Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Die smoothies zijn lekker! In de kraamweek wil de kraamzorg ook nog wel eens koken. Verder vonden wij het zelf eigenlijk wel fijn om te koken, even een momentje voor jezelf :joy::see_no_evil:

2 likes

Ik had iets van 5 maaltijden in de diepvries. Verder gewoon makkelijke dingen gekookt, met name met verspakketten. Van te voren zorgen zoveel mogelijk houdbare producten in huis te hebben, maar ook bijv. Brood in de diepvries te hebben

1 like

Soep, pasta sauzen en bananenbrood! Verder had ik een mega voorraad granola gemaakt, heb ik echt 3/4 weken lang mee ontbeten.

1 like

Nog geen ervaring met een kraamweek, maar mijn go-to als ik heel makkelijk iets redelijk gezonds wil eten zijn deze dingen:

Tortillas of rijst erbij, als je overgebleven sla, groenten, kaas of wat dan ook hebt liggen kan het er ook bij en klaar.

1 like

Ik gebruik slipstops ervoor! Die kan ze niet zelf uittrekken

1 like

Verpakketten en Hello Fresh vonden wij handig. Ik was in de eerste weken na de bevalling heel kieskeurig, dus ik lustte eigenlijk mijn eigen ingevroren eten niet en wilde ook niet wat mensen hadden meegenomen. Dat weet je natuurlijk niet van tevoren :stuck_out_tongue: We aten ook veel van die verse gevulde pasta met een kant en klare saus, en dumplings uit de vriezer waren ook makkelijk, met opgebakken rijst bijvoorbeeld. En van die zakken zoals hierboven inderdaad, nu zag ik ook allerlei combinaties van Bonduelle in de AH, dus dat is misschien handig om in huis te hebben.

1 like

Je kunt natuurlijk vanalles preppen en invriezen, maar gewoon krieltjes, een vegaburger en doperwten staat in 10 minuten op tafel. Niet zo sexy als ingevroren dumplings maarja het is gewoon eten?

19 likes

Na 9 maanden vanalles niet te kunnen eten wat ik normaal lekker vindt, wil ik na de bevalling zo lekker mogelijk eten :joy: En dit staat vast en zeker ook een keer op tafel maar liever niet te vaak @itakepictures

Goede tips worden hier gegeven! Aan veel dingen moet ik nu echt niet denken (te zwaar), dus hoop dat dat na de bevalling weg is. Maar blijft zomer dus veel zin in licht eten!

Hellofresh was ik alweer helemaal vergeten. Dat hadden we de vorige keer ook en vond ik heel handig. Niet nadenken en gewoon iets koken vanaf een recept. En hier ben ik ook een beetje bang voor @Plum haha. Dus heb ook niet teveel van tevoren gemaakt en vooral de dingen die ik écht heel lekker vindt (nasi, Franse stoof en pastasaus). Granola maken ook een top idee @Cam!

Hebben jullie ervaring met de peuterspeelzaal en op welke leeftijd we ons zoontje kunnen laten starten? Mijn zus had haar kinderen met 2 jaar en 3/4 maanden naar de opvang. Was dat voor jullie ook het goede moment? Wanneer merk je dat ze er aan toe zijn?

Ik had info gevraagd bij de peuterspeelzaal zelf, maar die gaven alleen aan dat we welkom waren. Ja, leuk, maar is het ook het beste voor mijn zoontje? En dan twee ochtenden?

2 likes

Ik weet niet of je picnic hebt (of er gebruik van kunt gaan maken binnen korte termijn) maar daar kan je lekkere recepten als geheel in je boodschappenmandje gooien of eventueel iets weglaten uit een recept of makkelijk wisselen mocht je liever vega gehakt willen ipv gewoon gehakt. Ook het aantal personen kan je wijzigen en je kan filteren op snel of goedkoop etc.

2 likes

Bedoel je peuterspeelzaal voor 2 ochtenden of iets anders?

Ja, de peuterspeelzaal inderdaad!
(heb het aangepast)

Mijn kindje is begonnen met 2 jaar en 4 maanden. Toen ze net 2 was had ik echt het idee er niet aan toe te zijn en bedacht dat ze met 3 zou starten en toen opeens ging ze zo snel en vond ik het fijn voor dr als ze zsm startte, dat kon toen ook.
Ze gaat verder naar de gastouder en d’r opa en oma, en ze is gek op drukte en groepen. Dus ze gaat makkelijk mee met de peuterspeelzaal.

Edit: het idee er niet aan toe te zijn kwam trouwens vanuit dat ik dr dan vanuit de peuterspeelzaal naar de gastouder moest verplaatsen en ik die verwarring groot voor dr vond, en ze was toen net een periode met de verhuizing extra bij de gastouder geweest en daar merkten we ook door dat ze dat niet zo goed trok. Maar ik zie ook zat kindjes starten die even plakken en knuffelen en daarna het prima redden, en andere kindjes hebben wat langer nodig mee te komen met de groep maar daar ondersteunt de peuterspeelzaal je ook bij (in ons geval moet je je kind ophalen als die het niet leuk heeft bij het wennen).

2 likes

Mijn ervaring is dat de meeste kindjes starten rond 2,5 jaar. Ik zou wel aanraden 2 ochtenden te gaan, een ochtend per week maakt wennen vaak lastig. Voor meer dan 2 ochtenden heb je naar mijn weten altijd een indicatie nodig (bijv. bij een taalachterstand).

2 likes

Bij onze peuterspeelzaal heb je geen indicatie nodig om meer dan 2 ochtenden te gaan, dus dat is niet overal het geval.

@GirlLikeThis Mijn dochter is gestart met 2 jaar en dit ging na 3x wennen erg goed. Daarnaast ging ze op de opvang ook naar de peutergroep (zat hiervoor op de babygroep) dus best veel veranderingen in 1x, maar ze pakte het goed op en vindt het bij allebei heel leuk. Maar is denk ik per kindje heel verschillend. Dus zou gewoon proberen dan zie je het vanzelf.

1 like

Ik vond hellofresh in de kraamweek ook ideaal, onze kraamhulp bereidde het eten vaak al grotendeels voor, zĂł fijn. En ik had een grote pan met de bolognesesaus van Miljuschka gemaakt en in tweepersoons porties ingevroren.

2 likes

Niet budget vriendelijk, maar ik heb een lijstje gemaakt met diverse tentjes om lekker eten / lunch af te halen. Kon m’n man dat halen, was onze “treat yourself” variant in de kraamweek/eerste weken.

Man ging ook dagelijks met peuter rondje doen en san het eten halen wat ik wilde. Die kookte ook graag als ie thuis was. Peuter “helpen” snijden en weer een doel om overdag een rondje te doen (met peuter, want dan had ik ook wat rust).

Mijn vriezervoorraad is in de weken erna op gegaan toen man weer aan het werken was en ik twee kinderen een hele dag thuis had. Koken was in de eerste weken niet iets wat me lukte om erbij te doen. 10/10 would recommend om daar een voorraad voor op te bouwen.

Ohja, ik had ook aparte diepvries voorraad voor de peuter (pasta sauzen haha), zodat ik hem iets voedzaams kon geven zonder veel moeite en zelf later op de avond kon eten met man/afhalen.

3 likes

Dat was ook mijn plan en had vooraf bedacht dat ik de dag van de bevallig biefstuk zou eten, dag erna carpaccio, dag daarna tonijn enz. Had uiteindelijk vrij weinig eetlust en was blij als ik íets had gegeten. Uiteindelijk hebben we dag 1 pizza besteld, 2 en 3 rijstgerecht, 4 salade, 5 friet, 6 pastasalade en na dag 7 weer “uitgebreider” gaan koken maar nog steeds is m’n eetlust niet zoals tijdens of voor de zwangerschap.

3 likes

Ja dit. Heb echt de eerste twee weken gegeten omdat het moest, maar had nergens trek in. Al die dingen zijn er daarna ook nog wel, je hoeft niet in je kraamweek je hele lijstje verboden voedsel af te vinken.

10 likes

Mijn dochter kon precies starten met 2 jaar en mn zoontje met 2 jr en 2 maanden. Ik merkte bij mn dochter dat ik vanaf 1,5 jaar een beetje dacht van; hmm ze heeft iets meer nodig dan ik kan bieden/de dagen duren nu wel lang en bij mn zoontje heb ik dat niet maar dat komt ook omdat hij meedraait in ons ritme met het ophalen van zijn zus van de basisschool. De juffen zeiden destijds dat kindjes van 2 iets langer de tijd nodig hebben om te wennen dan als ze 2,5 zijn
 maar dat is natuurlijk over het algemeen hun ervaring

1 like