Mijn dochter komt regelmatig in het ziekenhuis en moet ook vaak bloedprikken, onderzoeken onder narcose, etc. Ik doe er zelf gewoon zo normaal mogelijk over eigenlijk, beloof niks en doe niks extra’s. Ik leg van tevoren uit wat we gaan doen, welke dokter ze gaat zien en wat er qua onderzoek gaat gebeuren. Bij een vervelend onderzoek vertel ik eerlijk dat het kort pijn doet, maar dat het moet gebeuren om haar te helpen en dat ze zich daarna beter zal voelen.
Ze vindt het erg leuk om daar in de wachtkamer te spelen met de andere kinderen, daar naar het aquarium te kijken, en ook om de dokter een high five te geven, voor haar is dat genoeg. Maar misschien is ze inmiddels gewoon helemaal gewend aan het ziekenhuis…
We hebben in het verleden wel boekjes gelezen over het ziekenhuis. Ook hebben we een dokterskoffer waar ze graag mee speelt en speelt ze regelmatig “ziekenhuisje” met haar zusje, misschien helpt dat ook.
Misschien onpopulaire mening en helemaal niet “gentle parenting”, maar ik werk zelf in de zorg en ik zie vaak hoe meer ouders er een heel ding van maken (IPad erbij, vanalles beloven als het klaar is, etc. etc.) dat het voor het kind ook alleen maar spannender wordt. (dit geldt natuurlijk niet voor ieder kind, voor iedere klacht/ziekte of onderzoek…)