Met het najaar en meer binnenspelen in het vooruitzicht: wat mag er volgens jullie niet missen in de knutselkast (rond 6 jaar). Uiteraard verschillende soorten / vormen / kleuren / diktes papier, stiften / potloden / verf e.d., maar maar wat is bij jullie nog meer geliefd en wordt veel gebruikt?
Ik heb helemaal zin om de kast mooi in te delen en een goede voorraad te hebben. Dus opbergideeën of gewoon leuke knutselideeën zijn ook welkom!
Toen mijn neefjes en nichtjes die leeftijd hadden was het echt een enorme hit om een rol wit behang te kopen, die uit te rollen op de grond en zichzelf over te trekken en in te kleuren. Waren ze echt uren, zo niet dagen, mee bezig.
Eens denken:
- Gekleurd papier / vouwblaadjes (Hema heeft leuke A4tjes met gekleurde patroontjes)
- Kartelscharen
- Pijpenragers
- Pompons
- Knopen (Action verkoopt zakjes met assorti knopen)
- Washi-tape in verschillende kleuren/designs
- IJsstokjes (ook te koop bij Action)
- Verf en kwasten
- Gekleurd garen in diverse kleuren (bijv Hema)
- Wit A3 papier
Niet echt knutselen maar wel creatief:
- Strijkkralen + diverse vormen
- Loom-elastiekjes (als je kind dat leuk vind)
- Pixelhobby
- Klei
- Kralen voor kralenarmbandjes
- Diamondpainting-setjes (Hema/Action/Kruidvat)
Hoe ziet knutselen eruit bij jullie? Ik doe dat echt nooit met m’n kids maar misschien vinden ze het wel leuk. Geen idee alleen hoe je het aanbiedt
Hier trekken ze zelf wat uit de kast en zijn ze zelf bezig. Soms die ik wel een suggestie voor iets maar ik laat ze vooral lekjer ‘vrij’ bezig.
Wij hebben onderstaande schaar. Kende ik vanuit mijn werk, er zit een soort veer in waardoor die weer open gaat.
Ja kan gewoon
@Fredje diamond painting! Is ook een lekker priegelwerkje en mijn kids vonden dat erg leuk
Veel te uitgebreide tips:
- maak ergens in huis een knutselkast/-hoek/-doos met divers materiaal waar ze altijd zelf bij mogen. Het makkelijkste is papier als basis en dan van alles erbij.
- bied hierin vooral “open einde” knutselspullen aan om de ontwikkeling van vrije creativiteit te stimuleren. Dus niet teveel knutselpakketten en kleurplaten enzo en wel veel “rommel” met lijm, een schaar en plakband en dan ontstaat er van alles. Als ik iets grappigs over heb zet ik het soms op haar knutseltafel en dan gaat ze er vanzelf iets mee doen.
- ter inspiratie wat er in onze knutselkast zit: potloden met gum en slijpers, krijt, waterverf, lijm met kwast, veel soorten plakband en tape, stickers, een la met restpapier (oud inpakpapier enzo), een la met dingen als touw/wc-rollen/kurken/dopjes/rietjes/bubbeltjesplastic etc, vellen wit en gekleurd papier in verschillende formaten, stempels, pijpenragers en pompoms, linten, wat klei. Hangt een beetje van de leeftijd af wat al kan. Kinderscharen deed ik vanaf 3 jaar en linten/touw pas recenter.
- bied ook groot formaat aan, dat vinden veel kinderen leuk en stimuleert ook weer anders spelen. Wij hebben een rol papier aan de muur, maar af en toe grote vellen tekenpapier of stukken groot karton (oude dozen bijvoorbeeld) aanbieden werkt ook, kunnen ze lekker op de grond mee spelen.
We hebben ook wel knutselpaketten in huis en spul waar ze niet zelf ongezien mee mag aanklooien zoals vingerverf. Dat berg ik afgesloten op en pak ik er alleen bij als ik zin heb om echt samen een knutselactiviteit te ondernemen.
Als je zoiets hoog aan de muur hangt kunnen ze staand op groot formaat werken:
https://www.ikea.com/nl/nl/p/mala-papierrolhouder-met-opbergruimte-70488969/
Superleuke ideeën en tips al!! Thanks, weer veel inspiratie ![]()
Ik moet een lunchbox/broodtrommel gaan kopen voor mijn kind. Zou het liefst een bento box kopen met veel vakjes die lekvrij is en waar ook een vakje/bakje voor yoghurt oid in zit. Prijs maakt niks uit als hij maar roze is en in de vaatwasser kan
Yumbox!
Zoek je tips?
Heb zelf deze:
En werkt echt top! Doe er geen yoghurt in moet ik erbij zeggen. Maar deze kan ze zelf goed open en dichtmaken.
Ja ik zoek tips! Vooral mbt lekvrije stuk.
Mn kind gaat naar de basisschool en maak me echt zorgen om het eten en hoe ze dat zo zelf gaat doen ipv dat de leidsters eten voor haar maken.
Yoghurt in zo’n knijp zakje?
Hier eten ze tussen de middag eigenlijk gewoon brood, heel soms een wrap. Met wat snoep groente ![]()
En toen onze oudste een periode niet at (was door stress) ook wel eens zo’n breaker mee gegeven omdat dat dan makkelijker ging
Ik ben aan het twijfelen om misschien een bakfiets te leasen. Nu kijk ik voor een Dolly bakfiets, maar als ik reviews lees, staat er dat de service niet meer zo is als vroeger. Heeft iemand hier ervaring mee? Klopt het dat de service niet meer zo goed is?
Wij hebben onze Dolly nu vier jaar en ik ben wel een beetje geneigd om dat te bevestigen.
De eerste drie jaar vond ik de klantenservice echt perfect en heel adequaat. Bij problemen werd je snel geholpen.
Of het nu aan het feit ligt dat de fiets uit de garantie is, of dat het bedrijf de laatste jaren snel gegroeid is, weet ik niet. Maar ik vind de klantenservice wel minder. Echt niet slecht hoor, maar wel minder dan het was.
Over de fiets overigens nog steeds heel tevreden. Beste kind-gerelateerde aankoop tot nu toe.
Wij hebben deze en is top! Heeft ook een soort palletje waardoor de schaar weer openschiet. Wel scherp dus niet onbewaakt laten knippen, maar hij knipt wel echt fijn voor kleine handjes.
We hebben ook die rode van Ses, maar daar kan je echt bijna niks mee knippen. Dus die gebruikte ze toen ze net 2 was om de beweging met haar vingers te leren.
Ik ben bij mijn laatste servicebeurt echt heel goed geholpen, die man heeft echt zoveel gedaan dat het leek alsof ik weer een nieuwe fiets had. Ik vind het echt een heel fijne fiets en toch net wat aantrekkelijker geprijsd dan veel andere fietsen. Klantenservice reageert ook altijd adequaat. Met de fiets zelf heb ik nooit echt problemen gehad, alleen dat de versnellingskabel kapot was maar dat was mijn eigen schuld.
Service is wel prijzig maar ik weet niet hoe dat bij andere bedrijven zit. Ik vind het in ieder geval fijn dat ze aan huis komen. Ik boek het in op een thuiswerkdag, zij nemen de fiets mee in hun busje en een uur later staat de bakfiets weer voor de deur. Het is dan één vaste prijs onafhankelijk van wat ze doen, zo heb ik wel eens een nieuw display gekregen, dit keer nieuwe handvaten en nog wat andere nieuwe dingen.
Bakfietsservice is helaas altijd prijzig is mijn ervaring. Ik heb meerdere bedrijven geprobeerd voor onderhoudsbeurten en je betaalt je altijd scheel. Ik heb een Urban Arrow waar nooit iets mee is ofzo, maar elke keer toch weer veel geld kwijt voor een beurt.
Vanmiddag hebben we de bmr prik (14 mnd), maar het is een werkdag voor mij en mijn partner. Kon alleen vandaag. Ik haal onze dochter zo op van de gastouder, maar vind het moeilijk inschatten of ik haar daarna thuis moet houden of weer terug kan brengen. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?