Hangt er vanaf, zijn het digitale of fysieke foto’s? Fysieke foto’s zou ik uitzoeken en de leukste inscannen (als je al geen zin hebt om een foto in te scannen, kun je hem net zo goed weggooien) zodat je ze toch nog hebt. Digitale foto’s zou ik gewoon in een mapje op een harde schijf gooien, maar ik ben vrij makkelijk met digitaal declutteren haha. Zolang op het mapje staat wat er in zit is het opgeruimd voor mij, en hoeveel ruimte neemt het nou daadwerkelijk in op je schijf? Maar ik vind weggooien van onvervangbare dingen echt moeilijk, de tijd en energie die het mij kost om die keuze te maken weegt voor mij niet op tegen een mapje dat hooguit 1% van mijn schijf inneemt haha
Ik hou meestal deze drie vragen aan:
- Heb je het nodig?
- Geeft het je een blij gevoel?
- Wil je dit meenemen in de toekomst?
Ik denk dat je op dit soort foto’s heel goed punt 3 kan toepassen. Wil je dit meenemen naar de toekomst? Wil je de volgende keer als je gaat declutteren weer die foto tegenkomen? Is dat je tijd en energie waard? Wil je de ‘vibe’ van deze foto’s meenemen naar de toekomst, zeker omdat je zegt dat het een nare periode was? Gaan deze foto’s je helpen in de toekomst, om bv doelen te halen? Lijkt het je niet lekker om deze foto’s te verwijderen en daarmee in het verleden te laten? Zo hou je (opslag)ruimte over voor andere dingen. Anders blijf je het maar zo met je meeslepen, in dit geval digitaal maar ook de herinnering en vibe. Als je de foto’s verwijderd dan blijft de herinnering ook echt in het verleden ipv dat je het elke keer weer tegenkomt (inc nare gevoelens)
Ik zou zeggen: let it goooooo
Ik heb er ook moeite mee, ik ben snel emotioneel verbonden aan foto’s en ik koppel herinneringen aan spullen. Maar ik kan zeggen dat het heel erg lekker voelt om personen uit het verleden ook echt te verwijderen van je laptop.
Ik pas dit ook toe op spullen, ik heb in de schuur een dwarsfluit liggen die ik al sinds mn 12e niet meer gebruikt heb. Gevoelsmatig ben ik er aan ‘gehecht’ maar in de praktijk sleep ik de dwarsfluit alleen maar mee (is al 3 keer mee verhuisd). Dan denk ik: ja als ik weer ga verhuizen dan neem ik de dwarsfluit weer mee om het vervolgens… weer in de schuur te leggen?? Op die manier heb ik dat ding op mn 80e nog hahaha.
Edit: meestal gaan dit soort keuzes vanzelf hoor, ik zit niet bij elke foto of item zo te dubben.
1 dec: Kasboek aangemaakt en ingedeeld
2 dec: Fotomappen een beetje geordend
3 dec: 602 foto’s verwijderd
Ik ga waarschijnlijk (99% zeker) verhuizen eind januari en ik ga alvast beginnen met uitzoeken.
Ik heb onlangs 3 maanden ergens anders gewoond dus al heel veel weggedaan maar als je echt gaat verhuizen moet je nog strenger zijn natuurlijk. Echt zin in. Heb al besloten dat al mn boeken weggaan
Ik kreeg vannacht ineens de zenuwen dat het huis zou afbranden inc laptops dus ik ga toch maar een digitale cloud aanhouden. Bedankt nog voor de tip
Love this! Ik doe het voor de tweede keer dit jaar en het gaat weer goed.
Dit gaat er weg deze week.
Mijn gemeente zamelt deze maand elektrische apparaten in. Denk dat er flink wat laders en kabels bij gaan zitten.
Moet nog uitzoeken hoe ik de peroxide kan recyclen.
Thanks! Ik ga uitzoeken hoe het bij mij zit
Ik heb in de schuur ook nog het een en ander aan dat soort foto’s liggen Ik heb ze nooit weg kunnen doen in verband met de ‘herinnering’ terwijl het eigenlijk geen fijne tijd was. Ik zal volgende maand waarschijnlijk wel aan je denken ter motivatie
Ik heb ook moeite gehad met mijn kinderboeken, stuk of 20. Ze waren allemaal minstens 30 jaar oud, vergeeld, geen frisse geur etc. Ik had ze bewaard voor later, als ik kinderen zou krijgen of voor mn neefjes en nichtjes. Maar de boeken zijn eigenlijk uit de tijd en ik heb geen kinderen. Mn neefjes en nichtjes hebben ook hun eigen smaak qua boeken dus uiteindelijk stonden mijn kinderboeken doelloos in de kast (en ook drie keer meeverhuisd om vervolgens weer in een kast te zetten). Ik heb ze allemaal weggedaan en hoewel het met wat heartstrings ging ben ik nu blij met de ruimte in de kast. Daar staan een paar boeken voor neefjes en nichtjes, die ze ook lezen als ze bij ons zijn.
4 december: 600 foto’s van telefoon verwijderd
5 december: een aantal mappen aangemaakt en foto’s ingezet + 152 foto’s verwijderd.
Ik sluit weer aan! Heb vandaag het washok/rommelhok opgeruimd maar ben nog niey klaar.
@Reflect Ja ik ook, heerlijk! Ik kan er dan ook echt van genieten dat een kast opgeruimd is.
Ik heb gisteren en vandaag maar 51 foto’s verwijderd, ik ben begonnen aan een map uit een dierbare en intense periode (overlijden van ouder) . Qua snelheid had ik die map beter niet kunnen kiezen maar qua verwerking is het wel goed. Het voelt ook fijn om deze foto’s te bundelen in 1 map. Ik heb nog een aantal mapjes uit deze periode
Volgende mapje wordt wel wat luchtiger.
Wat leuk dat iedereen zo actief bezig is! Ik ben ook nog steeds lekker aan de gang.
Stoffen en nog meer knutselmateriaal aan de beurt!
14
- Doosje van lensfilter
- Rugzak uit de eerste graad van het middelbaar die ik altijd bijhield om te verwerken naar iets nieuws!
- Volgeschreven notitieboekje als dagboek (gedigitaliseerd)
4-14 stofresten die in de kledingbak gaan
Nou ik meld me af hoor voor de rest van december -smiley weg - Ik kom er niet aan toe om mn foto’s en digitale bestanden uit te zoeken en daardoor ga ik er steeds meer tegenop zien. In januari ga ik weer verder met de declutter challenge, de schuur staat nog aardig vol en er kan ook het een en ander aan kerstspullen weg. Mn man en ik gaan voor 1 stijl en wat er niet bij past… dat gaat weg.
Hee netjes hoor! Die smiley is nergens voor nodig. Op wat voor termijn en hoeveel spullen je ook wegdoet, het feit dat je al bewust nadenkt over de spullen die je wil houden is echt het uitgangspunt van deze “challenge”. Hoe je ‘m invult is echt helemaal aan jou.
Je hebt helemaal gelijk dankje
Lekkere stapel
Ik doe niet mee volgens de regels van deze challenge, maar lees wel vaak mee en ruim hierdoor vaker op. Ik heb al meerdere keren spullen weggedaan van mezelf of woondecoratie wat lag te verstoffen… Ik betrap mezelf er op dat ik vaak de kasten opendoe om te kijken wat wegkan haha!
En wat ik leuk vind om te zien in dit topic is dat kleine dingen vaak worden meegeteld, die liet ik juist vaak liggen thuis zoals knoopjes speldjes etc, terwijl ik juist daar veel van heb…