Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Iemand tips of iets soortgelijks meegemaakt? Mijn peuter van 3,5 jaar wordt al 5/6 maanden ‘s nachts wakker en begint ons te roepen. Hij zegt dat hij moet huilen omdat wij niet in zijn kamer zijn. We leggen hem al maanden tussen ons in en dat was prima, iedere nacht wakker en wilde steeds naar ons toe. Maar mijn man begon slechter te slapen en hadden we besloten om naar kind toe te gaan en te leren om in zijn eigen bed weer in slaap te vallen. Inmiddels zijn we hier ook al paar weken mee bezig en hij valt wel in slaap, maar wordt na 15 min weer wakker en riedeltje begint opnieuw. We kruipen er nu maar bij, maar als volwassene erbij is het ook geen doen en we beginnen beiden vermoeid te worden incl kort lontje. We proberen hem uit te leggen dat hij een knuffeltje kan pakken, wij naast hem in de kamer slapen of dat hij naar ons toe kan komen, maar helpt allemaal niet en weten echt niet hoe we dit kunnen doorbreken?

1 like

Het provoceren is op aanraden van het cb :sweat_smile: dit omdat Pepti kennelijk toch licht verteerbaar is en afgezien van zijn grote honger verder wel alles oké is nu met zijn darmpjes. Dan reken ik de slaapregressie niet meer (al gaan de nachten gelukkig alweer wat beter :crossed_fingers:t2:).

Bij kunstvoeding met koemelk zijn er daarnaast ook meer opties voor hongerige baby’s. Dus het leek het cb logisch om die stap voor nu te zetten.

Edit: hij krijgt nu 900 a 1000+ ml binnen op een dag

Thanks en @Mexi !

Hebben jullie een linkje van dat extra matras? Of hoe heet dat? Een van deze?

En hebben jullie hem ook gebruikt zonder dat matrasje sliep jullie kind dan echt slechter?

1 like

Ja de matti, alleen heb ik een oudere variant zie ik (mijn is gevouwen ipv opgerold). Als baby/begin dreumes niet de extra matras gebruikt, sliep gewoon goed erop. Maar eind dreumes/ peuter (totdat hij over ging naar gewoon bed) wel met extra matras. Denk eigenlijk dat het ook prima zonder extra matras kan. Maar omdat deze gewoon veilig erop kon leek het mij confortabeler.

3 likes

Ja die 2e! Die hoes is volgens de experts wel een vereiste. Zonder die hoes kan je kindje tussen de matrasjes komen (want je legt deze over het basismatras) en die hoes doe je om beide matrasjes tezamen.

Wij hebben het bedje ook zonder dat extra matras gebruikt. Was ook prima. Maar ze heeft er een paar maanden dagelijks in geslapen en toen hebben we dat extra matras gekocht. Weet niet of dat nodig was, maar ik vond dat zelf een fijn idee.

4 likes

Onze kleuter slaapt zo slecht en ik word er helemaal gek van. Iemand herkenning/tips?

Sinds een paar maanden wordt ze regelmatig midden in de nacht wakker en blijft dan uren wakker. Het begon met angsten (fantasie, bang voor spoken etc) maar die zijn nu wel weg maar het wakker zijn blijft. Het irritante voor ons is dat ze ons ook wakker houdt, zeggen dat ze bang is (overduidelijk niet waar en hier kunnen we haar wel vanaf praten), jammeren omdat ze ons mist, allerhande praktische problemen waarvoor ze om ons gaat roepen ipv het gewoon even zelf regelt (knuffel kwijt, warm hebben, gewoon een gedachte die ze wil delen etc). Toen dachten we: ze mist nabijheid en het leek toen ook te helpen om erbij te zitten, maar nu is ze dan meestal als nog uren wakker. Soms ook gewoon rustig. Nu ook weer sinds 2.30. Eerst met gedoe maar het is nu al een tijd rustig, ik kijk dan om het half uur even en dan ligt ze daar gewoon met wijd open ogen in bed. Ze heeft geplast, gegeten en gedronken dus dat is het ook niet.

Volgens mij is het nu gewoon vooral een patroon geworden ofzo, maar HOE komen we hieruit? :sob: Ik kan inmiddels weer meepraten over nachten zonder slaap met mijn vriendin die een éénjarige heeft, ik wil dit niet meer haha.

Wat hebben jullie gedaan met de huid na hand-voet-mond? De eerste blaasjes zijn nu ingedroogd, kun je dit insmeren om te verzorgen? Of beter gewoon helemaal met rust laten. Lees online wisselende dingen dus twijfel!

2 likes

Heel herkenbaar! Ik postte gisteravond een soortgelijk bericht en helaas vannacht ook weer feest en geen idee hoe te doorbreken :frowning:

1 like

Ik zie het nu, klinkt ook ellendig idd. Voelt dan ergens ook wel zielig dat ze dan alleen (moeten) liggen, hè. Een vriendin van me vertelde dat ze een hele tijd dan gewoon hun kind op het eigen matrasje bij hun op de kamer legden. Misschien voor jullie een tussenoplossing? Wij willen dat niet, want dan moet je dáár weer vanaf.

Ons kind is bijna 5 dus kan denk ik wat meer aan qua zelfstandigheid. We gaan het daar nu op gooien. We hebben net een gesprekje gehad over waarom ze ons roept, waarom het onhandig is als íédereen wakker wordt ‘s nachts en wat ze allemaal zelf zou kunnen en mogen doen om weer lekker door te slapen. Daar werd ze wel enthousiast van. Ook het idee dat het sneller ochtend wordt als je slaapt leek aan te slaan. Vannacht zei ze nl tegen me dat ze aan het wachten was tot haar wekker ging, hahaha. Nu gaan we dat gesprekje voor bedtijd herhalen en kijken wat er gebeurt.

6 likes

Ik was vandaag naar een winkel waar je dus een beer zelf kan maken en waar ze allemaal kleertjes voor de beer verkopen. Ligt op een camping en beetje zelfde concept als build a beat dus. Had dat op tiktok gezien.

Was dus echt heel druk, rij buiten enz. Uiteindelijk viel het wel mee qua wachten. Maar die eigenaresse was zooooo aan het zeiken, dat ze blijkbaar op tiktok staan en dat het niet te doen was met de drukte; echt vreselijk zei ze. Echt leuk man :grimacing:

Ook andere mensen in de rij die blijkbaar super vaak komen (why) vonden het echt niet kunnen dat mensen vanuit heel Nederland kwamen en het zo verpestte voor vaste klanten. Vraag me af hoe je vaste klant kunt zijn van zo’n winkel, hoeveel teddy beren met kleren kan een mensen hebben.

Dus mocht iemand hetzelfde idee hebben, verwacht geen warm welkom

5 likes

Hoe hebben jullie de overgang van twee naar een dutje gedaan? En hoe oud was jullie kleintje toen?

Wij twijfelen om de ochtend eruit te halen want die is steeds meer struggelen, als in hij is een half uur aan het spelen/mopperen. En dat gebeurt nu ‘s middags en ‘s avonds ook waardoor hij 3x keer een half uur slapen mist ten opzichte van voorheen. Op de opvang weigert hij het ochtend dutje helemaal. Op zich gaat het redelijk, is alleen voor ons allemaal een beetje onrustig en is het eind van de dag echt alle hens aan denk.

Ik zie het nog niet zitten om hem van zeven tot bijvoorbeeld 12 uur wakker te hebben. Ik denk niet dat hij dat red… maar dit lijkt ook niet helemaal meer het juiste ritme. Hij is nu 15 maanden btw.

1 like

Toen we het ochtend dutje eruit gingen halen brachten we haar rond elf uur naar bed. En dan sliep ze soms 2/3 uur. En we hebben dat ochtend dutje langzaam steeds meer verschoven naar achter en het werd vanzelf iets korter. Nu slaapt ze van 12:30-15:00 ongeveer (2 jaar en 2 maanden). Zou zeggen gewoon proberen. Zal in het begin wel lastig zijn qua vermoeidheid, maar dan kan je de avond slaaptijd ook iets vervroegen.

3 likes

Die van mij gaat nu tussen 11 en half 12 ‘s ochtends naar bed. Mijn ervaring bij de eerste is dat die tijd vanzelf wel wat opschuift!

2 likes

Toen hij net een jaar was denk ik. Echt fijn dat we erachter kwamen dat dit fijn werrkte, soms wel ff doortrekken naar de middag, maar heerlijk dat hij 3 u tukt smiddags vanaf 12u.
Hij slaapt ook wel uit tot 8u vaak😂. Ben nu al wakker maar hoor hem nog niet😍. Maar wij werken onregelmatig dus denk dat het daardoor komt (hij hoeft niet vaak vroeg op). Of geluk!

2 likes

@Bospaadje @Calypso thanks! Ik was stront eigenwijs - want dat halfuurtje me time in de ochtend is echt m’n favo - maar na een halfuur mopperen er uit gehaald. Dus denk dat we het vanaf nu maar gaan proberen :crossed_fingers::crossed_fingers:

1 like

Zoals andere ook zeggen begon het hier met rond 11 uur naar bed te brengen en uiteindelijk verschuiven. Mijn dochter deed niet direct een lang slaapje, meestal maar een uur. Nu na maanden meestal 1 en half tot 2 uur. En in de avond op tijd naar bed ivm oververmoeidheid. Maar misschien slaapt je kind wel direct lang met 1 slaapje en dan is dat niet nodig. Ze weigerde vanaf 12 maanden al om 2 dutjes te doen trouwens. Je zou ook per dag kunnen bekijken. Ene dag 2 slaapjes, andere dag 1. Net wat je kind nodig heeft.

4 likes

Dit ga ik ook proberen! Op de opvang doet ze al een hele tijd slechts een dutje. Ze is nu 13 maanden.

Hier gaan de dutjes al maanden ruk. Ik krijg haar gewoon niet in slaap, dat lukt meestal alleen in de wagen of auto. Heel soms valt ze nog in mn armen aan de borst in slaap, maar wegleggen is dan geen optie.

Had er nog niet aan gedacht om haar dan vroeger op bed te leggen. Wat doen jullie dan met lunch: heel vroeg eten en dan na het slaapje nog wat?

Oef, ‘s middags maar een uur? Ik ga me mentaal even voorbereiden hahaha

@matroos ik ga zo rond 11/half12 brood geven en dan na het slapen yoghurt/fruit/bananen pannekoekje.

Echt een fantastische tip trouwens, in één keer lekker veel bananenpannenkoekjes bakken en in de vriezer gooien. Altijd een gezonde snack bij de hand!

3 likes

Oeh goeie heb net bananen gekocht. Mijn kind heeft net ook al gegeten, nu ff spelen dan dan weer ff rustttt

2 likes

Ik gaf 1 boterham voor het slapen en de andere na het slapen.

Misschien gaat het bij jou kind wel direct goed. Maar hier was het echt even wennen. Ze heeft ook minder slaap nodig dan gemiddeld.

2 likes