Ik heb ervoor gekozen om geen NIPT test te doen. Ik wil mijn redenen wel met je delen, maar ik wil hier eigenlijk geen discussie over voeren mocht iemand de behoefte voelen omdat het mijn eigen overwegingen zijn. + kind is toch al 2 dus er nu iets van vinden om me over te halen is 3 jaar te laat 
Overwegingen geen NIPT
Het is allereerst een persoonlijke overtuiging dat ik elke zwangerschap en daarbij horend verloop wilde accepteren. Dus ik zou zelf een zwangerschap in principe niet af laten breken. Ik was ook huiverig voor wellicht onnodig vervolgonderzoek of extra stress door onduidelijke uitkomsten, omdat ik eigenlijk toch niks met de uitkomst zou doen.
Daarnaast zei de gynaecoloog tegen ons dat 2 van de 3 syndromen vaak in een vroeger stadium al tot een miskraam leiden en/of leiden tot afwijkingen die je ook op een echo ziet. Ik begreep dat je tot een aantal weken alsnog een NIPT kan overwegen voor meer inzicht als een echo daar aanleiding toe geeft.
En wat voor ons de doorslag gaf: er is zoveel dat je niet ziet met de NIPT en tijdens de zwangerschap of tijdens of na de geboorte nog kan gebeuren of in de aanleg mis is gegaan.
Ik weet eerlijk gezegd niet of ik bij een tweede zwangerschap dezelfde keuze zou maken. Ik denk nu van wel maar nu ik een zwangerschap heb ervaren en al een kindje heb voor wie ik impliciet ook een keuze maak, twijfel ik wel wat meer.
Als je twijfelt zou ik dit met de gynaecoloog/verloskundige bespreken. Ik ben door allebei heel prettig voorgelicht en sta daarom 100% achter mijn keuze. @Mrs.Fraser (sorry had even een edit haha)