Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Wanneer stopte jij of je kindje met geven/drinken van de avondfles? Mijn kind eet tussen 17:00 en 17:30 warm en yoghurt maar drinkt om 18:30 nog 180cc (hij is 16 maanden). Ik vind het nog prima hoor maar ben gewoon benieuwd.

Ik had ook vandaag een gesprek met een ouder op werk en zij hadden hulp gevraagd bij het CJG omdat hun kind slecht slaapt. Het CJG heeft als advies gegeven dat ze moeten stoppen met de avondfles. En hij is 9 maanden ongeveer. Vind dat wel gek. Vind een nacht voor zo’n kleintje echt lang.

2 likes

Vitakruid deed me vaag een belletje rinkelen, zie ze volgens mij wel eens bij vita, Elise en Jet van Nieuwkerk voorbij komen. Dit verklaart m’n kriebels misschien; Vitakruid adviseert veel nutteloze supplementen te slikken - Kwakzalverij

Wat ik uit m’n hoofd weet qua zwanger willen worden is sowieso foliumzuur belangrijk, maar misschien kan je ook advies vragen in de drogist of bij de apotheek of huisarts?

2 likes

Iets na 1 jaar. Savonds bij het eten een beker melk of yoghurt als toetje, dus leek me onnodig nog een fles.

5 likes

22 maanden, toen de borstvoeding stopte. Op het laatst drink hij alleen eens per twee dagen als ik hem naar bed bracht. Denk dat allebei mijn kinderen rond 1,5 niet per se meer een fles of borst ‘moesten’ om in te slapen.

4 likes

Hier op 2,5 nog steeds een fles in de avond. Zie niet echt in waarom het kwaad kan.

3 likes

Best laat. Ik heb hem afgebouwd. Heel lang was het 60ml meer voor de gewoonte en toen opeens wilde hij niet en dus klaar met 2.5 jaar.

4 likes

Toen m’n kind niet meer wilde :joy: nee we hadden het hier vandaag toevallig thuis over, weet het niet meer maar we hebben alles op gevoel gedaan en dus gewoon gewacht tot ons kind er zelf niet meer om kwam. Ben altijd een beetje allergisch voor te strakke schema’s, maar wij hadden een goed slapend kind met nog één nachtfles lange tijd. Als je kind slecht slaapt snap ik dat je op zoekt bent naar oplossingen, maar hoop dat ze ook hun eigen gevoel kunnen volgen in wat ze denken dat wel of niet goed is voor hemzelf en hun kind.

2 likes

Toen wij nipt konden doen mocht je nog kiezen of je de nevenbevindingen wel of niet wil weten. Ik geloof dat je sinds kort of in de toekomst alleen nog nipt met nevenbevindingen kan doen. Wij hebben nipt 2x zonder nevenbevindingen gedaan, als ik hier niet voor kon kiezen dan had ik er langer over nagedacht om de nipt wel of niet te doen denk ik. Omdat ik niet mogelijk onnodig bang gemaakt wilde worden in de zwangerschap en ik ook geloof dat er ook dingen zijn die je in de nipt niet opspoort maar die er wel kunnen zijn, denk ook mentaal bijvoorbeeld. Dus ik zie niet in waarom je koste wat het kost de nipt met nevenbevindingen zou moeten doen. Succes met je keuze(s)!

1 like

Mijn dochter is 16 maanden en krijgt nog een melk voor het slapen. Ze krijgt nu nog 100 ml uit een drinkbeker. Zonder gaat ze niet slapen dus vind het voor nu helemaal prima. CB zei toen ze een jaar was dat we moesten stoppen met de melk, toen ze daarna elke nacht wakker werd zei een andere jeugdarts gewoon lekker die melk geven als ze daardoor beter slaapt. Daarna besloten om te wachten op het moment dat ze zelf aangeeft geen melk meer te willen.
De reden dat ze minder melk krijgt is omdat ze vaak erg vroeg wakker werd met een volle plas luier.

2 likes

Mijn dochter is 2 jaar en 4 maanden en krijgt nog een fles melk gemengd met water (180ml) voor het slapen. Ze drinkt overdag niet zo goed, dus ik vind het fijn om zo nog wat extra vocht te kunnen geven en ze gaat er makkelijk door slapen. Ik vind het voor nu nog wel even prima zo.

3 likes

@Sia @Chicago @JustinBieber , een vraag over de lovetodream slaapzak! Onze baby vindt inbakeren heel fijn maar met een hydrofieldoek vind ik het best een gedoe en het blijft nooit goed zitten.

Ik heb hier thuis nog een ergopouch cocoon maar die zit echt weer super strak, en armpjes naar beneden. Zit er in die lovetodream wel dusdanig wat stretch dat ze nog kunnen bewegen? Of is die ook heel strak? Dank alvast!

1 like

Heel veel stretch alleen de armen blijven wel omhoog, dus dat moet je kindje prettig vinden

2 likes

Is geen antwoord op de vraag die je stelt maar ik had een inbakerdoek (swaddle) van Meyco met klittenband. Super makkelijk, kun je zo strak dichtmaken als je zelf prettig vindt en ook relatief goedkoop (€15). Probeerde linkje te plakken maar dan krijg je alleen zo’n achterlijk lange link dus die laat ik even achterwege

5 likes

31 maanden en ze drinkt iedere avond nog een melkfles. We waren heel kort gestopt maar toen ging ze weer slechter eten. De nachtfles zijn we met 19 maanden mee gestopt, toen we begonnen zijn met slaaptraining.

1 like

Vanaf april kan je inderdaad niet meer alleen hoofd bevindingen doen. De reden is dat de lab medewerkers dan afwijkingen zien maar niet mogen vertellen, hierdoor voelen ze zich moreel bezwaard. Overigens is het wel altijd zo geweest dat als de nipt afwijkingen bij de moeder lieten zien die op kanker konden wijzen, ze dit altijd vertellen, ook als je niet voor nevenbevindingen hebt gekozen.

Ik vind het zelf sowieso wel heel lastig met alle medische testen die je hebt. Je hebt nu natuurlijk ook de 13 weken echo, leuk een keer extra kijken, maar ook een moment wat weer extra stress kan geven. Sommige kindjes ontwikkelen zich net iets langzamer, waardoor iets iets afwijkend is op de echo en je door moet voor vervolg onderzoek. Zo blijf je als ouders de hele zwangerschap steeds weer in spanning voor een nieuw onderzoek. Waar ik bij mijn eerste zwangerschap bij 12 weken dacht: yay over de grens heen! Dacht ik nu: eerst nog een goede 13 weken echo.

1 like

Wij hebben dat 3 jaar geleden ook niet gedaan, om gelijkaardige redenen als hier genoemd worden.
Maarrr ondertussen ben ik wel van mening veranderd omdat bij mijn beste vriendin de nevenbevinding uiteindelijk tot de ontdekking van borstkanker kwam. Ze zagen een afwijking in de nipt en moest daarna inderdaad wel veel onderzoeken in om erachter te komen wat het was. Dat waren 2 of 3 hele heftige weken vol onderzoeken en mogelijke oorzaken maar uiteindelijk hebben ze hierdoor haar kanker wel in een vroeg stadium gevonden en kunnen behandelen.
Ik zag dus eerst vooral de nadelen van extra stress en onderzoeken, maar ben ondertussen van mening veranderd en zou bij een tweede zwangerschap toch wel voor de nipt test gaan.
Al ben ik het zeker met @zonderslaap eens dat al die extra echo’s en controles voor meer stress en ‘deadlines’ zorgt.

4 likes

Ja dat van die armpjes omhoog zat ik me idd af te vragen. Hij is pas 1 weekje oud dus nog niet echt een lijn in kunnen ontdekken. Ingebakerd vindt hij armpjes omlaag prima, maar als hij overdag in de box ligt (dus niet ingebakerd) dan heeft hij wel de armpjes omhoog :sweat_smile: dank voor je reactie in ieder geval! Ga het denk ik even aankijken nog.

En @Tostibrood , goede! Ik heb er nog 2 liggen hier, overgenomen van een andere forummer. Zal die eens proberen vanavond.

Edit: en had nog nooit gehoord van de Moro reflex maar dat heeft hij idd ook!

1 like

:sweat_smile:

38 likes

Veel stretch inderdaad. Maar ze kunnen dus niet met de armen naar beneden. Bij ons sabbelde de baby graag op zn handjes en dat kon nog gewoon in die lovetodream slaapzakjes!

2 likes

Voor de Bobbi liefhebbers: momenteel liggen de boekjes (ook flapboekjes) voor 2.99 bij de Vomar.

5 likes