Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Ah dat lijkt me echt teleurstellend haha. Eten is echt waar ik heel erg gelukkig van wordt, vind het nu ook helemaal niks dat ik geen eetlust heb en nergens van kan genieten.

De vorige keer zat ik 2 dagen na de bevalling aan de sushi dus toen nergens last van. Maar toen had ik volgens mij ook wel eetlust de laatste weken tijdens de zwangerschap. We gaan het zien!

@Henry oh wat slim om alvast iets gezonds te hebben voor de peuter! Vroor je dit dan in per portie?

Dank voor alle fijne tips @iedereen

———-

@GirlLikeThis onze peuter (2,5 jaar) gaat vanaf augustus naar de peuterspeelzaal. We zijn al eerder wezen kijken (denk rond 2 jaar en paar maanden), maar toen vond ik hem net te jong. Nu merk ik echt dat hij beter voor zichzelf opkomt, eerder op zn gemak is in nieuwe situaties en nieuwsgieriger is. Dus hebben besloten dat hij daar vanaf augustus heen gaat.

Wat ook meespeelde in deze beslissing (maar weet niet hoe dat bij jullie gaat zijn): hij slaat 9/10 keer zn middagslaapje over. Hij gaat dan namelijk in de middag (12.30 uur) weer naar de opvang en ik vond dat te druk en chaotisch om daarna nog te slapen (misschien was het wel gelukt, maar voordat ie dan een keer slaapt is het denk ik al ruim na 13 uur).

1 like

Dit menen jullie toch niet? Ik heb mijn lijst met verboden eten, dat ik straks direct weer wil eten al maanden af. :joy:

3 likes

Heb als “feestmaal” een dag na de bevalling van de eerste, sushi gegeten. Die dag erna broodje carpaccio en het was toch niet zo satisfying als ik dacht. Was wel lekker, maar zoals iedereen hierboven al zei vaak is je eetlust niet helemaal terug. Het voelde ook een beetje geforceerd, wat the whole experience een beetje teniet doet. Een beetje eten om het eten.

Ga het deze keer niet forceren. En focussen op meer drinken en genoeg Movicolon innemen :sweat_smile:

6 likes

Ik had juist meeega eetlust na mijn bevallingen. Onverzadigbaar. In mijn ziekenhuistas voor de 2e bevalling zat ook vooral eten, want er was niet tegenaan te vragen bij de verpleging :sweat_smile:

5 likes

Wat is de meerwaarde van de peuterspeelzaal naast de reguliere kinderopvang? Ik dacht altijd dat het of-of was

1 like

Bij ons is dat het al een beetje meer gericht is op de basisschool qua zelfstandigheid en dat het meer lijkt op hoe het werkt op de basisschool. Daarnaast zit de peuterspeelzaal in hetzelfde gebouw als zijn toekomstige basisschool (dus dan al een minder grote stap straks) en laten ze de peuters soms ‘samen’ spelen met de kleuters. Ze ondernemen ook meer daar omdat de groepen wat kleiner zijn (maar dat kan aan deze opvang liggen natuurlijk). Er is een moestuin, bejaardenhuis waar ze knutselen met de ouderen, veel buitenruimte en groen).

Van wat ik hoor is dat de ontwikkeling van peuters ineens heel hard gaat wanneer ze meer ‘verantwoordelijkheden’ krijgen en ook met oudere kindjes spelen.

Bij onze opvang werken ze met groepen (nu in de groep van 2-3) dus ik denk dat het spelen met oudere kindjes ook heel nuttig is.

1 like

Dit snap ik ook nooit :joy: heeft ook nooit aan ons iemand gevraagd of onze kinderen naar de peuterspeelzaal willen/kunnen/mogen :joy: maar misschien is dat ook omdat ze vanaf kleins af aan al naar het kdv gaan. Al zit de peuter en basisschool hier ook allemaal in hetzelfde gebouw. Snap het verschil niet zo :see_no_evil:

3 likes

Peuterspeelzaal/voorschool is niet hele dagen en kan fijn zijn voor kindjes die niet naar kdv gaan.

1 like

Maar het maakt toch niet uit of je dat een paar dagen of weken later eet? :joy:

Als je er wel meteen zin in hebt, vooral doen natuurlijk. Ik ga er verder vanuit dat je niet binnen die paar weken weer zwanger bent dus als je geen trek hebt, zou ik veel liever wachten tot je er echt zin in hebt en er dan van genieten.

2 likes

Ik heb huilend mn broodje gegeten omdat het niet zoooooooo lekker was als in mn gedachten :joy:

2 likes

Dit had ik met mijn tonijnsalade, viel echt tegen :smiling_face_with_tear:

Dat is per organisatie anders. Bij ons kdv zaten de peuterspeelzaal kids tussen de peuteropvsng dus 0 verschil. :sweat_smile:
Behalve dat die kinderen pas om 8.30 kwamen erond 12.30 naar huis gingen en de rest bleef van 8-18 oid

Maar er zijn ook wel kdv organisaties die echt aparte peuterspeelzalen hebben en waar ze in de kdv groepen niet in de kring gaan enz denk ik

Ik had geen zin in vriezereten (pak ik normaal ook niet snel, iets staat me daarin tegen, totaal niet rationeel en kan het ook niet uitleggen).

Volgens mij hebben we de eerste weken overleefd op wraps, falafel en een of andere simpele gnocchi traybake. Aangevuld met eten dat we van familie en vrienden kregen.
Traybakes zijn in no time klaar en makkelijk als je tussendoor met de baby bezig bent, want je laat het gewoon nog even in de nog warme oven staan. Onze newborn kreeg altijd net rond etenstijd een huilbui. Dus gezellig samen eten zat er de eerste weken sowieso niet in.

Ik ontbeet met rijstepap (ik had tijdens en net na de zwangerschap een enorme zuivelcraving), dus ik zou veel yoghurt en papachtige dingen kant en klaar halen en aanvullen met fruit. Vers fruit vond ik ook lekker, vooral bessen en tropisch fruit. Meloen lijkt ook lekker in de zomer.

Ik zou in plaats van jouw voorbeeld gewoon verschillende fruitsoorten in ziplocks doen die je lekker vindt.

Qua avondeten zou ik denken aan:

• voorgesneden verspakketten denken (no way dat je ook nog 1 kg groenten gaat zitten snijden, dan hoef je ook geen verspakket te halen en kan je zelf alles doen).
  • Soep, pasta- en currysauzen in de vriezer als je dat lekker vindt.
  • traybakes met ook alles zoveel mogelijk voorgesneden.
  • Salades/bowls → iets van salademix, gekookte quinoa of rijst (ook in batch maken of van die builtjes), gebakken groenten en eiwitbron bijvoorbeeld zalm of gebakken kip of kikkererwten. Alles zo makkelijk mogelijk houden en dressing in batch maken en in een jampotje in de koelkast hebben staan.
  • Als je een airfryer hebt die veel gebruiken. Krieltjes en een stuk vis of kip of vegaburger oid en dan met doperwtjes of broccoli ofzo. Of zoete aardappel poffen in dat ding en dan met een beetje een mexicaanse vulling serveren met sla en creme fraiche.
  • Wij hebben voor mijn gevoel echt weken wraps gegeten met allerlei vullingen van vegagehakt tot kip en van falafel tot bonen.
  • Van die tiktokpasta varianten misschien? Zlef nooit geprobeerd, maar ziet er altijd makkelijk uit. Knoflook met tomaten en spinazie in de oven en dan feta of burrata en pasta erdoor.

Verder altijd crackers en afbakbroodjes in huis hebben met makkelijk beleg wat je er zo op kan doen.

Misschien denk ik hier heel makkelijk over, maar ik heb echt niks voorbereid qua eten voor in de kraamweek?
Mijn man is thuis in kraamtijd en nu kook ik ook gewoon hoogzwanger met mijn kinderen erbij? Het lijkt me dat ik straks prima lekker met baby kan knuffelen terwijl hij dan kookt met onze oudere kinderen? En dan zie ik dan meteen wel waar ik trek in heb en supermarkt is hier 5 min. vandaan.
Ik kan me ook echt niet herinneren dat dit een probleem was tijdens de eerdere kraamperiodes eigenlijk. Maar nogmaals, misschien sta ik hier wel te ontspannen in blijkt straks😉

9 likes

Haha ja zo een lijstje heb ik ook al, maar wel het idee dat ik wel zie wanneer ik er trek in heb.

Ik ben ook van plan om wel wat maaltijden in de vriezer te hebben en ook aan mn moeder te vragen wat te koken. Ook daar ben ik al een lijstje voor aan het maken, staan paar soepen, maar ook pasta’s (met tonijn, haha). Dit komt vooral omdat mijn man wel kan koken, maar het wel heel stom vindt en het altijd voor wat stress zorgt, dus wil dingen klaar hebben om ons beide te ontzorgen die eerste weken.

Wat wij ook van plan zijn is een aantal grote dingen in te slaan als voorraad, zodat als we(lees mijn man) dan naar de supermarkt gaat er iig geen grote dingen gehaald hoeven te worden.

2 likes

Nee wij hebben ook niks voorbereid alle 3 de keren.
Het voelt voor mij niet anders dan voor de baby er is: 1 van de 2 kookt. Maar nu is nummer 2 werken. Straks is nummer 2 met de baby haha

4 likes

Nee hoor, ik had ook niets voorbereid en heb het ook niet gemist. Wij hebben sowieso altijd wel wat in de vriezer en genoeg op voorraad. Maar mijn man kookte gewoon iedere dag en haalde wat hij nog nodig had.
Ik had ook geen speciale dingen die ik per se meteen wilde eten, dus dat scheelt ook al.

1 like

De psz is bij ons educatiever en schoolser. We merkten dat ons kind daar heel goed op gaat, dus doen we naast de opvang ivm ons werk, ook 2 ochtenden psz. Zij vindt het heel leuk en leert er veel. Heeft ook nadelen, zoals dat ze alle schoolvakanties gesloten zijn. Dus handig om de opvang ernaast te houden zodat we in de vakanties een extra opvangdag kunnen aanvragen zodat we het kunnen opvangen. Ik vind de combi ideaal.

Ik zou het wel gemist hebben mochten we dit niet gedaan hebben. Mijn vriend heeft weinig inspiratie qua koken. Dus dan zou het of iets op een broodje worden (shoarma, hamburger etc) of aardappels vlees en groente. Laten we het erop houden dat koken niet zijn sterkste kant is en ik juist wel gewoon gezond wou eten. Plus ik vond het heerlijk dat we druk waren en dus zo een pastasaus even konden ontdooien, snel pasta bijkoken en we waren klaar. Vooral omdat we beide weinig zin hadden in dat soort taken in huis.

5 likes

Hier heb ik haar direct na 2 jaar worden naar de psz gedaan (2 ochtenden pw) en het was meteen een succes. Leek me ook gewoon leuk voor haar om met andere kinderen te spelen en leren omgaan, want ze gaat verder niet naar een kdv.

3 likes