The Minimalism Game, dagelijks ontspullen

Mijn deel op zolder is nagenoeg klaar. :partying_face:

De rest van de spullen die er nog staan zijn van mijn man, of gezamenlijke eigendommen en die kan / wil ik dus niet zonder overleg weg doen. Mijn man is aangestoken door mijn opruimwoede en is ook aan de slag gegaan, en gaat de komende dagen daarmee door.

De zolder is nu al zo erg opgeknapt, eerst stond er overal wel iets en stond het ook in verschillende dozen dus was het rommelig. Nu de bewaarde spullen in afgesloten, gelabelde, transparante kratten zitten van dezelfde grootte, is het een stuk overzichtelijker en netter.

Ik zie nu pas weer wat een mooie ruimte het eigenlijk is, want de zolder is enorm hoog. Met Oudejaarsavond bijvoorbeeld hebben we een prachtig uitzicht en daar kunnen we nu weer gebruik van maken. Er is zoveel afgevoerd dat het eigenlijk niet te tellen is, dus ik heb geen lijst, maar het gaat om kubieke meters ruimte die weer terug is.
De afgelopen jaren hebben we ook weleens spullen gekregen waar we eigenlijk niets / niet zoveel mee hadden, maar die we uit een zeker schuldgevoel hebben bewaard. Bijvoorbeeld schilderijen, die dan van een familielid waren geweest maar die we eigenlijk niet mooi vonden. Zonde om dat op zolder te laten liggen, want wellicht is er iemand die het wel mooi vindt en het wel ophangt. Die zijn dus weg. Hetzelfde geldt voor bepaalde meubelstukken.

Ik heb nog 3 of 4 kratten babykleding om uit te zoeken, van mijn dochter. Ik had graag nog een kind gewild maar dat is helaas niet gelukt (en ook definitief afgesloten), dus die kleding gaat in mijn huishouden niet meer gebruikt worden. Dat vind ik een emotioneler iets om los te laten dan oude schoolboeken, dus dat kon ik niet direct toen het babyhoofdstuk dicht was. Nu kan ik dat wel.
Er zal 1 kratje met babyspullen /-kleding overblijven, dingen die een speciale waarde hebben (zoals het eerste pakje, doopjurkje, etc), en de rest gaat weg. De hele kleine kleding gaat naar Stichting Babyspullen, de rest naar de kledingbank. Dan komt het zeker weten goed terecht en dat is uiteindelijk beter dan het maar op zolder laten liggen, vanwege het verdriet dat ik gevoeld heb om het tweede kind dat er nooit kwam. (En heel eerlijk, ik denk dat elke ouder wel iets van verdriet / weemoed voelt als het babyhoofdstuk gesloten is, hoeveel kinderen je ook hebt).

Ik voel me zoveel lichter in mijn hoofd, het loslaten van spullen heeft me een enorm gevoel van vrijheid gegeven, en lucht. En het kostte maar een paar dagen.

41 likes

Dit klinkt echt heerlijk Ć©n herkenbaar! Je merkt gewoon letterlijk ruimte in je hoofd doordat je zolder geordend en opgeruimd is. En de ā€˜ballast’ naar de kringloop enzo.

N.a.v. je verhaal over babykleertjes wel/niet bewaren heb ik misschien nog een algemene tip. Ik heb nu net een tweede (en laatste) kindje gekregen, waardoor ik alle kleertjes (ik had niets weggegooid) van m’n andere kindje weer zie om te kijken of ik het nog een ronde mee laat gaan. Sommige kleertjes zijn totaal niet bijzonder (geen eerste pakje of kerstoutfit of doopjurkje), maar voelde ik toch iets bij omdat ie het bijvoorbeeld heel erg vaak gedragen heeft, er vaak complimentjes over zijn gegeven, ik hem herinnerde in die outfit bij een leuke gebeurtenis enz. En nu heb ik als plan om die kleertjes waarbij ik toch 🄹🄹🄹-vibes heb te bewaren, er over ongeveer een jaar (hoe groter de maat, hoe minder waarde je eraan hecht waarschijnlijk) in allemaal gelijke vierkanten te knippen en er een patchworkprint- kussen van te maken. Dan heb je 1 ā€˜grote’ herinnering aan die kleertjes in de vorm van een ā€˜gebruiksvoorwerp’, naast het bewaren van het geboortepakje en dooppakje. Ik denk voor mezelf dat ik dan ook makkelijker andere kledingstukken van m’n kinderen kan weggooien/weggeven, wetende dat ik hier en daar nog een kledingstuk ga houden zonder dat het in een doos op zolder hoeft te verdwijnen.

Wie weet raakt iemand geĆÆnspireerd door m’n tip!

7 likes

Dat patchwork is echt een leuk en creatief idee!:two_hearts:

1 like

Ik wil wat ontspullen, dus ik kom dit topic even uppen. Ik ga gewoon even kijken hoe ver ik kom in deze challenge!

1. Allereerst deze vier onderzetters in Avatar: The Last Airbender thema. Zaten ooit in een maandelijkse boekenbox, maar ze stonden dus ongebruikt in het doosje op mijn boekenkast.

Heb ze verkocht via Vinted en ze zijn vandaag de deur al uitgegaan! :grimacing:

11 likes

Ik heb dit topic nu pas ontdekt en sinds begin januari druk bezig met opruimen in huis. Ik doe het per ruimte/kastje/la/hoek en heb al de volgende gehad:

• badkamerkast
  • ondergoed / sokken
  • kaarsen
  • ruimte onder de trap
  • knutsel spullen
  • 5 opbergdozen / hoekjes in woonkamer

Vandaag was de kruidenkast aan de beurt en er was veel over de datum en heb ik allemaal weggegooid:

12 likes

In de hoop dat ik meer mensen kan inspireren nog een paar ā€œbeforeā€ en ā€œaftersā€. Heb inmiddels best veel opgeruimd in huis (maar helaas…. Het is nooit klaar) alleen niet overal foto’s van. Wel minstens 10x richting kringloop/prullenbak gelopen

Samenvatting

Hier was ik al halverwege bij het maken van de before want ā€œthe chairā€ was al weg haha

16 likes