Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Ben een paar daagjes terug van op reis.
Charleroi airport heeft geen karretjes om je valiezen te vervoeren dus we hebben alles moeten dragen van de shuttle naar de terminal. Ik vind karretjes zo vanzelfsprekend dat ik niet op voorhand heb opgezocht hoe dat zat.
De stoel was zwaar en log, maar eens bij de check-in gate kon alles probleemloos mee. Er werd niet gekeken naar hoeveel die woog en had de stoel met extra handdoeken nog beschermd. Op onze bestemming heeft mijn man die probleemloos van het karretje naar de auto gereden en in drie tellen geĂŻnstalleerd. Heb echt geen spijt dat ik die mee had genomen want zag de autostoelen bij de verhuurmaatschappij en ze waren echt in slechte staat.
Had verder ook haar buggy en cosleeper mee en heb alles ingecheckt. Er reisden nog andere gezinnen mee en die hadden de buggy allemaal mee tot aan de trappen maar je moest die aan het einde van de rij al meegeven. Dus sommige ouders moesten hun baby’s wakker maken en in de rij dragen. Ik had ze al in de draagzak mee en ze sliep gewoon door.

En heb aan alles AirTags gehangen, bij de action gekocht. Was superfijn om te weten dat alles mee de vlieger in was en het van de band rolde.

7 likes

Dat van die AirTags is echt een top tip, totaal niet over na gedacht maar maak me nu al zorgen om op reis te gaan in oktober dus die ga ik ookg gauw halen

1 like

Wat bij ons vaak goed werkt is, voordat ik vertel wat ik van hem verwacht (dus met normale stem praten bijvoorbeeld), hem laten blijken dat ik hem begrepen heb. Dus als hij met een zeurstem zegt dat hij koeoeoeoek wil dan vraag ik oh, wil je een koekje? Of jij hebt zin in koek! Merk dat mijn zoontje rustiger wordt als hij het gevoel heeft dat ik hem begrijp/gehoord heb en vanuit daar kan hij ook beter horen wat ik dan weer van hem verwacht. Soms als ik hem echt niet begrijp dan wordt hij ook rustig als hij merkt dat ik m’n best doe om hem te begrijpen door te raden wat hij bedoelt of vragen te stellen. Misschien is dit niet genoeg voor jouw zoontje hoor
 lijkt me ook een lastige tijd met een nieuwe baby.

3 likes

Weet iemand hier toevallig of de tweede BMR vaccinatie (die nu met 3 jaar wordt gegeven) één of twee prikken zijn? En worden deze weer in het bovenbeen gezet? Ik probeer mijn dochter enigszins voor te bereiden maar kan het nergens vinden.

Mijn dochter heeft het paar mnd geleden gehad. Was 1 prik in de bovenarm. Als ik het mij goed herinner.

3 likes

1 prik in de arm.

2 likes

Hier was het 1 prik in de bovenarm maar volgens de rivm enquĂȘte die ik invulde kon het ook in het bovenbeen.
Hier kreeg ze een spuitje mee en mocht ze een sticker uitzoeken, het viel dr echt enorm mee.

Wij hebben dit boekje en die vind ik heel fijn als voorbereiding voor het consultatiebureau.

3 likes

Hier ook een prik in bovenarm. Ik zag er ontzettend tegenop, maar het viel hier alles mee! Ik heb pas op weg naar het CB verteld dat we een prikje gingen halen bij de dokter, dat vond ze niet leuk, maar toen ze een pleister met ijsjes erop had uitgekozen was ze er al heel snel overheen en vervolgens moest iedereen haar pleister bewonderen! Ik heb er zelf bewust niet te veel aandacht vooraf aan besteed, maar wel uitgebreid nabesproken.

3 likes

Hier was de pleister ook een hoogtepunt :smiley: Mocht ook pas eraf toen hij eraf viel in bad hehe.

Ik had ook nog bedacht om naderhand een ijsje te gaan halen (is vrij speciaal voor ons/haar) mocht het echt een vervelende ervaring zijn geweest. Maar dat was uiteindelijk niet nodig.
Idd weinig aandacht aan besteed vooraf, wel veel aandacht achteraf. Ook na bezoekje nog een doktersboekje gelezen, waarna we dan weer uitgebreid haar pleister gingen bewonderen :stuck_out_tongue:

@Orchid

3 likes

Heeft er hier iemand ervaring met een baby (van 5 maanden) en krentenbaard? Of wellicht een goede tip? Zijn zus heeft krentenbaard en heeft al fusidinezuur en daar smeren we zijn plekje ook mee in.

Alleen hij heeft het op zijn kleine teen, en die kan hij net sinds een paar dagen pakken en vasthouden, en hij doet niks liever dan dat. Ook gaat hij aldoor met zijn voetjes bij elkaar langs. Dus ik denk dat we het moeten afplakken alleen door de warmte zijn z’n voetjes zweterig en blijft niks plakken. En ook lees ik online dat afplakken met een pleister ervoor zorgt dat het sneller kan uitbreiden. Maar als hij er aldoor aan zit en hij stopt die vingers in zijn mond dan verspreid het nog sneller denk ik. Of moet ik het gewoon insmeren en zonder pleister in een sok doen.

Ik heb de huisarts ook al een berichtje gestuurd maar die is nu telefonisch alleen nog maar te bereiken voor spoed. Maar sinds het middaguur lijkt het plekje wel sneller groter te worden, wellicht ook door de warmte.

Ik zou sowieso gewoon 1 sok aan doen en smeren. Wel rot zeg en sneu voor hem nu hij net z’n voeten heeft ontdekt.

1 like

Ja, smeren, even laten intrekken en dan sok aandoen.

2 likes

Iemand ervaring met medicijnen tegen stuwing? Bijna 4 weken na de bevalling en ik slaap nauwelijks van de pijn dus ik ben er wel klaar mee. Mentaal ben ik er ook wel klaar mee, ik ben gewoon zo moe.

Hoe snel was je er daarna vanaf? En viel het mee/tegen qua bijwerkingen?

1 like

Ik heb die in het ziekenhuis gekregen en heb nog twee of drie dagen “last” gehad. De pijn ging redelijk snel weg maar had nog lang last van dikke harde borsten. Ik vond ze er wel prachtig uitzien haha :sweat_smile:. Geen echte bijwerkingen gehad na het innemen.
Had in het begin van de stuwing het gevoel dat er twee rotsen op mij lagen en mij verder het matras in duwden. Je geeft nog borstvoeding, maar misschien kan je icepacks in een washandje op je borsten leggen of luiers helpen ook.

1 like

Iemand advies voor een probleem bij wasbare luiers? Mn zoon krijgt bij de randjes vd luier (beentjes en buik) rode uitslag. Ik denk dat ze na 1,5 jr gebruik toch wat teveel vuil hebben opgebouwd. Ik was wel altijd om de 2/3 dagen op 60 graden met voorprogramma en waspoeder (gewoon waspoeder kleur van dreft). Dus ik wil ze gaan strippen, hier goede ervaringen mee en op welke manier? Ik zie verschillende adviezen en het kost best wat werk/water dus wil wel het goede doen.

Het merk luiers is de binnenluiers van smartass en de buitenluiers van bamboolik.

@Chicago het medicijn wat gebruikt wordt om borstvoeding acuut te stoppen (dostinex/cabergoline) heeft als bijwerking depressieve gedachten. Wordt in mijn ervaring heel terughoudend mee gedaan. cabergoline | Apotheek.nl

1 like

Ja lastig ik ruik niet perse een heel sterke geur
 en heb hiervoor ook andere merken waspoeder gebruikt dus doe wel iets verkeerd maar wat?

1 like

Hier bij een vergelijkbaar probleem goede resultaten gehad met blauwe biotex bij de voorwas. En gewoon meer waspoeder gebruiken.

En wij deden gewoon een paar dagen wegwerp. Net iets andere pasvorm waardoor het plekje even goed kon wegtreken.

1 like

Gebruik je voldoende wasmiddel? Je moet echt wegen op extreem vuile was + inhoud van je wasmachine en watersterkte. Zolang het sop er niet uitkomt is het niet te veel. Ik ben op gegeven moment overgegaan op clean cloth nappies zonder bleek. Ik deed iedere 24 uur een korte was op 40 graden en iedere 48 uur een hoofdwas op 60 graden die ik aanvulde met handdoeken. Koud voorwassen wordt bij deze methode sterk afgeraden. Je zou ook een sterke schoonmaak kunnen doen, op hun website leggen ze uit hoe dat werkt. Ik heb dat zelf nooit gedaan.

2 likes

Wij hebben deze methode gebruikt: Wasbare luiers strippen: hoe doe je het en waarom? UPDATE 2022.

We wasten altijd met vloeibaar wasmiddel maar zijn rondom het strippen overgestapt op waspoeder (AH kleur om precies te zijn) en sindsdien geen muffe lucht meer uit de luiers hier! Beviel dus goed. Het is idd wel veel werk.

Ja moet wel zeggen dat ik de luiers na 2-3 dagen als ik ze dus uit de luieremmer haal erg vind stinken naar ammoniak. En soms ook vind ik de wasmachine er naar ruiken.
@Kusjessoldaat ik denk van wel! Ik weeg alleen mn was niet dus geen idee hoeveel kg ik heb
 We wassen met kalkvrij water. Mss toch eens wasmiddel aanpassen. Maar neig naar strippen, ff een deepclean omdat ik ze ook al 1,5 jr gebruik