. Ben altijd weer verbaasd hoe veel dingen er weg kunnen ook al heb ik het idee dat we toch echt niet heel veel troep hebben.
Dit + paar hele versleten katoenen placemats, een keukenschort en wat dingen uit de kruidenla die over datum zijn gaan weg.
Leuk dat er zoveel enthousiasme is om mee te doen!
@oliverqueen kan me voorstellen als je dit al een lange tijd doet, het inderdaad automatisme wordt. Ik kreeg vandaag een Sinterklaas cadeau op werk met oa een mok en toen dacht ik ook meteen: die ga ik meteen weer weggeven want ben juist aan het opruimen ipv meer ‘zooi’ verzamelen
Wat ik me wel afvraag, hoe lang laat je iets online staan om te verkopen? Ik had een aantal dingen op marktplaats gezet een paar maanden terug, sommige dingen verkocht en andere helemaal niet. Die had ik vorige week nog een keer online gezet en nu wel weer 1 van die dingen verkocht.
Dag 9: moest nu echt zoeken naar spullen. In die zoektocht wel wat spullen gevonden die ik nog ‘op’ kan gebruiken voor ik ze weggooi… denk aan een kaars die al 2 jaar in de kast staat / losse thee die ik niet drink ‘omdat ik andere smaken lekkerder vind’ / onderzetters die ik kan verkopen of naar de kringloop kan doen.
Voor vandaag is het geworden:
allerlei losse dingen zoals bonnetjes, kauwgom, pen, lege handgel (2 tassen opgeruimd)
reclame tijdschrift
reclameding dat geluid maakt
scent chips (heb niet eens een brander)
auto oplader, maar heb ook geen USB snoertjes meer
En een foto van de kaars die ik nú ga aansteken en die over een paar dagen weggegooid kan worden
Dingen opmaken is een hele goede. Ik besefte laatst dat ik zoveel dingen heb die ik niet gebruik, omdat niet wil dat ze op zijn, maar vervolgens gebruik ik ze niet (denk aan hoe je als kind stickers niet opplakte). Dus nu ga ik dat wel doen!
Door dit topic realiseer ik me dat ik nog een verhuisdoos met spullen heb staan die weg mogen maar waar ik nog wat mee moet, dat komt op mijn lijstje voor de kerstvakantie.
Mijn beste tips voor ontspullen is dus de verhuisdoos in je huis neerzetten en alles wat je tegenkomt direct daar indoen. Dat maakt voor mij de drempel om iets weg te doen lager. Later moet je er dus wel nog wat mee. En dubbele dingen wegdoen, maar misschien is dat al gezegd. Ik had bijv. twee hamers en twee staafmixers, dus van beide 1 weg gedaan.
Soms kom ik accounts tegen op Vinted en dan hebben ze nog babykleding van hun schoolgaande kind online staan en dan denk ik echt, dat had ik ALLANG gedoneerd. Ook echt van dat spul wat ze voor 1,2,3 euro online hebben staan.
Ik heb nu voor mezelf zoiets van, sommige dingen wil ik gewoon opruimen en klaar mee zijn en als het niet verkoopt in een paar maanden dan stel ik een deadline en dan doe ik het weg. Soms helpt opnieuw uploaden ook wel lees ik wel eens op Reddit. Ik heb 1 jas online staan die ik nooit gedragen heb (zonde) maar die ik niet voor een te lage prijs weg wil doen Ik had m geboost, 600+ views, 200+ favorieten, slechts een handjevol biedingen die ik allemaal geaccepteerd had en niemand koopt het. Nu twijfel ik of ik het artikel verwijder en opnieuw upload en al die views en favorieten kwijt ben of toch nog flink in prijs zak.
Maar op Vinted kan het soms ook wel fijn zijn om altijd een paar goedkopere dingen in je kast te hebben liggen en dan met een bundel te werken. Ik heb ook al een paar keer gehad dat iemand dan iets groters koopt waar ik echt blij mee ben dat het weg is, en dan hebben ze een bundel gemaakt met random goedkope dingen, zij blij met een goede (betere) deal en ik blij dat ik in 1x van die zooi af ben. En voor mijn gevoel zijn de inkomsten dan voor het grote item het 100% waard en die kleine items soort van gratis / gedoneerd.
Ik snap je. Ik heb er geen geduld voor en alle kleine baby-items van mijn dochter heb ik gedoneerd aan goede doelen. Enkel grotere items als een Stokke-stoel etc heb ik op Marktplaats gezet en dat vond ik al gedoe zat.
Als ik spullen weg wil hebben, moeten ze zsm weg en heb ik geen geduld om te wachten op kopers. Daarmee loop ik ongetwijfeld geld mis maar koop ik wel een stukje ruimte in mijn hoofd terug. Het los kunnen laten, de ruimte die ik win en de gedachte dat er mooie items gaan naar bijv. minima, vind ik voor mezelf beloning genoeg.