Terechte opmerkingen over een precieze hoeveelheid spullen wegdoen. Toch heeft het voor mij wel een meerwaarde. Ik heb al heel veel rondjes in huis gemaakt waarbij ik steeds een deel aanpakte. En dat heeft echt al veel resultaat gehad. Maar ook zijn er nog veel twijfeldingen blijven liggen. Een bepaalde hoeveelheid spullen wegdoen motiveert mij om toch nog kritischer op te ruimen. En als ik aan het einde van de maand 300 spullen heb weggedaan ben ik óók tevreden. Het is maar net wat bij je past.
Ah, dat is het OG Minimalism Game concept! Interessant dat jullie er zo verschillend tegen aankijken.
Ik heb het de eerste keer gedaan en vond het juist heel fijn dat je door op te bouwen zo’n goed overzicht krijgt als beginner. Ik kon rondkijken en denken “oh, die la bewaar ik voor als ik op dag 25 zit” of juist terug gaan naar een hoek waar ik eerder was en iets weggooien waar ikntoen nog over twijfelde. Die opbouw gaf mij een strategie.
Vandaag weer opgeruimd.
• klok
• 1x schoenenpoets
• 3 verpakkingen met veters
• versleten dekbed
• 7 piepschuimen eieren
• versleten dekbed
• 2 dekbedhoezen gekregen van schoonouders maar kwam erachter dat die maar 180 cm lang zijn.
• watjes. Nog van 13 jaar geleden uit een kraampakket. Mijn man wou het altijd nog bewaren maar vandaag was hij er geestelijk aan toe om afstand te doen ![]()
Hier ook bezig geweest:
- houten box
- 2 guirlandes
- 2 lichtbollen tuin
- kinder kerststal
- lichtjes kerstman
- kerstloper en 2 tafelkleden
- 4x kerstlampjes
- zakje met 10x kersthangers
- 2 kerstslingers
- kerstboom ‘rok’
- douchespeelgoedje (kapot)
- leertoren
(= 29 spullen)
Man heeft alles ook direct weggebracht naar de kringloop. De leertoren heb ik verkocht en is vandaag ook gelijk opgehaald.
Ik heb voor de derde keer in één jaar (althans, kan 2025, halverwege 2025 en nu) mn badkamerkast opgeruimd.
Geen nieuwe spullen gekocht (behalve items die ik heb opgemaakt zoals tandpasta) maar toch nog veel zooi weg kunnen gooien:
- zelfbruiner en zo’n handschoen
- spray flesje
- pincet
- elastiekjes en speldjes
- föhn opzetstuk
- vijl
- lippenbalsem
- oude vaatdoeken (uit een ander kastje)
In het kader van project pan ben ik een klein potje bodylotion van Lush aan het opmaken en ik vind de geur niet lekker en het is best wel vettig/plakkerig, waardoor het steeds maar bleef staan. Maar nu ik het wel ‘moet’ gebruiken, merk ik dat het wél super voedend is voor mijn droge winterbenen. Een geluk een bij een ongeluk ![]()
Twee woorden negen letters
Ga het vanavond uitzoeken ![]()
Ik weet niet echt of dit hier past maar mijn oppasgezin vroeger/kennissen/vrienden van mn ouders. Weet niet goed meer hoe ik ze tegenwoordig moet noemen haha. Zij hebben 5 kinderen en hadden dus best veel prullaria. Voor de verjaardag van de laatste 2 kinderen wilde ze (de moeder) niks ook qua speelgoed krijgen. En wij hebben toen tegen de oudsten gezegd geef maar wat aan je zusje/broertje wat je al hebt als cadeautje. Ben er toevallig begin december geweest en hun huis is zo opgeruimd. Heel chill. Oke daar hebben ze wel hulp voor maar alsnog. Vond het ook leuk om te zien dat ze de kinderkleding van de oudsten liet dragen door de jongere. Waarom alles nieuw kopen idd. Minder zooi en verspilling. Het is echt vreselijk wat een mens in een korte tijd kan verzamelen aan shit die je echt niet nodig hebt. Heb nu zin om ook veel weg te gooien.
En, heb je het al uitgezocht? ![]()
Ik heb mijn spullen laatst een keer uitgezocht in de avond en toen vond ik het wel meevallen, dat schreef ik hier toen ook, maar ik denk dat ik daar nu anders over denk nu ik nog meer video’s over project pan heb gekeken
Ik denk dat ik het nog een keer ga uitzoeken bij daglicht en dan toch maar een lijstje ga maken met wat ik heb. En dan wil ook een plan maken met wat ik eerst op ga maken. Ik heb deze week in ieder geval al twee mini shampoos opgemaakt! Ik heb ook best veel dagcrèmes die ik niet gebruik omdat mijn huidtype is veranderd besef ik nu, maar die crèmes kan ik natuurlijk ook als bodylotion ofzo gebruiken. En ik heb shampoo waar ik droog haar van krijg, maar dat kan ook prima als douchegel natuurlijk.
Ik heb er eigenlijk wel zin in om dingen op te maken! Een collega/vriendin is ook enthousiast en we hebben afgesproken elkaar een beetje te motiveren. Eerder hadden we het bijvoorbeeld vaak over nieuwe producten die waren uitgekomen of wat we nieuw hadden gekocht, maar nu proberen we juist te delen wat we al hebben opgemaakt en níét hebben gekocht. Echt erg eigenlijk dat dit nodig is, maar ben ergens wel blij dat ik niet de enige ben met dit probleem.
Nog even een video die ik net zag waardoor ik geïnspireerd raakte om het toch nog eens uit te zoeken bij daglicht. Sommige categorieën zijn bij mij net zo gevuld als bij haar ![]()
Ja deels! Alle niet-gezichtsverzorging en make-up heb ik inmiddels netjes in doorzichtige bakken zitten met labels erop en ik weet precies wat ik heb en dat ik dat allemaal gebruik. Dus shampoo, deo, tandenborstel opzetborstels, tandpasta, mondwater, die koop ik altijd van hetzelfde merk en koop ik altijd in de 2+2 deals etc dus die ‘mag’ ik gewoon op voorraad hebben.
Heb alles wat niet-standaard is heb ik apart liggen om eerst te gebruiken. Moet nog even opzoek naar een conditioner die ik fijn genoeg vind om standaard in huis te hebben en body wash koop ik meestal random dus daar heb ik wat los van dus daar ga ik ook nog even mee testen wat ik het fijnste vind.
Maar moet nog wel alle gezichtsverzorging en make up uitzoeken ![]()
Wow wat georganiseerd! Handig zeg, die bakken. Dat is ook wel wat voor mij. Als ik het niet zie, dan vergeet ik wat ik heb. Ik heb ook veel van die dingen die je noemt op voorraad omdat ik die inderdaad altijd gebruik en in de aanbieding koop. Diegene van The After Work channel zei ook dat ze zoveel producten had omdat ze steeds wat nieuws wilde proberen en daar herken ik me wel in. Haar tip om minder spullen te hebben was om bij je favorieten te blijven.
Ja precies, vroeger wilde ik altijd iets nieuws proberen en dat beviel dan niet en bleef dan staan of het beviel wel heel erg maar dan was het weer duur of moest ik het speciaal bestellen of wilde ik het juist niet opmaken omdat het speciaal was etc. Vind het idd gewoon fijn dat ik nu niet nadenk over shampoo maar gewoon een shampoo heb die prima voor me werkt en die ik gewoon bij de Etos of Kruidvat kan kopen in de aanbieding, nul denkwerk en ligt gewoon klaar in de kast.
Het maakt mn haar schoon en ik ervaar geen enorme nadelen dus dan is het gewoon prima en hoef ik niet op zoek naar dé últíéme shampoo voor mijn saaie stijle haar dat heus niet ineens super speciaal wordt als ik een betere shampoo kan vinden ofzo. Wordt al moe als ik denk aan een curly girl routine haha.
Wil dat eigenlijk voor alles hebben, ook make up en verzorging; dat ik gewoon één dagcrème heb of zo want in mn ideale leven doe ik een 8 staps skincare maar in de realiteit zou het al heel chill zijn als ik gewoon netjes elke dag het minimale doe en daar niet over hoef na te denken.
Idd versimpelen en gewoon tevreden zijn met een product dat z’n werk in principe gewoonweg doet.
Ben je ondertussen bijgeslapen
Ik wilde eerst ook meedoen met Project Pan tot ik me besefte dat ik dat al een soort van doe. Het enige waar ik vaker in wissel zijn make-up producten en daardoor doe ik met name bij mascara vaak miskopen. Dit is wel een reminder om alles op te maken en de fijnste opnieuw te kopen én om mijn wimpers weer zelf te gaan verven, want dat scheelde ook veel in uiterlijke verzorging.
Om wat inspiratie te geven zijn dit mijn standaard verzorgingsproducten:
- Shampoo: Kruidvat Milde Shampoo
- Conditioner: Garnier Milde Haver
- Gezichtsreiniger: Ceravé (die groene)
- Dagcrème: Olaz 7-in-1 parfum vrij
- Deodorant: Odorex rollers (geen vaste geur/soort)
- Make-up remover: Nivea Waterproof Make-up remover (witte flesje) en Garnier Micellair water.
- Douchegel: goedkoopste van de Kruidvat of Balea, of eventueel wat ik heb gekregen van mensen.
- SPF: Eucerin Oil control 50+.
- Haarproducten: gel en foam van Umberto Giannini.
Dit is wat ik allemaal dagelijks gebruik. Verder heb ik voor af en toe nog bodylotion staan van Nivea en dat is het wel. Bijna alles is regelmatig in de aanbieding bij de drogist behalve de SPF, die bestel ik online met korting. Dit kost me met aanbiedingen goed in de gaten houden per jaar ongeveer €200 denk ik!
Hahaha jazeker, maar de foto’s hou je tegoed ![]()
Ben inmiddels weer klaar voor bed, heb net gedouched en daarbij zoveel mogelijk mini’s en producten die ik al lang heb gebruikt.
Opgemaakt:
- een mini rituals shampoo (was echt een kut shampoo, ff geen idee welke maar maakte mn haar echt helemaal kut 1/10)
- een Kruidvat conditioner full-size leeggemaakt (2/10 doet helemaal niks voor mn haar maar er stond keratine op en ik dacht oh das vast goed)
- mini Clarins bodylotion die ik ooit heb gekregen bij iets, was wel echt lekker maar ga sowieso zoiets nooit full-size kopen
Verder gegaan met lang ongebruikt open product:
- anti cellulitis olie uit Duitsland van ooit? Heb nog steeds cellulitis dus werkt niet booooo
- l’occitane handcrème die nu echt bijna op is
Begonnen aan:
- een Zakinthos-vormig stuk zeep uit een Zakinthos cadeau set die ik ooit van iemand heb gehad, was boven verwachting goed, denk olijf zeep? Beetje sterke geur maar bleef niet hangen, ga deze nu als bodywash gebruiken met een washandje tot t op is)
- rituals mini scheercreme, tsja eh onnodig product denk ik?
Kan niet wachten tot het allemaal op en uit mn leven is 🫨🫨🫨
Echt alle shampoo die ik van Rituals heb gebruikt waren helemaal klote. In eerste instantie dacht ik steeds van mm wat is er toch met mijn haar (of net stro of juist mega snel vet) en iedere keer was het als ik eens shampoo van rituals had gekregen en dus gebruikte.
Het is vandaag de laatste dag van januari, dus het leek me leuk om een lijstje te delen van wat ik allemaal heb opgemaakt.
- Balea mini shampoo
- The Body Shop mini gember shampoo
- Nivea soft 200ml
- L’Oréal telescopic mascara
- Lush yog nog bodylotion (klein potje)
- Etos wasschuim
- Deoleen deo gevoelige huid
- L’Oréal Elvive hydra hyaluronic shampoo
- Envï volume sugar spray
- Balea mini bodylotion
- Kruidvat facewash
- The Ordinary niacinamide + zinc
- Hada labo hyaluronzuur
Gewoon 13 dingen! Had ik niet verwacht. Ben echt blij dat die mini’s een beetje opraken nu. Het flesje van de facewash wordt hergebruikt voor een shampoo, want daarvan was het klepje kapot gevallen.
Ik heb ook mini pan in m’n bronzer ![]()
Oh en ik zag bij @chessiedomrongchai wat voorbijkomen over debranding/unbranding en vond dat ook wel interessant. Zij was ooit een beauty influencer en doet nu aan project pan en zegt te willen herstellen van een shopverslaving en probeert los te komen van merken door de labels van producten te verwijderen. Het idee is dat je dan de producten meer waardeert voor wat ze zijn i.p.v. het merk waarvan het is. En het geeft minder ‘visual clutter’. Omdat ik nieuwsgierig was naar hoe het is heb ik ook wat stickers van dingen afgetrokken en het oogt inderdaad wel rustiger. Weet niet of het me gaat helpen met minder hebberig zijn of nieuwsgierig zijn naar iets nieuws i.p.v. blij zijn met wat ik heb, maar wel het experiment waard haha.
Wow die before en afters! Echt een groot verschil
Nice! Ik heb alle verpakkingen bewaard, zal ook ff een lijstje maken met wat ik op heb gekregen. Voor mn gevoel best wel wat? Wel minder dan jij hoor.
Ik had alles in een bakje geflikkerd wat ik opmaakte en niet meer geteld of gezien tot nu.
De buit:
- Rituals mini shampoo (kut)
- Nivea mini shampoo (zeer matig)
- Garnier föhn spray (goed, heb er nog een)
- Kruidvat hoofdhuid spray (matig, prikt)
- Balea aftershave benencrème (onnodig)
- Cetaphil cleaner (onhandige verpakking)
- The ordinary toner (goed, heb er nog een)
- The ordinary serum multipel (was top)
- The ordinary dagcrème (top, trekt langzaam in)
- Kiko oogschaduw stick (top)
- HEMA voetcrème (prima?)
- Rituals scrub (wel oké)
- Kruidvat kokos lip crème (onhandige verpakking)
- Clarins mini bodylotion (te duur voor mij haha)
- L’occitane handcreme (te vettig voor mij)
Heb de clarins bodylotion, de voetcreme, de handcrème en de ordinary dagcrème ook daadwerkelijk opengeknipt voor de laatste druppels.
Wat doe je lang met producten omg!!! Echt een eye opener dat ik niet zo veel voorraad nodig heb. Heb alweer nieuwe dingen klaar liggen voor deze maand, denk wel een veel mindere opbrengst dan want ik had nu best veel producten die al bijna op waren.