Ik denk dat ipads en dingen beloven helemaal niks te maken heeft met gentle parenting hoor. Dat is toch net geen straffen en belonen?
En ik vind het helemaal niet gek dat ouders in een nare setting zo gentle mogelijk willen zijn.
Dat is precies niet wat ze zegt en ze zegt het juist vanuit de ervaring vanuit de zorg? Ik vind het juist wel verhelderend om te lezen dat we als ouders dit soort dingen voor onze kinderen invullen en er een groter ding van maken dan misschien nodig is.
Ik had er eerst nog een stukje bijgezet over dat sommige ouders soms ver gaan in het geven van een uitleg/geruststelling (bijv. 10 min uitleg geven over het lampje waarmee ik in hun oren kijk, vertellen hoe het voelt, bij hen zelf laten voordoen, etc., terwijl dat onderzoek zelf binnen 10 seconden klaar is. Ik hoor het allemaal met geduld aan hoor en natuurlijk kijk ik vooraf in de oren van de ouders als ze dat willen, maar ik betwijfel of dit juist niet voor meer onrust zorgt) waardoor het mijn inziens voor het kind alleen maar enger wordt.
Ik heb het later weggehaald omdat ik het toch een beetje onaardig vond staan en me goed besef dat ik er misschien anders naar kijk omdat ik zelf in de zorg werk (ik kan denk makkelijker relativeren, omdat ik weet dat het allemaal nog veel erger kan). Ik heb eigenlijk geen idee of dit onder gentle parenting valt, dat idee heb ik soms bij zoân uitleg, maar ik heb me daar nooit echt goed in verdiept.
Natuurlijk vind ik het vreselijk voor mijn kind wat ze allemaal moet ondergaan (en @AutumnStorm natuurlijk ben je op zoân moment lief voor je kind) maar ik besef me ook goed dat het nodig. En dat dat lang niet altijd leuk is, daar probeer ik zo eerlijk en duidelijk mogelijk over te zijn en het vooral zo snel mogelijk achter de rug te hebben.
Wat @Cactuss zegt, dat zeggen ze ook bij ons om ons kind niet eindeloos voor te bereiden want ze zien dat kinderen daar juist gestresst door raken.
Gewoon normaal over doen
Als ik het goed begrijp ga je naar het ziekenhuis voor jezelf? Het lijkt me misschien praktisch om je kind thuis te laten, maar als het niet anders kan zou ik niets speciaals doen behalve wat extra toelichting geven en afwachten hoe hij reageert.
Mijn kind vindt het cjg heel spannend, dus daar maak ik wel een ding van met wat eerder er zijn, boekjes lezen, op schoot zitten enzo. We moesten ook een paar keer voor haar naar het ziekenhuis (o.a. fotoâs maken bij een vermeende botbreuk) en dat vond ze eigenlijk tegen mijn verwachting in heel leuk, dus ik zou niet van tevoren allemaal dingen gaan beloven. Zou even afwachten hoe het gaat, dan kun je altijd nog een ijsje gaan eten voor een positieve associatie of als het lekker weer is.
Mijn dochter van 4 moest gisteren naar de kno arts en bloedprikken en we hebben het net zoals @Cactuss heel klein gehouden qua voorbereiding en alleen gewoon gezegd waar ze naar toe moest en waarvoor en wat de dokter gaat doen. Maar verder een heel normaal ding van gemaakt, geen gekke beloningen of alles uit de kast gehaald. En het ging ook helemaal prima, zelfs bij het bloedprikken gaf ze geen kick en ze heeft het er ook niet over nu. Na de behandeling kreeg ze een stickervel van de arts en dat was een prima âbeloningâ.
Dank voor de tips. Wij merken bij ons kind -eigenlijk bij alles, ook een luier verschonen etc- dat voorbereiden helpt (als in vertellen wat er komen gaat). In dit geval hebben we het in de auto vertelt ter voorbereiding.
Uiteindelijk ging het oke. Eerst heel veel hysterie (maar dat is eigenlijk altijd bij alles wat nieuw is), daarna kalmeerde hij en kon ie zelfs wat kletsen over de projectie op het plafond. Hij kreeg een ballon na. Dus all good gelukkig.
@Plum nee was voor ons kind zelf
Nou precies. Misschien moet je dan nog even nakijken wat gentle parenting inhoudt als je het met iPads en een hoop kadootjes beloven associeert.
En wat fijn dat het uiteindelijk goed gegaan is @Chicago !
Even een hele willekeurige tip. Ik werd gek van al die eenhoorn/paw patrol vriendenboekjes met allemaal dezelfde ongeĂŻnspireerde vragen als âwat is je lievelingskleur?â.
En nu heb ik een heel leuk vriendenboekje gevonden. Geen aandelen maar:
https://www.bol.com/nl/nl/p/mijn-grote-vriendenboek/9200000107730529/?referrer=socialshare_pdp_www
Deze hadden wij ook! Totdat ie kwijtraakte maar dat schijnt vaker te gebeuren. We kregen grappig genoeg van veel ouders leuke reacties dat het âweer eens wat andersâ was. Want veel van die vriendenboekjes zijn van dezelfde uitgever, en op de plaatjes na haast identiek.
Ja altijd allemaal dezelfde saaaaaie vragen. Wat jammer dat hij kwijt is! Bij ons in de klassen app wordt ook regelmatig de vraag gesteld of iemand het vriendenboekje van Pietje/Jantje/etc wil teruggeven
Ik had hier vorige week om tips gevraagd omdat mân buikslaper elke nacht doorlekte en ik wilde even laten weten dat de Pampers baby dry luierbroekjes het probleem hebben opgelost! Bijkomend voordeel is dat hij sindsdien ook pas rond 6u wakker wordt ipv 5u
Heel leuk deze! En inderdaad, altijd diezelfde vragen. Favoriete kleur nog tot daaraan toe, maar de vraag; âwat is je mailadresâ of âje favoriete app/websiteâ vind ik altijd bijzonder voor kleuters haha.
Als mân dochter oud genoeg is, lijkt deze me ook heel leuk: https://www.bol.com/nl/nl/p/writemoments-vriendenboekje-unicorn-kleuters-vriendenboek-kleuren-en-tekenen/9300000195970717/?cid=1747293138800-4000394682507&bltgh=uVwYDMySPpToBsRT2h1BFQ.4_47.52.ProductTitle. Ze is gek op unicorns (er zijn ook andere themaâs) dus dat zit sowieso goed.
Wij gaan vliegen met ons kind, ze is nu 4 en heeft een ID-kaart met een foto als baby, haha. Kan dat gewoon� Er zijn vast mensen die hier ervaring mee hebben. De ID-kaart is nog een jaar geldig en we blijven binnen de EU.
Binnen eu wordt toch sowieso niet gecontroleerd bij de douane? Zolang hij geldig is kan je gewoon reizen volgens mij.
Mijn broertje en ik hebben als jonge kinderen regelmatig internationaal gevlogen met paspoorten waar we als baby / dreumes op de foto stonden. Volgens mij was mijn broertje nog geen 2 maanden oud op zijn foto
Okee dit is zoân 35 jaar geleden, maar je kunt voor je jonge kind toch niet elk jaar een nieuw paspoort aanvragen omdat ze zo snel veranderen
Daarom zijn paspoorten en ID kaarten voor kinderen onder de 18 ook minder lang geldig.
Nee idd. Hij is ook maar 5 jaar geldig ipv 10 jaar dus ze hebben er daarin al rekening mee gehouden. Alleen het verschil in uiterlijk tussen 6 maanden en 4 jaar blijft enorm natuurlijk, haha
@Krekel geen idee, is al heel lang geleden dat ik heb gevlogen
Ja wij zijn naar Zuid Afrika geweest vorig jaar met onze dochter van 4, met een foto van 4 maanden . Ging goed haha.
Volgens mij doen ze daar niet zo moeilijk overâŠ