Ik begrijp inderdaad wel wat je bedoelt hoor! Het hoeft ook zeker niet te beginnen met weggooien, en dat is ook niet het doel.
Maar ik denk inderdaad dat voor veel mensen het weggooien een eye opener kan zijn. Zo’n challenge is de trigger om (weer) bewust te worden waar je blij van wordt, en vooral, waarvan niet. Ik had tot een paar jaar geleden echt veel zooi, en daardoor voegde ik er voor mn gevoel ook meer aan toe omdat de nutteloosheid ervan minder op viel tussen andere nutteloze dingen. Nu heb ik minder en koop ik dus ook minder, want het valt direct op als ik iets koop en het bijvoorbeeld niet draag.
Het gaat bij mij eigenlijk ook niet echt om minimalisme, maar meer bewustwording denk ik. Ben al een tijdje bezig met wat meer bewust en duurzaam spullen en kleding te kopen en alle overbodige spullen die ik in huis had rijmden daar niet echt mee
Ik denk dat je je gewoon niet kunt indenken hoeveel onzinnige spullen de hoarders onder ons bewaren. Ik zal later deze week de lijst eens invullen. Dan schrik je je denk ik dood.
haha ik snap het ook wel (deels). Maar bijvoorbeeld wat wat @Limoen zei over die notitieboekjes, waarom zou je die overige 9 niet gewoon bewaren voor wanneer die je nu gebruikt vol is? Dan hoef je ook geen nieuwe te kopen
Maar ik snap jullie challenge ook wel hoor, het is geen totaal onbegrip. Ik heb zelf ook heel erg veel spullen die door meerdere verhuizingen overal liggen en als ik die uit ga pluizen haal ik die challenge misschien ook wel haha.
maar doelde meer weggooien om het weggooien ofzo, in het kader van minimalisme…
Met die laatste zin heb je natuurlijk ook helemaal gelijk: je moet geen dingen weggooien om het weggooien. Maar bij mij is het zo dat, hoewel ik geen nutteloze dingen meer koop, nog wel een boel nutteloze dingen bezit van voor mn change zeg maar. Daarnaast is een keerzijde aan het niet zomaar weggooien van ‘nog goeie dingen’ dat ik dingen soms te lang bewaar. Zo had ik een nieuwe koekepan gekocht, omdat de oude echt op was. Maar dan gebruik ik toch nog steeds de oude met de gedachte ‘ooh het kan nog wel 1 xtje mee’ terwijl dat eigenlijk niet zo is.
Dit is voor mij gewoon een schop onder mn reet
Ik heb zojuist mn kast opgeruimd
Nu moet ik zeggen dat ik relatief weinig kleding heb, omdat ik 2 jaar geleden ben begonnen met het verduurzamen van mn kast. Dat betekent dus geen sale- en impulsaankopen, alleen duurzaam en eerlijk geproduceerde kleding en enkel kledingstukken die niet perfect aansluiten op mn wensen. Ik heb dus weinig nieuwe aankopen gedaan en al veel weggedaan.
Maar… ik heb teveel stukken bewaard omdat ik ze nog wel mooi vond en nog niet afgedragen waren, maar ze passen niet meer (letterlijk) of niet meer bij mijn stijl. En ik heb toch een paar tweedehands miskopen gedaan.
Dit betekent dat het volgende nog weggaat:
- 2 winterjassen (deze winter 1 mooie nieuwe gekocht voor de aankomende jaren)
- 3 wollen truien
- 2 sweaters
- 1 vestje
- 3 blazers en 1 kimonojasje
- 1 jumpsuit en 1 playsuit
- 1 pyama
- 3 tshirts (+1 twijfel)
- 6 tops
- 5 blousjes
-6 jurkjes - 5 rokjes
- 1 pantalon en 1 shortje
- 3 paar schoenen+ 1 paar slippers + snowboots
- 1 sjaal
- haarclip
- tas
Wow, ik vind het zoveel! En sommige dingen ook met pijn in mn hart, maar die draag ik al jaren niet dus the time is right Ik moet wel zeggen dat ik bijv echt 3 rokjes, 7 t-shirtjes en 5 jurkjes overhoud. Maargoed meer heb ik niet nodig denk en heb sowieso een no-buy tm 21 september dus ik ben heel benieuws hoe het gaat bevallen zo.
Goed bezig! Ik heb ook weleens meerdere vuilniszakken kleding weggedaan en toen dacht ik ook, zo veel! Maar ik had ook nog heel veel over, en inderdaad, zoveel heb je eigenlijk ook niet nodig. Ik moet ook echt nodig weer een grote kledingopruiming doen. Heel veel dingen ga ik toch niet meer dragen, ook al zeg ik tegen mezelf van wel
Ja ik heb precies hetzelfde: sommige kledingstukken bewaar ik al 2 jaar omdat ik ze mooi vind, terwijl ik ze niet meer draag. Wat wel scheelt nu is dat ik bijna alles van synthetische stoffen weg heb gedaan, want dat vind ik eigenlijk helemaal niet lekker zitten
Deze week ff een kraam boeken op de ijhallen en een deel gaat naar de kledingbak.
Ja dat heb ik ook. Ik heb ook veel kleding waar eigenlijk net iets mee is, dat het net niet lekker zit, eigenlijk voor weinig gelegenheden geschikt is, of dat het maar bij één ander kledingstuk dat ik heb pas. Ik wil eigenlijk gewoon dat al mijn kleding bij elkaar past, of in ieder geval de meerderheid.
Vanmiddag de beruchte ‘rommellade’ in de woonkamer uitgemest. Er kwam zoveel troep uit. Bonnetjes, pennen die het niet meer deden, spaarkaarten die allang niet meer geldig zijn, etc. Eerst kon hij bijna niet meer dicht omdat hij zo vol zat, en nu is hij bijna leeg. Er zit alleen nog zinnig spul in als 2 (werkende!!) pennen, een notitieblok, lucifers en plakband.
Haha jij ook toch?
Als je eenmaal bezig bent gaat het ook hard maar ik ben nu ook ff klaar, pak het later deze week wel weer op
Wil iemand mij de spreadsheet sturen? Ik ga verhuizen begin augustus maar werk full time, nog geen idee wanneer ik al dat spul moet inpakken en wegdoen etc. Lijkt me dus een goed moment om het elke dag eventjes te doen!
Ik stuur hem je!
We zitten met de ‘spreadsheetmensen’ nu op 500 weggegooide dingen in totaal!
500 is al best veel! Ik zat zo eens te kijken in de spreadsheet wat mensen nou allemaal wegdoen, @Hinkje wat is een kakbroek Moet ik dat letterlijk nemen?
Ik ben ook bezig met een hoop troep wegdoen, hoewel ik het niet met een challenge doe, heb al foto’s gemaakt van 82 kledingstukken om online te kunnen verkopen… Ik heb echter ook wat dingen waarvan ik niet zo goed weet wat ik ermee moet, namelijk MAC blushes, highlighters, bronzer en oogschaduw. Het is gebruikt, maar echt extreem weinig en twee dingen zijn limited edition dus nogal zonde om dat weg te pleuren denk ik dan. Heb bijv. ook een zak haarrollers om mee te slapen waarover ik twijfel wat ik ermee moet. Of studieboeken die niemand meer gaat overkopen, maar opzich duur waren en niet compleet nutteloos zijn… Iemand hier tips?
Haha, dit:
https://goo.gl/images/nSFLCB
Geen idee hoe dit echt noemt :P. Zo’n typische backpackersbroek.
harembroek
Ahh dus je bent van ‘drollenvanger’ naar ‘kakbroek’ gegaan, haha.
Drollenvanger? Haha, dat heb ik nog niet gehoord :P. Kakbroek zal wel de Vlaamse variant zijn dan.