Hebben haar leerkracht(en) misschien tips? Die zijn vast vaker kinderen met onzekerheid tegengekomen en kunnen je misschien op weg helpen.
Hier eenzelfde situatie en wij hadden de Joolz aer+ met wieg, echt prima te tillen. Kon hem zelfs 5 weken postpartum zelf goed de trap af krijgen toen mijn vriend weer moest werken. Kan je ook inklappen met wieg en al. Rijdt prima en lekker licht!
In vergelijking met de âgroteâ wagens wel wat minder demping en iets kleinere wieg. Heb daar verder geen last van gehad. Nadeel vond ik dat je uiteindelijk na de wieg direct switcht naar een buggy, dus met zitje van je af. Uiteindelijk hebben wij toen nog een 2e hands grotere wagen gekocht voor een prikkie, maar die had ik in de eerste weken echt niet zelf de trap op en af kunnen krijgen.
Gebruiken nu ook weer regelmatig de aer en echt een chill ding verder!
Als je beneden een berging hebt kun je de kinderwagen daar stallen en eventueel met de reiswieg op en neer lopen. Dat heb ik gedaan met de oudste (we woonden toen 4 hoog zonder lift). En als dat niet kan is de Joolz Aer echt een aanrader. Die is zo licht en makkelijk in te klappen.
- niet pushen om âengeâ dingen toch te doen, werkt averechts.
- meerdere vaste momenten creeëren per week waarbij ze de kans heeft om je iets te vertellen. Zodat ze met je gaat praten over dingen die haar dwars zitten: wandeling maken, bij het op bed brengen, als je haar in bad doet ernaast zitten.
- samen dingen ondernemen: zodat je haar letterlijk kan helpen dingen te overwinnen. En dan vooral simpele dingen, naar de bieb, bios, leren skeeleren etc.
- je eigen onzekerheden benoemen (in kindervorm) zodat ze ziet dat het normaal is, bv. tijdens het avond: nou mama moest vandaag presentatie geven op het werk, dat vond ik heel spannend, maar gelukkig ging het goed.
- het kleurenmonster bordspel
- helpende gedachtes meegeven: zijn kaartspellen voor.
- sporten. Soms moeten ze letterlijk krachtiger worden om zelfvertrouwen te krijgen. Dat ze letterlijk voelt dat ze stevig staat.
Ik weet niet hoe het kan en het voelt als een klein wonder maar ze is vannacht 2x in de wieg in slaap gevallen, 1x met speen en de tweede keer zonder.
Nee, helaas alleen een garage bovenop âde bergâ waar ons huis tegenaan ligt en dan moet je daarna weer met trappen door de achtertuin naar beneden. Maar goede tips allemaal! Ik ga naar de Aer kijken. De trappen lopen overigens naar de voordeur toe (door de voortuin), dus daar laten staan is geen optie nee.
Mijn peuter heeft waterpokken. Voor de tweede keer, want de eerste keer was toen hij pas 5 maanden oud was.
Gelukkig lijkt hij er niet heel veel last van te hebben. Alleen krabt hij sommige plekken wel elke keer opnieuw open, vooral op zân gezicht.
Wat deden jullie daaraan?
En hoelang duurde het bij jullie voordat de plekjes uitgedroogd waren?
Ik heb in december twee kinderen met waterpokken gehad, hier was het 1 nacht terror (alsin niet geslapen en kind wat ook niet in bed wilde liggen dus maar heel de nacht beneden geweest), de nacht erna al iets beter, na 48 uur was het ergste wel achter de rug en begon het in te drogen. Mijn peuter had er best last van, ze moest ook overgeven ervan, na een week was dat ziek zijn wel voorbij. Zij krabde ook aan de korstjes van haar gezicht, ik heb er niks aan gedaan (gaat dat uberhaupt met een peuter?) maar wel balen, want ze heeft nu twee littekens ervan in haar gezicht. Sterkte, ik vond het best pittig!
Ben ook bang voor die littekens inderdaad. Het gebeurt vooral in de nacht. Misschien plak ik er dan pleisters op, heb ik van de zomer ook gedaan met 2 muggenbulten die hij maar open bleef krabben in zân slaap.
Verder heeft hij er weinig last van en klaagt ook niet over jeuk , dus hopelijk blijft het zo.
Zijn er hier vrouwen die er voor gekozen hebben om geen NIPT-test te doen? En waarom niet?
Wij moeten nu gaan beslissen of hem willen doen of niet, waarbij we heel erg neigen naar niet. Alleen heeft voor mij gevoel iedereen in mijn omgeving die test wel gedaan, dus voelt dan gek om hem niet te doen ofzo. Dus ben even op zoek naar ervaringen van vrouwen die hem niet gedaan hebben.
Ik heb ervoor gekozen om geen NIPT test te doen. Ik wil mijn redenen wel met je delen, maar ik wil hier eigenlijk geen discussie over voeren mocht iemand de behoefte voelen omdat het mijn eigen overwegingen zijn. + kind is toch al 2 dus er nu iets van vinden om me over te halen is 3 jaar te laat
Overwegingen geen NIPT
Het is allereerst een persoonlijke overtuiging dat ik elke zwangerschap en daarbij horend verloop wilde accepteren. Dus ik zou zelf een zwangerschap in principe niet af laten breken. Ik was ook huiverig voor wellicht onnodig vervolgonderzoek of extra stress door onduidelijke uitkomsten, omdat ik eigenlijk toch niks met de uitkomst zou doen.
Daarnaast zei de gynaecoloog tegen ons dat 2 van de 3 syndromen vaak in een vroeger stadium al tot een miskraam leiden en/of leiden tot afwijkingen die je ook op een echo ziet. Ik begreep dat je tot een aantal weken alsnog een NIPT kan overwegen voor meer inzicht als een echo daar aanleiding toe geeft.
En wat voor ons de doorslag gaf: er is zoveel dat je niet ziet met de NIPT en tijdens de zwangerschap of tijdens of na de geboorte nog kan gebeuren of in de aanleg mis is gegaan.
Ik weet eerlijk gezegd niet of ik bij een tweede zwangerschap dezelfde keuze zou maken. Ik denk nu van wel maar nu ik een zwangerschap heb ervaren en al een kindje heb voor wie ik impliciet ook een keuze maak, twijfel ik wel wat meer.
Als je twijfelt zou ik dit met de gynaecoloog/verloskundige bespreken. Ik ben door allebei heel prettig voorgelicht en sta daarom 100% achter mijn keuze. @Mrs.Fraser (sorry had even een edit haha)
Nee, met destijds de overwegingen: ik viel in geen enkele groep met verhoogd risico, ik had best veel spanning rond de zwangerschap en we wilden het daarom zo min mogelijk medicaliseren, we vonden het niet erg om een zwangerschap te voldragen in het geval dat er toch iets ernstig mis was. Ik probeerde me ook vooral over te geven aan dat het zou gaan zoals het ging, beetje zoals @Feather beschrijft. We hadden gewoon al met al geen behoefte aan die informatie/keuze en de bijbehorende onderzoeken.
Inmiddels denk ik er iets anders over en zou ik het welzijn van het ongeboren kind meer laten meewegen in mijn beslissing. Ik heb mijn pasgeboren baby zien lijden op de NICU (is goed gekomen hoor) en dat zou ik een kindje met een zeer slechte levensverwachting willen besparen. Geen idee wat mijn beslissing nu zou zijn, aangezien ik hierna niet meer zwanger ben geweest.
Wij hebben âm 3x niet gedaan.
De uitkomst zou ons in feite niet uitmaken. Alleen als het niet leven verenigbaar zou zijn zou ik deze keuze maken voor afbreken⊠maar dat zie je juist op de echoâs eerder.
en ja, ik werk zelf in de verstandelijk gehandicaptenzorg dus weet wel dat kinderen met syndroom van Down niet alleen zonnestraaltjes zijn ⊠maar weet ook dat de variatie zo groot is dat âDownsyndroomâ op zichzelf me niet echt iets zegt over de toekomst.
En de andere twee syndromen gaan al vaker fout (in het begin van de zwangerschap) en zit een grotere foutmarge in qua NIPT (is ons verteld).
Tegelijkertijd zijn de meeste kinderen en de zwaarste zorgkinderen die ik zie in mân werk niet te achterhalen met de NIPT. Dus in die zin voelde het ook een beetje als schijn veiligheid ofzo?
Ja en bij evt. nevenbevindingen moet (kan) je nog een vervolgonderzoek doen, wat ook weer schadelijk kan zijn voor de baby is mij verteld in het ziekenhuis. Dit is destijds ook 1 van de redenen geweest dat wij de NIPT niet hebben gedaan.
Bij alle 3 niet gedaan. Redenen zijn vergelijkbaar met wat al gezegd is. Voor mij testte een nipt te beperkt, voorkwam ik er niets mee en ik nam geen risico voor mij of mijn baby door die test niet te doen. Het is een persoonlijke overweging, als jij het gevoelsmatig niet wil hoeft dat ook niet.
Thanks voor de antwoorden! Fijn om te lezen dat er dus meer zijn die de test niet gedaan hebben en het waarom. Ik kon de woorden zelf niet goed vinden, maar in jullie antwoorden komen ook mijn argumenten goed uitgelegd naar voren.
Wij hebben destijds erg getwijfeld over de nipt maar we hebben ons er best wel in verdiept en misschien vind je het volgende artikel ook interessant, het heeft ons flink doen nadenken over de nipt: Zwanger? Denk goed na over de NIPT: voor je het weet, beland je in de âscreeningsfuikâ - De Correspondent
(Edit: Wij hebben overigens uiteindelijk wel besloten om de nipt te doen met daarbij ook de gedachte dat we waarschijnlijk geen vervolgonderzoek zouden doen mocht de uitslag wijzen op een afwijking, ook vanwege de argumenten die @Fishing en @Feather aandragen)
Welke supplementen hebben jullie gebruikt toen jullie zwanger wilde worden / begin zwangerschap? Ik gebruik nu âmulti dagâ en âmulti nachtâ mama-variant van Vitakruid, maar lees ook bijv zaken over probiotica?
Met de eerste slikte ik deze. Ook voor de zwangerschap toen we het aan het proberen waren en ook tijdens de bv periode. Nu slik ik het ook tijdens mijn tweede zwangerschap.
Verder soms visolie als ik het niet vergeet. En als ik last krijg van beenkrampen zoals de vorige zwangerschap, dan slik ik extra magnesium bij.
Solgar prenatal nutrients, maar die kreeg ik niet weg en toen heb ik gewoon alleen foliumzuur genomen. Die zit ook al in die van solgar dus als je die pakt hoeft er geen foliumzuur bij.