Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Je hebt van het nivon ook natuurvriendenhuizen. Soms is er ook een camping bij zo’n huis van wat ik me van vroeger herinner. Misschien is dat ook een keer iets, van wat ik van vroeger nog weet waren er altijd wel veel kinderen sowieso in de zomer. En je hoefde geen keukenspullen en servies e.d. mee te nemen want er zijn grote keukens die je mag gebruiken. Maar het is/was altijd wel vrij basic qua faciliteiten.

Als je op de camping staat mag je geen gebruik maken van het huis. Maar de huizen zijn echt geweldig. Ik ga 4 x per jaar een weekend erheen met m’n dochter. Lekker goedkoop (25€ per nacht) en die huizen zijn groot dus ze heeft ten minste ruimte om te bewegen.

@Patagonia mijn dochter is dit weekend op de camping in Dordrecht en ik zou die niet per se aanraden onder de 6. Qua speeltoestellen is er op de camping alleen een schommel en jeus de boulesbaan, en achter het huis nog een wip en een soort trapje. Wel echt een bijzondere locatie met dat bootje :heart_eyes:

Ah ja is alweer even geleden toen ik er was. Mijn kind toen vermaakte zich ook gewoon met het gras en takken destijds haha.

1 like

Hahaah ja hier hetzelfde gelukkig wel :sweat_smile:.

3 likes

Zo’n herbruikbaar stickerboek mss? Zag onlangs een bijna 3jarige daar zelf leuke verhaaltjes mee maken.

2 likes

Ja m’n punt was ook dat je ook naar zo’n huis kan gaan ipv te gaan kamperen, dan hoef je niet zelf kampeerspullen te hebben/meenemen. Je mag als je op de camping staat dan misschien niet van het huis gebruik maken, maar als je in een huis zit waar ook een camping bij zit kan je kind ook met kinderen van de camping spelen. Dat was in ieder geval m’n ervaring van vroeger dat dat wel gewoon ook kon mixen.

1 like

Oh ja 100%! Vooral bij morgenrood waar de speeltuin van de camping en het huis echt aan elkaar vastgeplakt zitten.

1 like

Sterkte met het aanstaande overlijden. In mijn ervaring is feitelijk en niet te uitgebreid uitleggen het beste. Dus bijvoorbeeld zeggen dat hij dood is en niet dat hij heel lang gaat slapen, want dan krijg je moeilijke vragen die je niet kan beantwoorden. Zeker bij oudere en / of langdurig zieke mensen voelt dit voor kinderen ook ‘logisch’: je bent oud dus dan ga je op een zeker moment dood. Ik heb met mijn 4-jarige kikker en het vogeltje en de begrafenis gelezen toen mijn oma overleed, dat pakte hij heel goed op. Het eiland van opa kende hij al en vind ik een mooi boek, maar juist ook heel abstract en vaag; dat werkt bij mijn kind dat vragen blijft stellen juist niet goed

2 likes

Ja voor ons was heel duidelijk zijn ook het best. Wij legden het kort uit: xx is heel ziek, zo ziek dat xx niet meer beter wordt en dood zal gaan. Als xx dood is kun je hem niet meer zien en dat is heel verdrietig. Wij gaan xx allemaal missen! Wij en jij zijn niet ziek en zijn veilig.

Wij kregen echt over elke kennis de vraag of die dan ook dood zou gaan en ook wat angst over ons.
Sterkte!

2 likes

Ik heb een vraagje. Mijn baby is nu twee maanden oud en ik zou wel weer eens op date willen met mijn vriend (al is het 2u ff lunchen). Alleen het volgende probleem: onze baby slaapt eigenlijk alleen nog maar op ons, behalve in de nacht (thank god). Ook huilt die bijna heel de dag door. Heeft een van jullie hier ervaring mee en zijn jullie gewoon op date gegaan ondanks het feit dat jullie baby alleen maar op jullie sliep? Of iemand tips? Merk dat ik het spannend vind om hem alleen achter te laten voor mn gevoel, ook al is her een oma of opa, maar ik verlang ook heel erg naar some alone time!

2 likes

Ik herken je gevoel heel goed. Mijn baby was hetzelfde met slaap (alleen sliep die ‘s avonds ook nog op mij, of alleen naast mij) en huilde ook heel veel.
Ik kon het niet echt, weg gaan. Mijn moeder kwam wel regelmatig zodat ik even op bed kon liggen of bijvoorbeeld naar de kapper of massage. Maar ik was nooit lang weg. Misschien was dat achteraf wel beter geweest, maar ik kon het gewoon niet. Mijn baby was bij mij het rustigst en huilde bij alle anderen eigenlijk bijna constant en sliep dan niet. En niet slapen was gewoon nog meer en langer huilen en overstuur, dus dat kostte me later dan nog meer energie.
Maar kleine momentjes voor jezelf zoeken is wel belangrijk. Al is het even een half uur om rustig te douchen of een boek te lezen of een rondje te lopen oid.
Probeer het anders eerst met een klein stapje, samen even wandelen of koffie drinken. Dan kun je dat steeds een beetje uitbouwen.
En sterkte, het is gewoon heel zwaar! Maar het zal écht beter worden, want ookal lijkt het niet zo, ze blijven niet voor altijd zo’n kleine baby. Alles gaat voorbij.

2 likes

Ahh jeetje, klinkt als een pittige situatie ook voor jou! Hoe gaat het nu met je kindje? En wanneer kon je uiteindelijk langer weg? Wel heel fijn om je berichtje te lezen voor de herkenning, ik heb soms het idee dat ik de enige ben (mijn vriendinnen hun baby’s zijn erg rustig). En fijn om te lezen dat het beter wordt, soms verlies ik die positieve gedachten even haha…
Goed idee van je om eerst inderdaad even kort weg te gaan en het dan op te bouwen oid. Nog niet over nagedacht :sweat_smile:.

1 like

Herkenbaar, mijn oudste was echt geen makkelijke baby die veel huilde en weinig sliep. Ik was zo bang om weg te gaan, maar m’n man heeft me toen ze een week of 9/10 was ‘gedwongen’ het huis uit te gaan en had oppas geregeld. En het ging prima. Ja ze had gehuild, maar was ook in slaap gevallen en mijn ouders vonden het superfijn dat ze dit voor ons konden doen. Dus gewoon gaan! Je kindje overleeft het echt wel en het is zo nodig om er even uit te zijn

2 likes

Ik volde me ook heel alleen. Niemand herkende het en ik kreeg daardoor allemaal adviezen waar ik niets aan had. Het was een hele donkere periode (maar ik had ook een depressie ontwikkeld) die nooit over leek te gaan. Ik kon gewoon niet verder kijken, het voelde alsof ik voor eeuwig met een huilende baby in het donker zou zitten.
Gelukkig was er toen hier een forummer die het herkende. Haar kindje was inmiddels wat ouder en een vrolijk kind geworden.
En zo is het met de mijne ook gegaan. Ze is nu net 3 en heel vrolijk en actief. Ze is wel heel gevoelig, dus ik snap nu wel waarom ze zoveel huilde. Al die prikkkels van de wereld waren gewoon erg veel voor haar. Dus ik ben blij dat ik haar de nabijheid kon geven die ze nodig had. Ik had alleen ook wat meer voor mezelf kunnen zorgen.

7 likes

Ahh vind het echt rot om te lezen. Kan me voorstellen dat het totaal niet makkelijk is geweest. Wat top dat je hier herkenning hebt gevonden. Ik ben blij voor je om te lezen dat het beter gaat en met je dochtertje ook! Dat geeft mij ook weer hoop haha. Bedankt voor je berichtjes :).

1 like

Thanks voor je berichtje. Ik ga inderdaad gewoon! Eerst even wat korter en dan steeds verder opbouwen. Hopelijk wordt t uiteindelijk beter, daar gaan we voor :).

Mijn baby huilde niet veel maar sliep ook slecht. Daarom vond ik het ook heel spannend. En heeft het ook wel even geduurd. Maar tot nu toe is het altijd goed gegaan. Slaapt je kindje ook niet in de kinderwagen?
Ik dacht ook altijd: ‘mocht het echt niet gaan, ben je zo weer thuis.’

Edit: mijn kind is nu trouwens 1,5 en heeft daardoor nooit ergens anders geslapen. Wat ik helemaal prima vind hoor voor nu. Maar ik hoop eigenlijk wel, straks als hij wat ouder is dat het wel eens kan

3 likes

Ohh de kinderwagen! Wow niet aan gedacht. Daar wil die afentoe als die heel moe is wel eens in slapen (en zodra we thuis over de drempel zijn wordt hij weer wakker haha). Zo een voor de hand liggend idee, waarom dacht ik hier niet aan :joy:. Goh ik hoop voor jullie dat die snel uit logeren kan! Toch bijzonder hè hoe elk kindje anders is. Was er maar een universele handleiding haha. Thanks voor je berichtje :).

1 like

Ik heb een afrader:

Zag op Instagram een reel voorbijkomen van een moeder dat deze stoepkrijtstiften (te koop bij Kruidvat) superleuk waren en kinderen er lang mee zoet geweest waren. Zag eruit als een oprechte tip / no-spon, dus toen ik ze bij de Kruidvat zag liggen gelijk meegenomen.

Maar er is dus niets ‘stift’ aan. Het is een beetje krijtpoeder dat je aanlengt met water, maar het komt gewoon uit een gat aan de bovenkant. Als je in de stift knijpt komt er een straaltje uit, maar echt tekenen kun je er niet mee. Plus op deze manier waren ze binnen 10 minuten op.

Misschien doe ik iets fout, maar geen aanrader dus. En ik weet dat je makkelijk zelf stoepkrijtverf kan maken maar heb een enorme hekel aan dat raspen van het krijt.

2 likes

Ik doe vaak als ik zelf stoepkrijt verf maak gewoon een stuk in een ziplock zakje en dan laat ik de kinderen het zelf klein hameren :joy: scheelt werk en dat vinden ze juist heel leuk om te doen!

4 likes