The Minimalism Game, dagelijks ontspullen

Ik ben ook wel een beetje verbaasd over de link minimalism en alles wegdoen in dit topic. Minimalism is toch gebasseerd op dat je minder waarde hecht aan materiele dingen en alleen iets koopt als je het echt nodig hebt? Waarom moet dit altijd beginnen bij heel veel spullen weg doen?
Ik zie dit ook heel vaak bij van die shop blogs die dan een minimalistische garderobe willen en dan wel eerst een heelveel nieuwe items aanschaffen om dat te doen. Voelt een beetje tegenstrijdig… :confused:

Ik wil hier overigens geen afbreuk doen aan jullie poging tot minimalisme want dat vind ik juist heel tof! En uiteraard moet je ook zeker spullen wegdoen die je niet gebruikt. Maar denk dat dat niet de basis van het minimalisme is, toch? Kan dit alleen niet op een andere manier verwoorden, sorry :relieved:

1 like

Ik snap wat je bedoelt maar ik denk dat minimalisme ook voor een groot deel is dat je moet beseffen dat je zonder spullen ook gelukkig kan zijn. Als je dan even goed je huis uitmest en alles weggooit waar je al jaren over twijfelt is dat misschien een goede omschakeling in je hoofd?

3 likes

Ja op die manier snap ik het wel :slight_smile: maar dan vind ik het denk ik nog steeds een beetje gek dat je een challenge hebt waarbij je steeds meer spullen probeert weg te doen, omdat dat niet helemaal is hoe minimalisme bedoelt is, of misschien weet ik niet goed wat het inhoud haha

2 likes

Nou als je tot minimalisme wilt komen dan is dat best lastig als je 30 dozen met troep in je kamer hebt staan, dus dat zal je dan toch eerst moeten uitmesten
Tenminste hoe ik het zie!

2 likes

Het is voor mij een manier om door mijn spullen te gaan en goed te bekijken of ik alles gebruik wat ik heb. Veel spullen gebruik ik niet vaak en ik doe ze dan weg met de gedachte dat andere mensen het vaker zullen gebruiken. Met andere mensen bedoel ik dan de bezoekers van de kleding bank hier in het dorp.

De kledingbank is er voor mensen die een bezittingen zijn kwijtgeraakt bijvoorbeeld een brand of waterschade, maar ook voor vrouwen/mannen en kinderen die zijn gevlucht voor huiselijk geweld en hier een nieuwe aan een nieuw bestaan opbouwen.

Nu weet ik wel dat ze niet per se een toilet tasje of een zonnebril nodig hebben om een nieuw leven op te bouwen. Maar voor iemand die geen zonnebril heeft zal ‘mijn’ zonnebril vaker gebruiken dan ik nu doe. ( ik heb zelf nu nog twee zonnebrillen in gebruik, en een toilettasje.)

Door al die spullen weg te doen word ik me bewuster dat ik heel veel toch eigenlijk niet nodig heb. Dus minder kopen of minder spullen aannemen, zonnebril had ik bijvoorbeeld gekregen bij een flesje ijsthee. Zo had ik ook zeker 10 notitie boekjes liggen, allemaal gekocht. Terwijl ik absoluut 1 favoriete heb… een basic boeke van de HEMA. Ik heb dus negen notitieboekjes weg gedaan en die van de HEMA gehouden. Ik weet nu voor mezelf dat ik gewoon een nieuwe kan kopen bij de HEMA als deze vol geschreven is. Op die manier wil ik mn ‘koopgedrag minimaliseren’ en dat is uiteindelijk weer minder belastend voor het milieu, dat is ook een van mn doelen. Dus echt minimalisme kan je het niet noemen, ik heb er gewoon een eigen draai aan gegeven :grin:

4 likes

Ik zit op 90 nu :smiley:

3 likes

Ik snap je punt wel, maar ik denk dat de meeste mensen hier niet maar laveloos dingen weggooien (zie de spreadsheet).

Als ik voor mezelf spreek ben ik al langer bezig met duurzaamheid en minimalitisch leven, met als doel ooit in een tiny house te wonen. Daar past deze maand goed bij. Het is voor mij ook een stukje bewustwording: ik vind dat ik (relatief) weinig spullen heb; maar toch kan ik met even goed opruimen nog steeds een aantal nutteloze/kapotte dingen weggooien. Duurzaam leven betekent voor mij ook niet dingen klakkeloos wegdoen, met als keerzijde dat ik sommige dingen te lang bewaar/gebruik/probeer op te lappen. Maar zoals @Limoen zei zijn er dingen waar andere mensen meer profijt van hebben. Dus dat betekent dat ik er toch afscheid van moet nemen. Het gaat mij niet per se om zoveel mogelijk spullen wegdoen, maar meer als reminder of bewustwording.

Bovendien doe ik mee aan de no buy summer, wat inhoudt dat ik geen kleding koop tm 21 september en daar vond ik dit mooi bij aansluiten. Het is niet mijn bedoeling alles weer te vervangen voor nieuwe troepjes :wink: Ik woon ook samen en ik merk ook dat mijn vriend (niet zo minimalistisch) 70% van de nutteloze troepjes bezit. Hij is ee niet op dagelijkse basis mee bezig, dus deze maand is een mooi momen om hem te overtuigen zijn 6 jaar oude (!) onaangeraakte studieboeken weg te doen :grin:

3 likes

Goed bezig @anon98052296! Ik heb mn achterstand weer ingehaald.

Dag 2: een stapeltje papieren/schrift + boekje Dirk Kuyt (samen 1) en een powerbank van Adidas.
Dag 3: wat iPhone kabels.
Dag 4: iPhone + mini usbkabel, oordopjes en een mini mascara van Clinique die ik opgemaakt heb.

2 likes

Om ook even voor mezelf te spreken, ik ben al heel wat jaren bezig met minimalisme. Ik leef ook stukken kleiner dan de meeste van mijn leeftijdsgenoten en ben ook bewust bezig met wat er binnen komt (ik weiger bv. vaak troepjes of denk over aankopen na). Minimalisme is voor mij ook voor een stuk overzicht hebben in wat ik heb en ik merk dat er altijd nog wel dingen weg kunnen. Ik heb anderhalf jaar terug een grote opkuis gedaan, omdat al m’n spullen in opslag moesten en de dingen die ik tot nu toe wegdoe, zijn allemaal dingen die die sortering overleefd hebben, maar die ik sindsdien niet meer heb aangeraakt. En als ik door de spullen heen ben, ga ik waarschijnlijk over naar digitaal minimaliseren (al weet ik nog niet hoe ik dat ga tellen). Niet helemaal wat de challenge echt inhoudt, maar voor mij wel het grootste “pijnpunt” en zoals je zegt, het is niet de bedoeling dat ik zoveel wegdoe dat ik weer spullen moet gaan kopen. Maar voor mij gaat het hand in hand: evalueren wat je hebt (en dat is een continu proces, daar ben je niet plots ‘klaar’ mee) en bewust zijn van wat je binnen brengt.

5 likes

Oh, en nog een toevoeging. Ik heb ook redelijk wat spullen die ik al best lang wil weg doen, maar die daar wat meer tijd/energie voor vragen (verkopen etc.), dus dat wil ik deze maand aanpakken. Ik tel dus alleen dingen mee die ook effectief in deze maand mijn huis verlaten/heel zeker besproken zijn door iemand. Net als een aantal producten opgebruiken die ik al maanden onaangeroerd heb liggen (producten die ik in dagelijks gebruik opmaak, tel ik niet mee)(eten en verzorging) en spullen in m’n huis die vorige huurders hebben laten liggen.

1 like

Ik ben dit hele weekend weg; mocht iemand de link willen voor het spreadsheet, zeg dat dan even hier, dan is er vast iemand die hem kan sturen :slight_smile:

1 like

Ik kan niet met de hele challenge mee doen (ik ben hoogzwanger) maar de afgelopen weken heb ik al flink veel opgeruimd. Al een paar kratten zijn naar de kringloop gebracht.
Zo kwam ik maar liefst 3 blikopeners tegen in de keukenlade, ik heb geen idee waarom ik er 3 had.

Vroeger bewaarde ik weleens een dubbel item voor het geval de oude stuk ging, maar ik heb ooit ergens gelezen dat dat niet nodig is als je binnen 20 km of binnen 20 minuten aan een nieuwe kunt komen. Misschien was dat in een boek van Marie Kondo, maar het kan ook op een opruimblog hebben gestaan. Ik vond het wel een goeie theorie en van alles wat ik dubbel heb, doe ik sindsdien mijn minst favoriete exemplaar weg. Blikopeners kan je zelfs bij de Appie kopen en een dag zonder blikopener overleef ik ook wel.
De theorie gaat niet voor alles op (sokken, ondergoed, etc) maar voor dingen die je niet dagelijks gebruikt vind ik het een handige theorie.

6 likes

Ik doe niet mee aan de challenge want ik vind het fijner om in één keer veel weg te doen dan iedere dag een paar dingen, maar ik wil wel zo veel mogelijk onnodige dingen weg doen deze maand. Vandaag mijn kledingkast en make-up opgeruimd, resultaat:

• 72 kledingstukken weggedaan
  • 15 stuks cosmetica weggedaan

Ik doe het per categorie, dus ik heb de rest van de maand voor: boeken, CD’s, keuken, sieraden, kantoor/hobbyspullen en decoraties. :muscle:

8 likes

Ik moet ook eens (al jaren) een digitale schoonmaak houden. Ik zit er aan te denken om in augustus een ‘digital detox challenge’ te doen. Ik dacht er aan om elke dag een kwartier door mn foto’s/bestanden te gaan en die te ordenen en te verwijderen. Inhalen of vooruit werken mag :yum:. Mijn man heeft nog een stuk of 20 videobanden op zolder liggen die nog overgezet moeten worden naar digitaal. In ons volgende huis hebben we geen zolder meer dus die videobanden moeten echt eens een keer aangepakt worden haha, hoewel ik denk dat ze gewoon mee verhuizen, ik hoop toch wel binnen een paar weken te verhuizen.

Gisteren 7 juli:

• Wenkbrauwkwastje van Anastasia (versleten.)
  • Unicorn condooms (Geen idee hoe ik eraan kom.)
  • Losse muntjes/bierdopje (vakantie herinnering)
  • Babyspeeltje
  • Kadobon voor een restaurant (weggegeven aan een stelletje die wat te vieren hadden maar momenteel erg krap bij kas zitten, zo konden ze toch uit eten.)
    -Nivea oog make up remover.
  • Kaart met emotionele waarde maar ik krijg er geen blij gevoel meer van. Ik ben blij dat we weggaan uit dit huis, het heeft een lange geschiedenis van verdriet en we hebben de afgelopen jaren veel rottigheid meegemaakt. Dit kaartje heeft al die tijd op ons dressoir gestaan en was een hart onder de riem van iemand, erg lief!
3 likes

Spullen weg doen die je niet meer gebruikt en daarna niet meer zomaar nieuwe spullen kopen. Hoewel ik het zelf ook eerder de opruim-challenge ofzo zou noemen.

Misschien had ik heel veel spullen die ik nu weg doe uberhaupt niet moeten kopen, maar ja je kunt de tijd niet terug draaien.

1 like

Over marktplaats: ik heb nu weinig tijd om advertenties op marktplaats te zettten, ik verzamel ze in een verhuisdoos en als ik verhuisd ben ga ik wel weer lekker marktplaatsen :slight_smile:

2 likes

Even weinig online geweest de laatste dagen, maar ik ben wel doorgegaan hoor!

Vrijdag:
vol notitieboek, een zak snoepjes die ik gekregen heb maar helemaal niet lekker vind, een oude anwb pas, dextro snoepjes die ver over de datum zijn, een oude wandelpas en een paar versleten elastiekjes

Gisteren:
Een oude stijldanspas, een stapel Pippoo, nog een notitieboekje, 2 oude ladyshaves, een pennenbakje en een kapotte legging.

Vandaag:
een panty, een lipliner, een haarborstel, een bronzing duo, een zelfbruiner, een bodymik, een lotion en een bodycreme.

1 like

Ik bedoelde het ook niet als aanval op iemand, ik vind het juist goed dat jullie zo bewust bezig zijn met minimaliseren. Maar ik begrijp gewoon niet zo goed waarom dat altijd begint met heel veel spullen weggooien. 500 dingen in een maand. Dat is wel echt veel.
Maar natuurlijk moet iedereen het op zijn eigen manier doen en als dit voor jullie werkt is dat heel fijn :slight_smile:

2 likes

Ik vraag me af of ik het einde van de maand ga halen (qua deze challenge dan). Heb mn kledingkast uitgeruimd, mn dvd’s en mn rommelkast en wat andere plekken waar onnodige spullen zich ophopen en kom nu op een punt dat ik weinig meer tegen kom wat weg kan. Wel al veel spullen weggedaan die ik al jaren bewaarde terwijl het geen emotionele waarde had en ik het ook nooit zou gaan gebruiken, dus dat is chill :ok_hand:t2: En heb nog een stapeltje spullen in de categorie ‘echt onzin om te bewaren, maar kan het niet weg doen’, maar die bewaar ik voorlopig nog maar (notitieboekjes van mn stages van 10 jaar geleden bijvoorbeeld, maar vind het nog steeds leuk om die door te bladeren).

3 likes

Maar dan heb je je doel behaald toch? Als je geen onnodige spullen meer hebt? Vet goed!

Ik heb mn kledingkast uitgeruimd en 23 items weggedaan om te doneren, en 4 items weggegooid. Koop al een paar jaar alleen nog heel bewust (weinig) kleding, dus dit zijn dingen die al een paar jaar liggen te wachten op dat wieweetooithandig moment. Heel chill om te zien dat het weer een stukje overzichtelijker is! Ennn ben dus bij met de challenge. Ga binnenkort verhuizen, dus komt goed uit! Morgen verder met mn bureau en daaromheen.

2 likes